@article { author = {Choubdar, Amin and Ameli, Alireza}, title = {Evaluation of Rutting Potential of Stone Matrix Asphalt (SMA) Mixtures Containing Polymer and Non-Polymer Additives}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {17}, number = {1}, pages = {83-102}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {This paper aims to evaluate the effects of Bentonite on various properties of hot mix asphalt (HMA). The Bitumen was modified with 10%, 15%, 20%, 25% and 30% Bentonite by weight of Bitumen as modifier. In this study the mechanical properties and performance characteristics of modified asphalt concrete were evaluated through various laboratory tests, such as Marshall Stability, resilient modulus, moisture susceptibility, permanent deformation. The performance characteristics evaluated in this study included permanent deformation test and rutting resistance. The test methods used in this evaluation were the dynamic creep test and wheel tracking tests. The results demonstrated that the use of Bentoite can enhance Marshall Stability, resilient modulus, tensile strength, resistance to moisture damage and resistance to permanent deformation of mixtures. The mixtures also showed good resistance to permanent deformation evaluated by means of wheel tracking tests.}, keywords = {modified Asphalt binder,Bentonite,Performance characteristics,Moisture susceptibility,Mechanical properties,Asphalt Mixture}, title_fa = {ارزیابی پتانسیل شیارافتادگی مخلوط‌های آسفالتی با استخوان‌بندی سنگدانه‌ای با افزودنی‌های پلیمری و غیرپلیمری}, abstract_fa = {مصالح سنگی درشت دانه ساختار اصلی مخلو ط‌های آسفالتی SMA را تشکیل می دهند. ایجاد قفل و بست و اتصال مناسب بین مصالح سنگی درشت دانه که با انتخاب نوع دانه بندی، نوع و درصد مناسب الیاف، قیر و مصالح سنگی صورت می­گیرد، عامل تعیین کننده‌ای در افزایش مقاومت شیارافتادگی این مخلوط است. به منظور تثبیت مخلو ط‌های آسفالتی SMA از الیاف یا اصلاح کننده‌های پلیمری استفاده می‌شود. متداول‌ترین افزودنی پلیمری مورد استفاده در مخلوط‌های SMA ، SBS است که نیاز به فرایند سخت و هزینه‌بری برای اختلاط با قیر و مصالح سنگی دارد. در این تحقیق به بررسی یکی از افزودنی‌های بکار رفته در آسفالت نیمه‌گرم به نام ساسوبیت  به عنوان جایگزین برای SBS در مخلوط‌های با استخوان بندی سنگدانه‌ای پرداخته شده است.  بدین منظور ویژگی‌های قیر و خواص مقاومتی مخلوط‌های حاوی درصدهای مختلف این افزودنی با انجام آزمایش‌های مورد نیاز از جمله نقطه نرمی قیر، ویسکوزیته قیر، مدول برجهندگی و کشش غیر مستقیم مخلوط و در نهایت آزمایش خزش برای ارزیابی مخلوط در برابر شیارافتادگی بررسی شد. نتایج حاصل از آزمایش‌ها نشان داد که مخلوط‌های حاوی ساسوبیت می‌تواند جایگزین مناسبی برای مخلوط‌های حاوی پلیمر SBS باشد.  همچنین استفاده از تکنولوژی آسفالت نیمه گرم، علاوه بر مزایای فنی، باعث کاهش هزینه­های تولید و تراکم و همچنین کاهش انتشار گازهای مضر می‌گردد.}, keywords_fa = {مخلوط آسفالتی SMA,مقاومت شیار افتادگی,آسفالت نیمه‌گرم,SBS,ساسوبیت,الیاف}, url = {https://www.trijournal.ir/article_103694.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_103694_7fe09db450a0fd4dbd4a453ff321de3e.pdf} }