@article { author = {Nazari, Mohsen and Rostamkhani, Akram}, title = {Identification and Prioritization of Freight Transportation Pricing Strategies, Using SWOT and QSPM Techniques (Case Study: Railway)}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {20}, number = {1}, pages = {213-226}, year = {2023}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {10.22034/tri.2022.293048.2926}, abstract = {Because of the advantages of the railway transport like less accidents, energy consumption and environmental pollution, Iranian government pays special attention to this mode of transportation. However, the Iranian Railways (RAI) has not yet been able to gain its share of the freight market. As one of the main elements of the marketing mix, pricing plays crucial role in increasing the share of railway in the market and adopting the right and timely strategies in this regard can lead RAI to achieve its grand goals. In this study, the most important internal factors (strengths and weaknesses) and external (opportunities and threats) of RAI in the field of business and especially price identified by studying the literature review and interviews with rail transport business experts, then strategies in this field were identified using SWOT technique. In the next step, the identified strategies were prioritized by using QSPM technique. The results show that developing the brand, improving customer orientation, get government subsidies for the social benefits of railways and increasing market share through the developing a pricing model, are presented as the top-priority strategies of the RAI that can take the initiative in freight transportation pricing.}, keywords = {strategy,pricing,railway,SWOT,QSPM}, title_fa = {تدوین و اولویت بندی استراتژیهای قیمت گذاری حمل و نقل بار، با استفاده از تکنیک SWOT و QSPM مطالعه موردی: راه آهن ج.ا.ا}, abstract_fa = {مزیت های صنعت حمل و نقل ریلی همچون ایمنی بالا، مصرف کم انرژی و آلودگی های اندک زیست محیطی، باعث شده که این شکل از حمل و نقل، همواره در راهبردهای کلان ملی و اسناد بالادستی کشور، مورد تاکید قرار گیرد. با این وجود راه آهن ج.ا.ا هنوز نتوانسته است سهم مورد نظر خود را از بازار حمل و نقل بار به دست بیاورد. یکی از مهم ترین آمیخته های بازاریابی که میتواند در افزایش سهم راه آهن از بازار حمل و نقل ریلی نقش به سزایی ایفا کند، قیمت حمل و نقل است و اتخاذ استراتژی های درست و به موقع در این خصوص میتواند شرکت راه آهن را در جهت نیل به اهداف کلان خود سوق دهد. در این مطالعه ابتدا با مطالعه کتابخانه ای، مرور ادبیات و مصاحبه با ذی نفعان حوزه بازرگانی حمل و نقل ریلی، مهم ترین عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی (فرصت ها و تهدیدها) راه آهن در حوزه بازرگانی و به ویژه قیمت گذاری، شناسایی و سپس با بهره گیری از تکنیک SWOT، استراتژی های این حوزه استخراج شدند. در مرحله بعد با استفاده از تکنیک QSPM استراتژی های احصا شده، اولویت بندی شدند. پژوهش پیش رو ماهیتی اکتشافی-تحلیلی داشته و هدف توسعه و رویکردآن استقرایی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد استراتژی های تقویت و توسعه برند، ارتقا سطح مشتری مداری، جذب منابع دولتی بخاطر مزیت های اجتماعی ریل و افزایش سهم بازار از طریق توسعه یک مدل قیمت گذاری، مهم ترین استراتژی های شرکت راه آهن است که میتواند به وسیله آن ها ابتکار عمل در قیمت گذاری حمل و نقل بار را در اختیار بگیرد.}, keywords_fa = {استراتژی,قیمت گذاری,راه آهن,SWOT,QSPM}, url = {https://www.trijournal.ir/article_148857.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_148857_de2db995c25b992cf615d0da9d4014c3.pdf} }