-وارن جی، کیگان. (2011)، "بازاریابی جهانی. ترجمه: عبدالحمید ابراهیمی" (1394)، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
-حقیقی، م. (1386)، "بازرگانی بینالمللی (نظریهها و کاربردها) (چاپ دوم)، تهران: انتشارات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
-مایکل تریسی، فرد ویزرما، "راهکارهای پیشتازان بازار" ترجمه: عبدالرضا رضائی نژاد (1378)، "موسسه خدمات فرهنگی رسا".
-پورتر، مایکل، (1980)، "استراتژِ رقابتی. ترجمه: مهرپویا، عباس و مجیری، جهانگیر"، (1396)، تهران: نشر رسا.
-توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر، (1968)، "مدیریت استراتژیک و سیاست کسب و کار"، ترجمه: سید محمد اعرابی و هاشم.
-آقازاده، الف.، (1389)، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
-کاتلر، فیلیپ، (1962)، "مدیریت بازاریابی. ترجمه: بهمن فروزنده (1389)"، تهران: انتشارات نشر آموخته.
-حسن زاده محمدی، م. ع. (1390)، "اقتصاد حمل و نقل دریایی"، تهران: نشر آرامش.
-اخلاصی، الف.، (1391)، "بازاریابی خدمات"، تهران: انتشارات علمی.
-صفارزاده ، م. و دیگران، (1388)، "حمل ونقل دریایی(چاپ دوم)"، تهران: اسرار دانش.
-پورتر، مایکل، (1391)، "راهبرد رقابتی"، فنهای تحلیل صنعت و رقبا، ترجمه: جهانگیر مجیدی و عباس مهرپویا، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی رسا.
-روستا، احمد، ونوس، داور؛ ابراهیمی، عبدالحمید. (1376)، مدیریت بازاریابی(چاپ دوم). تهران: انتشارات سمت.
-خاکی، غ.، (1379)، "روش تحقیق در مدیریت" تهران: تولید دانش.
-جعفری، ح. سعیدی، س. جعفری، ح.، (1391)، "توسعه بنادر کشور راهبردی موثر در توسعه دریا محور، مقاله ارائه شده در اولین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار جمهوری اسلامی ایران"، 28 لغایت 30 بهمن، چابهار، ایران.
-حق داد، ح. (1390)، "بررسی راهکارهای افزایش صادرات محصولات بومی منطقة خراسان جنوبی با اقتباس از مدل الماس ملی پورتر". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز البرز.
-خوروش، م.، (1388)، "رابطه عوامل مدل الماس ملی مایکل پورتر و تسهیل صادرات لوازم خانگی ایران"،
پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
-راسخی، س. و ذبیحی لهرمی، ال. (1387)، "مزیّت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری، پژوهشنامه علوم انسانی و
-رجبعلی بگلو، ر. (1391)، "مزیت رقابتی و نقش آن در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی، نشریه اطلاع رسانی و کتابداری.
-رنجبر، ع.، (1390)، شناسایی و اولویت بندی مزیتهای رقابتی مبل استیل بر اساس مدل الماس رقابت ملی پورتر، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
-رییسی، ع. ال. (1389)، "بررسی مزیت رقابت ملی خرمای تولیدی استان سیستان و بلوچستان با استفاده از مدل الماس مایکل پورتر"، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
-سلامی، ع. (1385)، "شناسایی ورتبه بندی مشکلات وموانع صادرات خودرو بر مبنای مدل الماس رقابت ملی مایکل پورتر". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
-فاریابی، م. و تجویدی، ر. و تجویدی، م. (1390)، "بررسی رابطه بازار محوری و مزیت رقابتی در گروه صنایع تراکتورسازی ایران، مجله فراسوی مدیریت.
-کولی قلعه نوی، م.، ( 1389)، "بررسی چگونگی حفظ مزیت رقابتی پسته ایران در بازار جهانی بر اساس مدل الماس پورتر"، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
-مسعودی، س. (1389)، "تجزیه و تحلیل و اولویت بندی موانع و مشکلات کلیدی توسعه صادرات صنعت لوستر ایران بر اساس مدل الماس ملی پورتر". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
-همتیان، فاطمه. (1390). تجزیه و تحلیل رقابت پذیری از دیدگاه مدل الماس پورتر و تأثیر آن بر صادرات خدمات فنی و مهندسی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز البرز.
-خاندوزی، سید احسان. (1387). انگاره پورتر در تجارت و مزیت رقابتی، مجله راهبرد یاس، شماره 4، ص.82-101.
-دلوی، م.ر. و فلسفی نژاد، م.، (1389)، "مروری بر
تئوری های مزیت رقابتی"، ماهنامه تدبیر مجموعه مدیریت.
-مرادی، مر. و شفایی، ر. (1384)، "رقابتپذیری از دیدگاه مدل الماس پورتر"، مجله تدبیر.
-کاظمی آسیابر، ع. ر. و محمدی، الف. (1392)، "بنادر کانتینری خشک، مقاله شماره 103"، اولین همایش استانی علوم، فنون و صنایع دریایی، بوشهر.
-سعادت، ر.، (1393)، "نقدهایی بر نظریات مزیتی تجارت بین الملل"، دوفصلنامه مطالعات تحول در علوم انسانی/ سال دوم، شماره اول / بهار و تابستان، ص. 142-119.
-http://www.bashgah.net/fa/content /34767.
-http://www.pmo.ir/fa/statistics.
-http://www.seasontd.ir.
-http://www.tinn.ir.
-https://bahram17351.persianblog.ir.
-World competitieveness yearbook, (2005), international munagememt Development (IMD).
-Barney, Jay, (1991), “Frim resources and sustained competitive advantage”, Journal of Management.
-Miller, Alex, (1998), “Strategic management”, third edition, Tennessee Press, USA.
-Porter, Micheal E. (1990), “The competitive advantage of nations”, Harvard Business Reviw.
-Porter, Micheal E., (1997), “How competitive forces shaps strategy”, Harvard Business Reviw.
-Porter, Micheal E. (1998), “Competitive advantage creating and sustaining superior performance”, Free Press.
-Sigalas, Christos and Pekka Economou, Victoria (2013), “Revisiting the concept of competitive advantage”, Journal of Strategy and Management.
-Wiggins, R.R. and Ruefli, T.W., (2002), “Competitive advantage: temporal dynamics and the incidence and persistence of superior economic performance”, Organization Science.
-Thomas, L.G. (1986), “The economics of strategic planning: a survey of the issues”, in Thomas, L.G. (Ed.), The Economics of Strategic Planning: Essays in Honor of Joel Dean, Lexington Books, Lexington.
-Kotler Philip and Armstrong Gary, (1999), “principles of marketing Prentice-Hall International Inc”, pp.361-364.
-Porter, Michael E., (1985), "Competitive Advantage: creating and sustaining superior performance", New York: The Free Press.
-ESCAP, (2007), “Logistics Sector Developments, United Nations, New York.
-UNCTAD, (2015), Review of Maritime Transport 2016.