@article { author = {Mohseni, R. and Rahimi, A. and Kakavand, M.}, title = {Decomposition and Determinants of Energy Intensity (Case Study: Transportation in Iran)}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {15}, number = {4}, pages = {175-194}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Decomposition method one of the most popular methods to study for changes to energy consumption that it changes the energy consumption divided to three effect contains productive effect, intensity effect and structural effect. The results of decomposition of energy consumption in the transport sector in Iran shows productive effect, intensity effect and structural effect, to arrange the most important role in explaining the changes in energy consumption in this sector. Estimation of energy intensity model in the transport sector to SVAR method showed that in the short term the energy intensity, energy consumption, energy prices, capital formation, labor force and value added, most contributions described in energy intensity and in the long-term energy prices, value-added, labor force, energy consumption, energy intensity and capital formation most contributions described in energy intensity. In the short term energy intensity with energy intensity, value added, capital formation, labor force and energy prices positively and negatively associated with energy consumption. In the long term, energy intensity with energy intensity has a positive relationship and with the variables energy consumption, value added, capital formation, labor force and energy prices is negative.    }, keywords = {energy consumption,energy intensity,transport sector,SVAR}, title_fa = {تجزیه مصرف انرژی و بررسی عوامل موثر بر آن (مطالعه موردی: بخش حمل و نقل ایران)}, abstract_fa = {روش تجزیه یکی از روش­های رایج برای بررسی تغییرات مصرف انرژی می­باشد که در آن تغییرات مصرف انرژی به سه اثر تولیدی، ساختاری و شدتی تقسیم می­شود. نتایج تجزیه مصرف انرژی در بخش حمل و نقل ایران نشان می­دهد اثر تولیدی، شدتی و ساختاری به ترتیب مهم­ترین نقش را در توضیح تغییرات مصرف انرژی در این بخش دارند. برآورد مدل شدت انرژی در بخش حمل و نقل به روش SVAR نشان داد که در کوتاه­مدت متغیرهای شدت انرژی، مصرف انرژی، قیمت حامل های انرژی، تشکیل سرمایه، نیروی کار شاغل و ارزش افزوده به ترتیب بیشترین سهم را در توضیح شدت انرژی دارند و در بلندمدت متغیرهای قیمت حامل­های انرژی، ارزش افزوده، نیروی کار شاغل، مصرف انرژی، شدت انرژی و تشکیل سرمایه بیشترین سهم را در توضیح شدت انرژی دارند. در کوتاه مدت شدت انرژی با مقادیر خود این متغیر، ارزش افزوده، تشکیل سرمایه، نیروی کار شاغل و قیمت حامل­های انرژی رابطه مثبت و با مصرف انرژی دارای رابطه منفی است. در بلندمدت شدت انرژی با خود این متغیر رابطه مثبت داشته و با متغیرهای مصرف انرژی، ارزش افزوده، تشکیل سرمایه، نیروی کار شاغل و قیمت حامل های انرژی رابطه منفی دارد.    }, keywords_fa = {تجزیه مصرف انرژی، شدت انرژی، بخش حمل و نقل، SVAR کد طبقه ­بندی JEL:C32,C01,Q41,R49}, url = {https://www.trijournal.ir/article_85555.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_85555_e94086c5715e29caa2c705cd8e74e604.pdf} }