@article { author = {Abdi, Ali and Badiany, MohammadReza and salehfard, reza}, title = {A Comparison of AASHTO and SHELL Methods in Flexible Pavement Design Using ABAQUS Software}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {15}, number = {4}, pages = {375-389}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {In this study asphalt pavement design and modeling were investigated by AASHTO and SHELL methods which are under the circumstances of Iran (traffic, road condition and climate). The inputs of the modeling are mechanical properties (such as density, modulus of elasticity, effective resilient modulus, friction angle, etc.), specifications of axle loads (loads on pavements) and climate conditions. A finite element software ABAQUS 6-10 was used in this study. After comparing the results of the modeling and design methods, it was found that pavement layer thicknesses obtained by the AASHTO method which chooses thinner layer of asphalt are more economical and optimal than SHELL method.}, keywords = {flexible pavement,pavement design,AASHTO,SHELL,ABAQUS}, title_fa = {مقایسه نتایج مدل سازی روسازی انعطاف پذیر طراحی شده به دو روش آشتو و شل با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود ABAQUS}, abstract_fa = {در این تحقیق طراحی و مدلسازی روسازی آسفالتی راه به دو روش AASHTO و SHELL برای شرایط ایران (شرایط محیطی و اقلیمی و نیز ترافیک راههای ایران) بررسی گردید. ورودی های مدلسازی شامل مشخصات مکانیکی مصالح روسازی (از قبیل چگالی، مدول الاستیسیته، ضریب برجهندگی مؤثر بستر، زاویه اصطکاک داخلی و ...)، مشخصات فنی محورهای عبوری از طرح (بارهای وارده بر روسازی) و شرایط جوی و اقلیمی است. همچنین در این پژوهش از نرم افزار اجزاء محدود ABAQUS 6-10 برای مدلسازی روسازی آسفالتی استفاده شده است که پس از مقایسه نتایج حاصل از طراحی و مدلسازی دو روش، مشخص شد که ضخامت های لایه های روسازی به دست آمده توسط روش AASHTO با توجه به در نظر کرفتن کمترضخامت لایه آسفالتی نسبت به روش SHELL از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و بهینه است.}, keywords_fa = {طراحی روسازی آسفالتی راه,روسازی های انعطاف پذیر,AASHTO,SHELL,ABAQUS}, url = {https://www.trijournal.ir/article_87478.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_87478_53a984d36d9cb5ac559d3cbbeac19ab8.pdf} }