@article { author = {شاکری, فاطمه and بابایی, حمید}, title = {Find happening, Efficiency Analysis and ranking Iran's airport systems by crossing efficiency evaluation}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {9}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Having confidence to quality of air transportation needs evaluation of airports performance. the purpose of this paper evaluating efficiency of airports by DEA ( Data Envelopment Analysis). There for; inputs like number of human resources, terminal mensuration, Band length and outputs like number of flight, number of transferred passengers and amount of carrying cargo use in DEA technique for classification airports to efficiency and non-efficiency. Then, were identified source airports for non-efficiency airports. Also, were identified sensitive indexes effects on efficiency of airports to present possibility of airport's improvement. From selective airports in this research containing 21 airports; Emam, Mehrabad, Ahvaz, Rasht, Sari, Gorgan and Birjand airports had maximum efficiency. Number of human resources of airport were identified as less sensitive index and terminal mansuration were identified as most sensitive index in efficiency of Iran airports. Finally, were used crossing efficiency evaluation technique for ranking airports. this ranking showed Ahvaz airport has first rank and Mehrabad airport has latest rank.}, keywords = {Data envelopment analysis (DEA),Sensitivity analysis,Iran airports,crossing efficiency evaluation}, title_fa = {عارضه یابی، تحلیل کارایی و رتبه بندی سیستم فرودگاه های کشور با استفاده از رویکرد ارزیابی کارایی متقاطع}, abstract_fa = {کسب اطمینان از ارائه‌ی بهترین و کیفی‌ترین خدمات در بخش حمل و نقل هوایی، مستلزم ارزیابی عملکرد فرودگاه های کشور می باشد. هدف از این مقاله ارزیابی کارایی فرودگاه های کشور با استفاده از یکی از تکنیک های ناپارامتریک در این زمینه تحت عنوان تکنیک تحلیل پوششی داده ها می باشد. بدین صورت که از تکنیک تحلیل پوششی داده ها برای ارزیابی کارایی فرودگاه ها با ورودی هایی همچون تعداد نیروی کار، مساحت ترمینال، طول باند و خروجی هایی همچون تعداد پرواز، تعداد مسافر جا به جا شده و میزان بار حمل شده استفاده شد و فرودگاه های کشور به دو دسته فرودگاه های کارا و غیر کارا طبقه بندی شدند. در مرحله بعد ضمن شناسایی فرودگاه های مرجع برای فرودگاه های ناکارا، شاخص های حساس موثر بر کارایی فرودگاه های کشور شناسایی و بررسی شد تا امکان افزایش کارایی هر فرودگاه نیز فراهم شود. فرودگاه های منتخب این پژوهش متشکل بر 21 فرودگاه فعال کشور در زمینه حمل و نقل هوایی می باشد که از این تعداد فرودگاه های امام، مهرآباد، اهواز، رشت، ساری، گرگان و بیرجند حداکثر کارایی از مدل تحلیل پوششی داده ها بدست آورند. شاخص تعداد کارکنان فرودگاه به عنوان کم حساسترین و شاخص مساحت ترمینال به عنوان حساسترین شاخص در عملکرد کارایی فرودگاه های کشور شناسایی شد. در پایان از یک مکانیزم رتبه بندی کامل تحت عنوان تکنیک ارزیابی کارایی متقاطع به منظور رتبه بندی فرودگاه های کشور استفاده شد. نتایج رتبه بندی نهایی، فرودگاه اهواز را در رتبه اول و فرودگاه آبادان را در رتبه آخر سطح عملکرد نشان داد.}, keywords_fa = {کلمات کلیدی: تحلیل پوششی داد ها,تحلیل حساسیت,فرودگاه های ایران,ارزیابی کارایی متقاطع}, url = {https://www.trijournal.ir/article_11476.html}, eprint = {} } @article { author = {مهدی ابطحی, سید and حق شناس, حسین and حق شناس, حسین}, title = {Modeling of time headway distributions in day and night conditions under heavy traffic flow}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {9}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to analyze the time headway distributions of vehicles at multi-lane highways under heavy traffic flow conditions. In this study, the driver behavior in choosing headways at daytime and nighttime peak hours was assessed. The field-data were collected at Shahid Kharrazi six-lane highway in Isfahan. The highway was under uninterrupted flow conditions. The primary survey shows that a high percentage of drivers do not consider safe headways through car-following process. It leads in increasing risk-ability of drivers which causes