@article { author = {Saadat, M and Esfahanian, M and Behbahanian, S}, title = {Fuel Consumption Optimization for a Diesel-Electric Locomotive Using Fuzzy Look-Ahead Control}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {13}, number = {1}, pages = {53-63}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Diesel-electric locomotives are one of the foremost elements of transportation systems and they consume significant portion of transportation fuel usage. One of the effective parameters in fuel consumption of these vehicles is acceleration and braking strategy according to train speed profile. Although the available numerical methods for calculating the optimal speed profiles present acceptable results, the use of these methods in the calculation is too time-consuming. To reduce the computation time, using fuzzy logic as an efficient method has been suggested. In this paper, a fuzzy look-ahead control approach is implemented to optimize fuel consumption of diesel-electric locomotives. A fuzzy controller will decide the speed changing by considering the gradient of the path ahead. Hence, a speed profile close to optimal speed profile will be achieved. Furthermore, the performance of control algorithm has been improved by a sensitivity analysis of look-ahead controller parameters. The simulation results of developed algorithm show that at least 2.7 percents reduction in fuel consumption of diesel-electric locomotives can be achieved.    }, keywords = {Fuel consumption,Diesel-electric locomotive,Fuzzy look-ahead control}, title_fa = {بهینه‌سازی مصرف‌ سوخت قطار‌ دیزل-الکتریک با استفاده از کنترل فازی آینده‌نگر}, abstract_fa = {قطارهای دیزل-الکتریک یکی از مهمترین ارکان صنعت حمل و نقل محسوب می‌شوند و بخش قابل توجهی از مصرف سوخت را به خود اختصاص می دهند.. یکی از عوامل موثر در میزان مصرف سوخت این وسیله‌نقلیه، نحوه شتاب‌گیری و ترمزگیری یا به عبارت دیگر، منحنی تغییرات سرعت قطار با زمان می‌باشد. هر چند روش‌های عددی موجود در محاسبه منحنی بهینه سرعت، نتایج قابل‌قبولی را بدست می‌دهند، و لیکن استفاده از این روش‌ها در انجام محاسبات، امری بسیار زمانبر خواهد بود. به منظور کاهش زمان محاسبات، استفاده از منطق فازی به عنوان یک روش کارآمد مورد توجه واقع شده است. در مقاله حاضر رویکرد کنترل فازی آینده‌نگر جهت بهبود مصرف‌سوخت قطار دیزل-الکتریک به‌کارگرفته شده‌است. یک کنترل‌کننده فازی با در نظر گرفتن شیب مسیر پیش‌رو،  برای تغییرات سرعت تصمیم‌گیری می­نماید. بدین ترتیب یک منحنی تغییرات نزدیک به منحنی تغییرات سرعت بهینه به‌دست خواهد آمد.مضافا با آنالیز حساسیت پارامترهای کنترل آینده‌نگر پیاده‌سازی‌شده، عملکرد الگوریتم کنترل بهبود داده شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که درصورت پیاده‌سازی الگوریتم توسعه داده شده، مصرف سوخت قطار به میزان7/2 درصد کاهش خواهد یافت.    }, keywords_fa = {مصرف سوخت,قطار دیزل-الکتریک,کنترل فازی آینده‌نگر}, url = {https://www.trijournal.ir/article_48151.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_48151_2d54339327d3699748cb738a9d1bc96a.pdf} }