@article { author = {Raeisi, R. and Olapour, M}, title = {Determination of the Optimal Width and Arrangement of Geogrid in Geosynthetic Reinforced Soil Abutment Bridge}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {13}, number = {3}, pages = {31-41}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Geogrid is made of a polymer and as a stiffener layer in soil to be used and increase capacity and reduce lateral displacement of the wall and the sill settlement follow. In recent years, put bridge deck by a strip foundation on the abutment was used as a efficient method of building bridges has been was introduced. With this method besides being economical and high-speed performance, bump due sill dissimilar between abutment and pile foundations will be eliminated. Studies show increase geogrid width to reduce the lateral displacement of the wall is effective. In this paper influence pressure and width sill on the optimal width of geogrid was investigated. also with considering the maximum allowable displacement of the wall sort appropriate geogrid was investigated until the most economical mode that provide stable and displacement of the wall does not exceed the limit set by the regulation is achieved. Depth placement the first geogrid under sill in reduction settlement sill is effective so with placement geogrid at different depths the optimum depth is research. In this study 3D analysis by software Abaqus-V6.11-1 with Cap plasticity models done.    }, keywords = {Geogrid,Optimum width,abutment,Capacity,lateral displacement}, title_fa = {تعیین عرض و چیدمان بهینه ژئوگرید ها در کوله خاک مسلح}, abstract_fa = {ژئوگرید­ها از جنس پلیمر بوده و به عنوان یک لایه سخت کننده در خاک به کار برده می شوند و منجر به افزایش ظرفیت باربری و کاهش  جابه­جایی جانبی دیوار و نشست پی  می گردند. در سال­های اخیر قرار دادن عرشه پل به وسیله یک پی نواری به طور مستقیم بر روی کوله به عنوان روشی کار آمد در ساخت پل مطرح شده است. با این روش علاوه بر اقتصادی بودن و سرعت بالای کار دست انداز ناشی از نشست های نا همسان بین کوله و پایه­های عمیق عرشه نیز حذف خواهد شد.مطالعات نشان می­دهد افزایش عرض  ژئوگرید در کاهش جابه­جایی جانبی دیوار موثر است. در این مقاله تاثیر  فشار و عرض پی نواری  بر عرض  بهینه ژئوگرید بررسی شد. همچنین با در نظر گرفتن حداکثر جابه جایی مجاز دیوار به بررسی چیدمان مناسب ژئوگرید­ها پرداخته شد تا اقتصادی ترین حالت که شرایط پایداری را تامین کند و جابه جایی دیوار از حد مجازی که آیین نامه تعیین کرده بیشتر نشود به دست آید. عمق قرار گیری اولین ژئوگرید زیر پی در کاهش نشست پی موثر است بنابراین؛ با قرار دادن ژئوگرید در اعماق مختلف عمق بهینه تحقیق شد. در مطالعه پیش رو تحلیل 3 بعدی توسط نرم افزار Abaqus-V6.11-1 به کمک مدل رفتاری Cap plasticity  انجام شد.    }, keywords_fa = {ژئوگرید,عرض بهینه,کوله,ظرفیت باربری,جابه­جایی جانبی}, url = {https://www.trijournal.ir/article_48164.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_48164_0a137c9f898392001b2390278e64d217.pdf} }