@article { author = {Mahpour, Alireza and Shah Ebrahimi, Ebrahim}, title = {A Model for Students Modal Split in Medium-Sized Cities (Case Study: Ardabil)}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {17}, number = {1}, pages = {185-194}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {The study of effective factors in the selection of intra-city trips is one of the important issues in urban planning. So far, adult travel behavior for various purposes has been extensively investigated by transport planners and urban scholars, and many conceptual models have been developed for this purpose, but less attention has been paid to students' study trips. On the other hand, studies have recently been conducted on the selection of travel equipment for students in metropolitan areas such as Tehran and Mashhad, but less attention has been paid to middle cities with less populations and more traditional tissue. In this research, factors affecting the choice of the tool for student trips to the middle city of Ardabil have been investigated. Based on the general census of population and housing in 1395, the population of the city of Ardabil was 529,374 people in the form of 15,827 households, of which 14.8 are from 7 to 13 years (grades one to six), so that 64.6% of boys and 17.7% of girls are. In this regard, student's travel data was collected by questioning. In this questionnaire, 600 questionnaires distributed among 496 return questionnaires, 411 questionnaires were used. After the initial analysis of the data, using a multi-logit model with randomized decomposition, modeling was used to select the method of study trips for students in Ardabil city. The results of the studies show that the socio-economic characteristics of the parents of the household have a significant impact on the method of selecting the travel means of the students.}, keywords = {Behavioral Model,Students,Walking,Medium Sized-Cities,Ardabil}, title_fa = {ارایه یک مدل انتخاب وسیله برای دانش‌آموزان در شهرهای میانی بزرگ (مطالعه موردی: شهر اردبیل)}, abstract_fa = {بررسی عوامل موثر در انتخاب­های سفرهای درون­شهری از موضوعات مهم در برنامه­ریزی شهری است. تا کنون رفتار سفر بزرگسالان با اهداف مختلف، به طور گسترده توسط برنامه ریزان حمل و نقل و پژوهشگران شهری بررسی شده و مدل­های مفهومی زیادی به این دلیل توسعه یافته است اما به سفرهای تحصیلی دانش آموزان توجه کمتری شده است. از طرفی، اخیرًا مطالعاتی در انتخاب وسیله سفر برای دانش­آموزان در کلان­شهرهایی همچون تهران و مشهد صورت پذیرفته است ولی برای شهرهای میانی که جمعیت کمتر و بافت سنتی­تری دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش به بررسی عوامل موثر در انتخاب وسیله برای سفرهای تحصیلی دانش­آموزان برای شهر میانی بزرگ (اردبیل) پرداخته شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر اردبیل ۵۲۹۳۷۴ نفر در قالب ۱۵۸۶۲۷ خانوار بوده ‌است که 8/14 این جمعیت بین 7 الی 13 سال (کلاس اول تا ششم) هستند به­طوری­که 64/7 درصد پسران و 17/7 درصد دختران هستند. در این راستا داده‌های سفر دانش­آموزان با پرسشگری گردآوری شد. در این پرسشگری 600 پرسشنامه توزیع‌شده تعداد 496 پرسشنامه بازگشت از بین آن­ها 411 پرسشنامه قابل استفاده بودند. پس از تحلیل اولیه داده، با به­کارگیری مدل لوجیت چندگانه با تجزیه ضریب تصادفی به مدل­سازی انتخاب شیوه­ی سفرهای تحصیلی دانش­آموزان شهر اردبیل پرداخته شد. نتایج مطالعات نشان می­دهد که، ویژگی­های اقتصادی- اجتماعی خانوار والدین تاثیر قابل توجهی در شیوه انتخاب وسیله سفر دانش­آموزان دارد.}, keywords_fa = {مدل رفتاری,دانش‌آموزان,پیاده‌روی,شهرهای میانی,اردبیل}, url = {https://www.trijournal.ir/article_103842.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_103842_c451f9268480105b4c2082706a894d37.pdf} }