@article { author = {Fakhri, M. and Shahni Dezfoulian, R. and Barzegaran, J.}, title = {Proposing an appropriate alternative for Asphalt Pavement Maintenance and Rehabilitation, Using Surface Distress and Roughness Evaluation Indices}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {14}, number = {4}, pages = {211-223}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Pavement maintenance and rehabilitation is of great importance in increasing the lifetime of the roads which requires a huge finance. Through a pavement management system (PMS), these actions can be proioritized with optimized financial costs. In order to establish such situation, a database is required to investigate gathered information in different periods. As the establishment of PMS in Iran is in the beginning stages and there is no access to a long-term database, planning and proioritization of road maintenance can be effective and operational, considering the current condition of pavements’ defects. In this paper, the surface condition of about 800 km of arterial road network in Kermanshah province is evaluated based on International Roughness Index (IRI) and Pavement Surface Evaluation and Rating (PASER). In fact, this paper  proposes the maintenance options required for each section based on the pavement condition through the aforesaid indices and their combination. Reviewing the data and their results show that the high intensity of surface roughness (high IRI) does not necessarily mean the existance of surface defects with high intensity (low PASER), and vice versa. Therefore, the combination of these two indices can have more appropriate performance than each of them to show the pavement condition. A regression model is introduced to create a relationship between IRI and PASER which expresses the capability of proper estimation of each index according to the other one.    }, keywords = {Pavement Surface Evaluation and Rating (PASER),Pavement Management System,Combined Index,International Roughness Index (IRI),Maintenance and Rehabilitation (M & R)}, title_fa = {ارایه گزینه مناسب نگهداری و بهسازی روسازی آسفالتی با بکارگیری شاخص‌های ارزیابی ناهمواری و خرابی سطحی}, abstract_fa = { نگهداری و بهسازی روسازی راهها از اقدامات مهم و ضروری در افزایش طول عمر جاده­ها است و همواره هزینه­های زیادی صرف این امور می­گردد. با بکارگیری یک سیستم مدیریت روسازی (PMS) اقدامات نگهداری و بهسازی راهها به صورت اولویت­بندی­شده و با صرف هزینه­های اقتصادی بهینه صورت می­گیرد. به منظور ایجاد چنین شرایطی، نیاز به یک پایگاه داده می­باشد تا اطلاعات جمع­آوری شده در دوره­های مختلف زمانی مورد بررسی قرار گیرند. از آنجا که در کشور ایران ایجاد سیستم مدیریت روسازی در ابتدای راه بوده و یک بانک اطلاعات بلندمدت در دسترس نیست، انجام برنامه­ریزی و اولویت­بندی نگهداری راهها با در نظر گرفتن شرایط فعلی خرابی روسازی­ها می­تواند مؤثر و کاربردی باشد. در همین راستا در این مقاله بر مبنای شاخص­ ارزیابی ناهمواری بین­المللی (IRI) و شاخص ارزیابی سطح روسازی (PASER) وضعیت حدود 800 کیلومتر از شبکه راههای شریانی استان کرمانشاه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در واقع در این مقاله گزینه­های مرمت مورد نیاز برای هر یک از مقاطع منتخب براساس بررسی وضعیت روسازی با استفاده از هریک از دو شاخص فوق و ترکیب آنها ارایه گردیده است. بررسی داده­های برداشت شده و نتایج حاصل از آنها نشان می­دهد که شدت ناهمواری سطحی بالا (IRI با میزان بالا) لزوماً به معنای وجود خرابی­های سطحی با شدت بالا (PASER با نمره کم) و بالعکس نمی­باشد. در همین راستا استفاده از ترکیب این دو شاخص می­تواند دارای عملکرد مناسبتری نسبت به هر یک از شاخص­ها جهت نمایش وضعیت روسازی باشد. همچنین یک مدل رگرسیون به منظور ایجاد رابطه میان دو شاخص IRI و PASER به دست آمده است، که بیانگر قابلیت تخمینمناسب هر یک از این دو شاخص بر حسب دیگری است.      }, keywords_fa = {امتیازدهی و ارزیابی سطح روسازی (PASER),سیستم مدیریت روسازی,شاخص ترکیبی,شاخص ناهمواری بین­المللی­(IRI),نگهداری و بهسازی(M&R)}, url = {https://www.trijournal.ir/article_54339.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_54339_f63d6e5ed0b504e76293ee15502cc49e.pdf} }