@article { author = {Goodarzi, M. and Firoozi, M. A.}, title = {Applying Fuzzy Multi-Criteria Decision-Making Technique to Taxi Strategic Planning Development (Case Study: Ahvaz Metropolis)}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {15}, number = {4}, pages = {113-128}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Each year, about 60% of the construction budgets of metropolises are allocated to transformation and traffic domains for developing physical infrastructures and facilities such as rapid transit lines, passages and streets, bridges, overpasses and underpasses for pedestrian crossing, highway Interchange to remove the direct impacts of vehicle, bicycle and pedestrian paths, public transport fleet, parks, terminals, stations, vertical and horizontal lining for passing pedestrians, intelligent traffic management systems, vertical and horizontal guides signs and panels , parking lots, etc. those budgets are mainly paid by people from toll payment. For having appropriate planning, with regard to strengths and weaknesses of internal environments, opportunities and threats dominating the external environment of municipalities, proper spending in required and prioritized places, preventing subjective actions of managers and individual-centered views, and reinforcing plan-oriented approaches, long-term strategic planning seems necessary. As a result, operationalizing strategies of developing this type of public transportation with the prioritization as: Diversification Strategy (ST) as the first priority;: Revision Strategy (WO) as the second priority;: offensive strategy (SO) as the third priority; and: Defensive Strategy (WT) as the fourth priority should be at the top of authorities’ executive programs for obtaining the development of taxi in Ahvaz Metropolis.      }, keywords = {public transportation,Strategic Planning,Multi-Criteria Decision Making Techniques,Taxi,Ahvaz Metropolis}, title_fa = {به‌کارگیری تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند معیاره فازی در برنامه‌ریزی راهبردی توسعه تاکسیرانی (مطالعه موردی: کلان‌شهر اهواز)}, abstract_fa = {امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کلان‌شهرهای ایران مسئله حمل‌ونقل درون‌شهری است. فقدان برنامه‌ریزی راهبردی برای سامانه‌های حمل‌ونقل شهری علاوه بر این‌که موجب تکرار سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زیرساخت‌های جامعه می‌شود، باعث شده مشکلات بی‌شماری در اتصال زیرسامانه‌ها به یکدیگر ایجاد و موجب ناهماهنگی و ناسازگاری این سامانه‌ها با یکدیگر نیز گردد. در همین ارتباط، تاکسیرانی به‌عنوان یکی از ارکان اساسی و بخشی فعال در سیستم حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرها از نقش پراهمیتی در توسعه کارکردهایشهریبرخورداراست که پرداختن به آن می‌تواند بخش زیادی از مشکلات سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری کلان‌شهرها را مرتفع نماید. به همین منظور پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکردی تلفیقی از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره در محیط فازی نظیر دیمتل فازی(FDEMATEL) و فرایندتحلیلشبکه‌ای فازی(FANP)و با تلفیق آن‌ها در مدل استراتژیک SWOT، به تدوین و اولویت‌بندی راهبردهای توسعه تاکسیرانی در کلان‌شهر اهواز بپردازد. درراستایدستیابیبهاینهدف ضمنمروریجامعبرادبیاتموضوعمرتبطباپژوهشحاضرازنظراتتعداد20نفرازکارشناسانوخبرگانحوزه حمل‌ونقل و ترافیکاستفاده‌شدهاست. یافته‌های حاصل از تلفیق تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره در محیط فازی با مدل SWOT، نشان داد که در جهت نیل به توسعه تاکسیرانی در کلان‌شهر اهواز، می­بایست عملیاتی نمودن راهبردهای توسعه این نوع از حمل‌ونقل عمومی به ترتیب اولویت: اولویت اول) راهبرد تنوع(ST)؛ اولویت دوم) راهبرد بازنگری(WO)؛ اولویت سوم) راهبرد تهاجمی(SO)؛ و اولویت چهارم) راهبرد تدافعی(WT)، در رأس برنامه‌های اجرایی مدیران ذی‌ربط قرار گیرد.    }, keywords_fa = {حمل‌ونقل عمومی,برنامه­ریزی راهبردی,تکنیک­های تصمیم‌گیری چند معیاره,تاکسیرانی,کلان‌شهر اهواز}, url = {https://www.trijournal.ir/article_85552.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_85552_4d62d759f637c9f6906d6656c08f4164.pdf} }