safety reduction. Using chi-square tests the goodness of fit of the statistical models on headway distributions were examined. The results show that the lognormal model with shift of 0.24 seconds is an appropriate model for headways of the passing lane. While, the gamma distribution with shift of 0.69 seconds was fitted on headway data collected from middle lane. The dissimilarity of headway models in is because of different behaviors of drivers in the lanes .in the traffic peak hours; the pattern of car-following in passing lane is different of that in middle lane. Majority of drivers of passing lane tend to follow the front vehicles even at high speeds. This has triggered difference in capacity. Also, the results obtained from comparison of models in day and night hours show that at high levels of flow rate at night hours, the drivers choose headways safer rather than daytime hours.}, keywords = {car-following,Time Headway,Distribution,driver behavior,car,following}, title_fa = {مدلسازی توزیع سرفاصله زمانی وسایل نقلیه در شرایط روز و شب تحت جریان سنگین ترافیک}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، تحلیل توزیع سرفاصله‌های زمانی وسایل نقلیه در بزرگراه‌های چندخطه تحت شرایط تردد سنگین است. در این مطالعه، رفتار رانندگان جهت انتخاب سرفاصله در ساعات اوج ترافیک روز و شب مورد ارزیابی قرار گرفت. جمع‌آوری داده در بزرگراه شش‌خطه شهیدخرازی اصفهان در ساعات پیک ترافیک و تحت شرایط غیرمنقطع انجام شد. در بررسی اولیه مشخص گردید که در شرایط دنباله‌روی، درصد بالایی از رانندگان خطوط سبقت و میانی به سرفاصله ایمن توجهی نمی‌کنند. این امر نشاندهنده بالا بودن میزان ریسک‌پذیری جامعه رانندگان است که منجر به کاهش ایمنی وسایل نقلیه می‌گردد. با استفاده از تست‌های کای‌دو، نیکویی برازش مدل‌های آماری بر توزیع سرفاصله‌ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که مدل توزیع لوگ‌نرمال انتقال‌یافته مدلی مناسب جهت برازش بر توزیع سرفاصله-ها در خط سبقت است، در حالیکه مدل توزیع گامای انتقال‌یافته جهت برازش بر سرفاصله‌های خط میانی مناسب می‌باشد. تفاوت مدل توزیع سرفاصله‌ها در خطوط مختلف ناشی از تفاوت رفتار رانندگان در این خطوط است. در ساعات پیک جریان ترافیک الگوی دنباله‌روی رانندگان در خط سبقت متفاوت از خط میانی است؛ به گونه‌ای که اکثر رانندگان در خط سبقت حتی در سرعت‌های بالا تمایل زیادی به تعقیب وسیله جلویی نشان می‌دهند. این امر سبب شده‌است که ظرفیت خطوط با یکدیگر متفاوت شوند و در نتیجه، توزیع و شاخصهای آماری سرفاصله‌ها در شرایط نزدیک به ظرفیت هر خط با یکدیگر تفاوت قابل توجهی داشته‌باشند. همچنین بررسی نتایج حاصل از مقایسه در شرایط روز و شب نشان داد که رانندگان در شرایط تردد سنگین در ساعات شب، سرفاصله‌های ایمن‌تری نسبت به ساعات روز اختیار می‌کنند.}, keywords_fa = {سرفاصله زمانی,توزیع,رفتار رانندگان,دنباله‌روی}, url = {https://www.trijournal.ir/article_11477.html}, eprint = {} } @article { author = {طاری بخش, میلاد}, title = {Influence of Aggregate Grading and Macrotexture Creating With Tining Method on the Skid Resistance of Concrete Pavement}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {9}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Providing adequate surface frictional resistance is a major requirement in the construction of concrete pavements, and the choice of surface finishing treatment method is an important factor that directly affects the skid resistance properties of the pavement surface. Furthermore, no widely accepted guidelines or procedures for identifying and selecting methods of texturing concrete pavements that consider relevant technical, environmental, economic, and safety issues are available. The aim of this study was to investigate the functional relationship linking macrotexture characteristics and skid resistance of concrete pavement. Therefore, requiring mixtures was designed with consideration of three different grading aggregates based on the difference in nominal maximum aggregate size (NMAS). With acceptance of these three mixtures, the study consisted of an experimental program that involved skid resistance testing of laboratory prepared specimens which textured with tining method