اعمال روشهای گوناگون مدیریت سرعت در راهها و کنترل کردن سرعت حرکت وسایل نقلیه در محدوده سرعت ایمن، یکی از روش های مطرح در پیشگیری از وقوع بسیاری از تصادفات رانندگی در جادهها است. یکی از مهمترین و کارآمد ترین روشهای جلوگیری از افزایش سرعت غیر مجاز در جادهها و در پی آن پایین آمدن میزان تصادفات، بکارگیری ابزار های کنترل سرعت در جادهها میباشد. با توجه به هزینه بالای بکارگیری سیستم های هوشمند کنترل سرعت و محدودیت در بودجه مالی پروژهها و مجموعه محدودیتهای دیگر که براساس شرایط هر پروژه در نظر گرفته میشود، پوشش دادن تمام طول یک مسیر توسط سیستم کنترل سرعت طرحی غیراقتصادی و نامناسب تلقی شده و نیاز است تجهیزات کنترل سرعت تنها در نقاطی استفاده شوند که با توجه به محدودیت منابع موجب بیشترین پوشش و کارایی گردند. در این مقاله سعی بر آن بوده تا با توجه به محدودیتهای نصب و بکارگیری دوربینهای کنترل سرعت نسبت به ارائه یک مدل بهینهسازی با هدف بیشینهسازی پوشش آنها در یک مسیر اقدام شود. محدودیتهای مدل بهینهسازی ارائه شده بنابر مشخصات فیزیکی مسیر، محدودیتهای دوربینها، سوابق تصادفات در مقطع و سایر موارد است. اعتبار مدل ارائه شده بر روی مقطعی از جاده کرج - چالوس حد فاصل میدان امیرکبیر تا شهرستان گچسر به طول 60 کیلومتر انجام شد و نتایج حاصل از مکانیابی در حالات مختلف به ازای میزان بودجه مالی در دسترس مورد تحلیل قرار گرفت.
Speed management is one of the most effective methods for controlling vehicle speeds. Using speed control devices is one of the most important and effective method for preventing speed violations on road. Considering the high cost of intelligent speed control systems, limits on financial budget projects and other restrictions, covering all the road segments by speed control system is uneconomical and almost impossible. Therefore, speed control systems required to be used only where it can have significant effect. In this paper, it is tried to develop a optimization model for maximizing the speed enforcement coverage on road. Various restrictions for locating speed cameras like physical characteristics of the road segment, accident statistics, and traffic volume were considered in optimization process. The Case Study is a part of Karaj-Chalus road from Amir-Kabir square to Gachsar with 60km length. The results were analyzed for different levels of budget.