@article { author = {Asadamraji, Morteza and Mahmoudabadi, Mahdiye}, title = {Priority Pattern of Service Providers in Intelligent Transportation Systems Architecture for Iranian Cities}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {19}, number = {4}, pages = {131-146}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {10.22034/tri.2022.303820.2949}, abstract = {The lack of unified strategy in applying intelligent transportation systems, will lead to inconsistent relation between related organizations and consequently decrease efficiency and productivity. Therefore, due to financial, manpower, equipment and time resources constraints, ITS project prioritization is very imperative issue. Generally, organizations pursue their goals and visions for survival in business markets by choosing appropriate projects and executing them effectively. Therefore, project selection in project-based organizations is a vital and dynamic decision. In this study, first, transportation problems have been determined and then a survey exploring the experts opinion was conducted. Also, given the impacts of the predefined goals on ITS service providers and their impact on their realization in the city of Isfahan, ITS service providers have been prioritized using CODAS method. This research denotes a threshold function to recognize the equality of two service providers, their Euclidean distances and Taxicab distance. And then the relative assessment matrix has been constructed. According to the results of this study, accident management, accident data management and public transport fleet monitoring have the highest priority. This indicates that taking appropriate action to manage safety and crisis management is a vital decision and needs appropriate planning in our country, Iran.}, keywords = {Intelligent Transportation Systems,service provider,Service Provider Prioritization,Combinative Distance-Based Assessment Method}, title_fa = {مدل اولویت‌بندی عملگرهای سرویس در معماری سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند شهرهای کشور با بکارگیری الگوی کوداس}, abstract_fa = {در حمل‌ونقل هوشمند نبود استراتژی واحد منجر به ناهماهنگی جهت‌گیری دستگاه‌های تأثیرگذار بر این بخش و نهایتاً افت کارایی و بهره‌وری خواهد شد. بنابراین موضوع اولویت‏بندی پروژه‌ها، به دلیل محدودیت منابع که مهم‌ترین آن منابع مالی، نیروی انسانی، تجهیزات و زمان است، ضروری است. بنابراین انتخاب پروژه در سازمان‌های پروژه محور یک تصمیم حیاتی و دینامیک است. در این پژوهش با در نظر گرفتن مشکلات و نیازهای حمل‌ونقلی درون شهری کلان‌شهر اصفهان و استفاده از پرسش‌نامه‌هایی که توسط خبرگان امر تکمیل شده است، و با توجه به معیارهای تعیین شده برای حمل‌ونقل هوشمند و تأثیر هر یک از این معیارها بر تحقق عملگرهای سرویس در شهر اصفهان که الگوی پیشنهادی برای آن در نظر گرفته شده است، به اولویت‌بندی عملگرهای سرویس با استفاده از روش کوداس پرداخته می‌شود. در این پژوهش با تعریف یک تابع آستانه برای ارزیابی نزدیکی نسبی عملگرهای سرویس به یکدیگر و سپس تعیین فاصله اقلیدسی و فاصله تاکسی آن‌ها، ماتریس ارزیابی نسبی محاسبه گردیده است. با توجه به نتایج بدست آمده در شهر اصفهان، عملگرهای سرویس مدیریت تصادفات و سوانح، مدیریت داده‌های تصادفات و پایش ناوگان حمل‌ونقل همگانی بیشترین اولویت را در میان سایر عملگرها دارند. این امر نشان دهنده نیاز به برنامه‌ریزی و اقدام مقتضی جهت مدیریت ایمنی و بحران در معابر درون‌شهری کشور داشته و افزایش ایمنی کاربران در معابر را در پی خواهد داشت}, keywords_fa = {سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند,عملگرهای سرویس,اولویت‌بندی عملگرهای سرویس,روش کوداس}, url = {https://www.trijournal.ir/article_148861.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_148861_8a9b7e224029277810ae9e402f4ec278.pdf} }