in plastic concrete. Then the British pendulum tester and Sand patch method was used for microtexture and macrotexture measurements, respectively. Tines were raked in three different width and four different spacing and British pendulum tester experiments were performed on transverse, skew and longitudinal tined surfaces. The results demonstrated that skid resistance of concrete surface is significantly affected by the macrotexture. Moreover, this paper implies that friction value increases by increasing tine width and decreasing tine spacing. Furthermore, maximum friction was achieved when pendulum move direction was perpendicular to tine direction.}, keywords = {skid resistance,concrete pavement,Tining,Microtexture,macrotexture,British pendulum tester,Sand patch method}, title_fa = {بررسی تأثیر دانه بندی و ایجاد بافت درشت به روش شیارزدن بر مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی راه}, abstract_fa = {ایجاد مقاومت لغزندگی کافی یکی از الزامات مهم و اجتناب ناپذیر در ساخت روسازی های بتنی است. انتخاب روش پرداخت سطح رویه، فاکتوری است که اثرات عمده ای بر خصوصیات اصطکاکی سطح دارد. با این حال، هنوز دستورالعمل جامعی برای شناسایی و انتخاب روش ایجاد بافت روسازی های بتنی که مجموعه عوامل فنی، اقتصادی، زیست محیطی و ایمنی راه را در بر گیرد، وجود ندارد. هدف از این پژوهش آزمایشگاهی، تعیین رابطه بین مشخصات بافت درشت ایجاد شده و مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی می باشد. برای این منظور با درنظر گرفتن سه تیپ دانه بندی مختلف براساس تفاوت در بزرگترین سایز اسمی سنگدانه های آنها، به ارائه سه طرح اختلاط مناسب اقدام شد. پس از پذیرش این سه تیپ مخلوط، جهت ساخت نمونه های مربوط به آزمایشات آونگ انگلیسی و پخش ماسه، روش شیارزدن(در وضعیت بتن پلاستیک) بکار گرفته شد تا میزان تأثیر این روش بر خصوصیات بافت ریز و بافت درشت رویه های بتنی، ارزیابی گردد. شیارها در سه پهنا و چهار فاصله مختلف، بر روی سطح ایجاد شدند و نمونه ها در سه امتداد طولی و عرضی و مورب، تحت آزمایش آونگ انگلیسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که ایجاد بافت بر روی سطح بتن، مقاومت لغزندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین با افزایش پهنا و کاهش فواصل شیارها، اصطکاک بیشتری تولید می گردد و هرگاه بافت ایجاد شده در امتداد عمود بر جریان ترافیک باشد، بالاترین میزان اصطکاک را دارا می باشد.}, keywords_fa = {مقاومت لغزندگی,روسازی بتنی,شیارزدن,بافت ریز,بافت درشت,آونگ انگلیسی,پخش ماسه}, url = {https://www.trijournal.ir/article_11478.html}, eprint = {} } @article { author = {بهرام سحابی, دکتر and صفری, نفیسه and صفری, نفیسه}, title = {Optimizing Gasoline Distribution Network in Iran}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {9}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {The goal of this research is to determine the gasoline transport capacity from ports of the country and local refinaries to different destination throughout the country. We want to determine optimalization alternative for the gasoline transport capacity from to each specified destination, by using the transshipment model. The goal is to minimize transport expenses from sending gasoline from 3 source to 78 destination, using 46 intermediate points and 6076 decision variables (transport direction) to achieve this Goal we are confronted with demand and supply restriction and simplicity of use and none-negative of portable gasoline capacity. Refering to results obtained, the expenses of 78% gasoline transport by pipe-line was 67%, and for road transport of 20%, it was 27% of total gasoline transport expenses. Share of transfor by ship for 2.2%, will be an expense equal to 4% .}, keywords = {:transport,Gasoline,Tanker,Pipeline,Transport Expense}, title_fa = {بهینه سازی شبکه توزیع بنزین در ایران}, abstract_fa = {در مطالعه حاضر، با استفاده از روش حمل و نقل مرکب یک کالایی برای شبکه توزیع بنزین در سراسر کشور ایران، مدل بهینه ای ارائه شده است. هدف از این مطالعه، حداقل کردن هزینه های حمل و نقل ناشی از ارسال بنزین از 3 مبدا به 78 مقصد و 46 نقطه واسط و 6076 متغیر تصمیم (مسیرهای حمل) می باشد. نتایج نشان می دهد در مدل بهینه 78 درصد بنزین با خطوط لوله، 20 درصد با تانکر و 2.2 در صد با کشتی حمل می شود، حمل با خط لوله 69 درصد، حمل با تانکر 27 درصد و حمل با کشتی 4 درصد از کل هزینه های حمل را به خود اختصاص داده اند.