@article { author = {Hejazi, S.J and Alipour, M}, title = {Prioritization of Reform of Road Accident Prone Sections Based On Road Safety Audit (Case Study Route between the City Of Khorramabad and Aleshtar in Lorestan Province)}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {13}, number = {3}, pages = {65-85}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Transportation from the beginning of human history has played Key role in shaping human societies and economic development and at present Communicating artery forms the foundation of any country's economy. Sustainable development and Fast and secure transportation as with other aspects of human life When does that systematically and based on the scientific rationale Established. Nowadays, the issue of providing secure access on the road network within the city and suburban is one of the basic principles governing the roads engineering, Traffic and transportation Planning. Lack of safety, especially in the suburban roads would be caused Accidents that usually associated with the death or injury of humans. According to enormous loss of life and property which Road accidents imposes on human societies, Consideration of safety issues as a priority in the transportation management and land use, it is considered a reasonable and acceptable. Roas safty inspection, is a Field study and systematic of road by qualified and competent professionals to enhance quality of road Physical safety and identify problems and deficiencies that may share in reducing the Traffic Safety. In our country, there is no systematic procedure for inspection and a numerical index to compare different parts of roads with each other.in road safety audit in Worldwide, there is procedure known as hazard index For ranking points of two-lane and two-way road that obtained of combined results of road Inspection, Evaluation of road geometrical design And the user's risk exposure. In this article, accident prone sections of the route between the city of Khorramabad and Aleshtar in Lorestan province was investigated and ranked.      }, keywords = {Transportation,Accident prone sections,Accidents,Prioritization of reform,safety}, title_fa = {اولویت‌بندی اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای بر اساس ممیزی ایمنی راه (مطالعه موردی مسیر بین شهرستان‌های خرم‌آباد و الشتر استان لرستان)}, abstract_fa = {حمل و نقل از ابتدای تاریخ بشر، نقشی اساسی در شکل­دهی جوامع انسانی و توسعۀ اقتصادی آن­ها ایفا نموده است و در عصر حاضر نیز شریان­های ارتباطی، زیربنای اقتصاد هر کشوری را تشکیل می­دهد. توسعۀ پایدار، حمل و نقل سریع و ایمن نیز همانند سایر ابعاد زندگی بشر هنگامی تبلور پیدا می­کند که به­صورت نظام­مند و بر اساس منطق علمی پایه­ریزی شده باشد. امروزه، موضوع تأمین تردد ایمن در سطح شبکه راه­های درون­شهری و برون­شهری یکی از اصول اساسی حاکم بر مهندسی راه، ترافیک و برنامه­ریزی حمل و نقل است. عدم وجود ایمنی، به خصوص در جاده­های برون­شهری، باعث بروز حوادث ناگواری می­شود که معمولا با کشته یا زخمی شدن انسان­ها همراه است. با توجه به خسارات جانی و مالی فراوانی که تصادفات جاده­ای بر جوامع بشری تحمیل می­کند، در نظر گرفتن مبحث ایمنی به­عنوان اولویت اول در برنامه­های مدیریت حمل و نقل و همچنین کاربری زمین، کار معقول و پسندیده­ای به حساب می­آید. بازدید ایمنی راه، بررسی میدانی و منظم راه موجود توسط متخصصان واجد شرایط و دارای صلاحیت به منظور ارتقاء کیفیت ایمنی فیزیکی راه با شناسایی مشکلات و نواقصی می­باشد که ممکن است در کاهش ایمنی عبور و مرور سهیم باشند. در کشور ما روشی مدون برای نحوه بازرسی و یک شاخص عددی که قطعات مختلف راه­ها را با یکدیگر مقایسه نماید وجود ندارد. در بازرسی­های ایمنی راه در سطح جهانی، روشی به نام شاخص خطر برای رتبه­بندی نقاط راه­های دوخطه دوطرفه مورد استفاده قرار می­گیرد که از ترکیب نتایج حاصل از بازرسی راه، ارزیابی سازگاری طرح هندسی راه و میزان در معرض خطر قرارگیری کاربر به دست می­آید. در این مقاله بخش­های مستعد تصادف در مسیر بین شهرستان­های خرم­آباد و الشتر استان لرستان بر اساس بازرسی ایمنی راه مورد بررسی قرار گرفته و رتبه­بندی شده است.    }, keywords_fa = {حمل و نقل,نقاط حادثه­خیز,تصادفات,اولویت­بندی اصلاح نقاط,ایمنی}, url = {https://www.trijournal.ir/article_48167.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_48167_a62b2ea0b8db51156693ece282017e71.pdf} }