@article { author = {Aghdasi, M and Asadi, Y}, title = {Required Capabilities for Contracting out Tactical Level Decisions of Bus Transport to Private Operators}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {13}, number = {4}, pages = {1-19}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Promoting people to use bus transport services leads to decrease using private cars and therefore decrease heavy traffic jam and air pollution. Promoting people to use the services needs to provide better services with lower cost. To achieve the goal, private operators must find innovative ways to provide the services. Providing the innovative services is not possible, unless the operators have freedom to make decision about tactical level decision (determining ticket rate and type, routes, vehicle type and timetables) besides operational level decisions. In other words, they design and operate the services themselves. Operator freedom leads to emerge challenges like lack of route integration that create the problems and decrease popularity of bus services. In this paper, the challenges are collected by using published case study reports of various cities and conducting semi structural interviews with bus transport experts. The root causes of them are found by more investigations in the literature and interviews. The results of the paper show that transferring the tactical level decisions to private operators successfully, transport authority as well as private operators should have some capabilities like, ability to control and monitoring and integrated information system. These capabilities are defined by using published case study reports and conducting interviews. Transaction between operators and transport authorities should be also simple and have an ability to codify into standards and codes simply. The definition of capabilities helps transport authorities to evaluate the required capability of the private operators and themselves to prevent the challenges before starting to transfer tactical level decisions to private operators.      }, keywords = {Tactical Level Decisions,Bus Transport,public transportation,Bus Transport Contract Out}, title_fa = {توانمندیهای مورد نیاز برای واگذاری تصمیمات سطح تاکتیکی خدمات اتوبوسرانی به اپراتورهای خصوصی}, abstract_fa = {استقبال مردم برای استفاده از خدمات اتوبوسرانی موجب کاهش استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش ترافیکسنگین و آلودگی هوا می­شود. ترغیب مردم به استفاده از این خدمات نیازمند ارایه خدمات بهتر با هزینه­های کمتر است. برای رسیدن به این هدف، اپراتورهای بخش خصوصی باید به دنبال راهکارهای نوآورانه برای ارایه خدمات باشند. ارایه خدمات نوآورانه امکان­پذبر نیست مگر اینکه اپراتورها علاوه بر داشتن آزادی عمل در تصمیمات عملیاتی، تصمیمات مهم و تاکتیکی  (تعیین نرخ و نوع بلیت، مسیرها، نوع ناوگان و برنامه زمانی) را نیز اتخاذ نمایند و به عبارتی دیگر خدمات را خود طراحی و اجرا کنند. از طرفی این آزادی عمل اپراتورها، باعث به وجود آمدن مشکلات از جمله عدم یکپارچگی در مسیرها می­شود که برای مسافران دشواری­هایی را ایجاد کرده و از محبوبیت استفاده از خدمات اتوبوسرانی می­کاهد. در این مقاله سعی شده است تا با شناسایی این مشکلات و دلایل ریشه­ای پیدایش آنها، توانمندی­های لازم برای جلوگیری از پیدایش این مشکلات ارایه شود. مشکلات مورد نظر با استفاده از گزارش­های موردکاوی منتشر شده مربوط به اتوبوسرانی شهرهای مختلف جهان و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان صنعت اتوبوسرانی استخراج و با بررسی بیشتر و انجام مصاحبه، دلایل ریشه­ای آنها شناسایی شده­اند. نتایج بررسی­های این پژوهش نشان می­دهدکه برای جلوگیری از بروز این مشکلات، هم مقامات حمل و نقل و هم اپراتورهای بخش خصوصی باید مجموعه­ای از توانمندی­ها نظیر توانایی تنظیم قوانین کنترلی، داشتن تجهیزات و سیستم­های اطلاعاتی یکپارچه را داشته باشند. این توانمندی­ها با بررسی گزارش­های مورد کاوی منتشر شده و انجام مصاحبه با خبرگان این بخش به دست آمده­است. آگاهی از این توانمندی­ها به مقامات حمل و نقلی که می­خواهند این نوع واگذاری را تجربه کنند، کمک می­کند تا قبل از وارد شدن به چنین محیطی، برای رفع مشکلات بالقوه تمهیداتی بیندیشند و توانمندی­های خود و اپراتورها را ارزیابی کنند.    }, keywords_fa = {تصمیمات تاکتیکی,اتوبوسرانی,حمل و نقل عمومی,واگذاری خدمات اتوبوسرانی}, url = {https://www.trijournal.ir/article_43728.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_43728_c3dc711cd5155579bc48071755349011.pdf} }