}, keywords_fa = {حمل و نقل,بنزین,تانکر,خط لوله,هزینه حمل و نقل}, url = {https://www.trijournal.ir/article_11479.html}, eprint = {} } @article { author = {کیانفر, فریدون}, title = {A Greedy randomized adaptive search procedure for train sequencing and stop scheduling problem in double track railway lines}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {9}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Optimizing the railway capacity is one of the most important goals in train scheduling phase. Optimizing the use of existing railway capacity is a more cost-effective solution than capital investment on upgrading railway infrastructure. The sequence of dispatching trains and stopping schedule are the main factors that can affect railway capacity on double track lines. In this thesis, a train sequencing and stop scheduling problem is studied in order to maximize the use of railway capacity. The main decision variables are the sequence of dispatches from origin station and the selection of the best station for scheduled stop in order to minimize the makespan. This research proposes a flexible flow shop scheduling formulation which considers block section and station as single and parallel machines. Also an integer programming model is presented for solving the train sequencing problem in double track railway lines by considering the station infrastructure and stopping schedule policies in IRAN railway. Because of the complexity of the problem, a greedy randomized adaptive search procedure (GRASP) is used for finding near optimal solution. Three meta-heuristic algorithms based on GRASP is developed and tested on randomly generated test problems. The output results show the effectiveness of the proposed meta-heuristic in solving the real sized problems.}, keywords = {Train sequencing,stopping schedule,double track lines,greedy randomized adaptive search procedure}, title_fa = {تعیین توالی اعزام و برنامه توقف قطارها در مسیرهای دوخطه راه آهن به کمک الگوریتم فراابتکاری جستجوی تصادفیِ تطابقیِ حریصانه}, abstract_fa = {بهره برداری بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی، یکی از اهداف اساسی در برنامه ریزی حرکت قطارها محسوب می شود. با توجه به هزینه های بسیار بالای احداث خطوط ریلی جدید، بهره برداری بهینه از ظرفیت خطوط ریلی موجود در اولویت قرار دارد. از این رو، بکارگیری روش های مناسب جهت تحلیل حداکثر ظرفیت خطوط ریلی و استفاده بهینه از ظرفیت موجود بدون نیاز به احداث خطوط جدید، از تحلیل های اساسی در صنایع حمل ونقل ریلی به شمار می آید. ترتیب اعزام قطارها از ایستگاه مبدا و همچنین برنامه توقف قطارها در ایستگاه های مسیرهای دوخطه ریلی، دو عامل اساسی در استفاده بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی می باشند. در این تحقیق، مسئله تعیین توالی اعزام و همچنین برنامه توقف قطارها در جهت حداکثر استفاده از ظرفیت شبکه ریلی موجود، مورد بررسی قرار گرفته است. در این مسئله هدف تعیین ترتیب اعزام قطارها از ایستگاه مبدا و همچنین مکان توقف برنامه ای قطارها در راستای حداقل سازی طول افق زمانبندی می باشد. این مسئله در قالب حالت خاصی از مسئله جریان کارگاهی منعطف بررسی شده است. برای این مسئله، یک مدل برنامه ریزی ریاضی عدد صحیح با در نظر گرفتن محدودیت های خطوط ریلی داخل ایستگاه و همچنین سایر محدودیت های مربوط به راه آهن ایران مانند توقف قطارها در بازه های افق شرعی، ارائه شده است. به دلیل پیچیدگی محاسباتی و دشواری یافتن جواب بهینه در این مسئله، از الگوریتم فراابتکاری جستجوی تصادفیِ تطابقیِ حریصانه برای یافتن جواب های نزدیک به بهینه، استفاده شده است. سه الگوریتم فراابتکاری بر پایه الگوریتم فراابتکاری جستجوی تصادفیِ تطابقیِ حریصانه ارائه شده و روی نمونه مسائل تصادفی مورد آزمایش قرار گرفته اند. نتایج بدست آمده موید کارائی بالای الگوریتم های ارائه شده برای حل این مسئله می باشند.}, keywords_fa = {توالی اعزام قطارها,برنامه توقف قطارها,مسیرهای دوخطه ریلی,الگوریتم جستجوی تصادفیِ تطابقیِ حریصانه}, url = {https://www.trijournal.ir/article_11480.html}, eprint = {} }