@article { author = {Abaspour, M and Kohbar, M.A and GHasemi-vernakhasti, J}, title = {The Analysis of Tanker Shipping Market and Factors Affecting Freight Rate}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {14}, number = {1}, pages = {142-156}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Demand for Maritime transportation is derived from International transactions between countries. Hence, in this research in addition to Scrapping tanker price, freight rate determinants such as new-building and second-hand tanker price, the role of seaborne trade is considered. To study the tanker market, we used data between 1987 and 2010, extracted from the Clarkson Research Studies. As causality was not predetermined, in order to discover a co-integration relation and causality direction, a VAR and VECM is applied following appropriate Unit root tests. According to results, unlike short run dynamics, new-building and second-hand tanker price and seaborne trade volume have affected freight rate in long run. Moreover, in short run, freight rate, seaborne trade volume and second-hand tanker price affect new-building price. Finally, the increase in seaborne trade volume, after one period adjustment, tends to increase in freight rate. This impact is temporary.      }, keywords = {Maritime Transportation,Tanker,Vector Auto-Regressive Regressions}, title_fa = {تحلیل بازار حمل و نقل کشتی‌های تانکر و عوامل موثر بر نرخ کرایه حمل}, abstract_fa = {تقاضای حمل و نقل دریایی مشتق شده از تقاضای مبادلات تجاری میان کشورها است. به همین دلیل، در این مقاله به منظور تحلیل بازار خدمات حمل و نقل کشتی­های تانکر و عوامل موثر بر نرخ کرایه حمل، علاوه بر متغیرهای مربوط به بازار کشتی­های تانکر مانند قیمت  تانکرهایِ اوراقی، قیمت تانکرهای نو و دست دوم، نقشتجارت  دریایی  نیز لحاظ شده است. داده های مورد استفاده، به صورت سری زمانی سالانه در بازه زمانی 1987 تا 2014 و برگرفته از پایگاه آماری کلارکسون می باشد. با توجه به اینکه جهت علیت ارتباط از قبل مشخص نبوده، پس از انجام آزمونهای ریشه واحد مقتضی، از الگوی خودرگرسیون­های برداری جهت بررسی ارتباط همجمعی میان سری­ها استفاده شده و بعد از کشف یک بردار همجمعی، با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری به بررسی علیت ارتباط پرداخته ایم. بر اساس نتایج به دست آمده، برخلاف کوتاه­مدت، تغییرات قیمت تانکرهای نو و دست دوم و تغییرات حجم تجارت دریایی، بر نرخ کرایه کشتی تاثیرگذار هستند. همچنین، در کوتاه­مدت نرخ کرایه حمل، میزان تجارت دریایی و قیمت ناوگان دسته دوم موجود در بازار بر قیمت تانکرهای ­ نو  تاثیر گذار هستند. نهایتا، افزایش حجم تجارت دریایی با یک و قفه باعث افزایش نرخ کرایه شده و این تاثیر موقتی و گذرا است.  }, keywords_fa = {حمل و نقل دریایی,کشتی­های تانکر,الگوی خودرگرسیون برداری}, url = {https://www.trijournal.ir/article_48187.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_48187_fa0b260faa06a80f5535d1b08f3068aa.pdf} }