@article { author = {Jafari, A. and Hassanpour, I. and Mirabi, V. R. and Ahmadi, F.}, title = {Analysis of Inner Factors of the National Diamond Model by Michael Porter on the Development of Competitive Advantage and Effective Modeling (Case Study: Ports and Maritime of Bushehr)}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {16}, number = {1}, pages = {221-244}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Today, given the rapid and intense changes in the international economic environment, none of the theories for the cause of trade in countries and the reason for the success of a country in a particular industry, and the ability of a country to maintain its competitive position in the long run is not sufficient and responsive and the need to provide a theory One that can overcome the comparative advantage in terms of the reasons for the competitiveness of an industry globally. This theory should be able to explain the country's achievement of competitive advantage in all its dimensions, taking into account the dynamics of today's competitive environment. A theory that can meet all of the requirements and requirements above is the "Diamond of the National Competitive Advantage of Michael Porter". Awareness of the advantages and disadvantages of domestic and foreign industries can help to better understand the capabilities and potential of the industry. The type of research, development and in terms of exploratory-descriptive purpose, qualitative research data, the field of field research, the time period of the cross-sectional research, the method of data collection is a survey type. The overall results of the research show that all components of the Michael Porter national diamond model in the ports and the northern heights of Bushehr have shown a good and competitive situation in terms of the respondents' perspective, which made it possible to achieve a competitive advantage for this port. The need to maintain and develop the competitive advantage of the research industry depends on the timely delivery of the comments and suggestions provided in interviews and surveys.}, keywords = {Dry Ports,Maritime Transportation,Competitive advantage,Absolute advantage,Relative Advantage}, title_fa = {تجزیه وتحلیل عوامل درونی مدل الماس ملی مایکل پورتر بر توسعه مزیت رقابتی و ارائه مدل اثربخش (مورد مطالعه: بنادر و دریانوردی بوشهر)}, abstract_fa = {امروزه با توجه به تغییرات سریع  و شدید در محیط  اقتصادی بین الملل، هیچ یک از تئوری­ها برای علت تجارت کشورها و دلیل موفقیت کشوری در صنعتی خاص، و توانایی یک کشور در حفظ موقعیت رقابتی خود در بلند مدت کافی و پاسخگو نیست و نیاز به ارائه نظریه ای است که بتواند و رای مزیت نسبی، به بیان دلایل رقابت پذیری یک صنعت در سطح جهان بپردازد. این تئوری باید بتواند علت دستیابی کشوری به مزیت رقابتی را در همه ابعاد و با در نظر گرفتن پویایی محیط رقابتی امروز تشریح کند. نظریه ای که بتواند همه نیازها و شرایط فوق را پاسخگو باشد، مدل "­الماس مزیت  ملی  رقابتی مایکل پورتر" است. آگاهی از مزیت­ها و عدم مزیت­های صنایع داخلی و خارجی می­تواند به شناخت بهتر توانایی­ها و ظرفیت­های بالقوه صنعت مورد مطالعه کمک شایانی نماید. نوع پژوهش، توسعه ای و از نظر هدف اکتشافی –  توصیفی،  داده­های تحقیق از نوع کیفی، محل اجرای تحقیق میدانی، دوره زمانی انجام پژوهش مقطعی، روش گردآوری داده­ها از نوع پیمایشی می­باشد.  نتایج کلی حاصل از تحقیق نشان می­دهدکه همه ی مولفه­های مدل الماس ملی مایکل پورتردر بنادر ودریانوردی بوشهر از منظر پاسخ دهندگان جامعه آماری از وضعیت خوب و رقابتی برخوردار بوده، که امکان دستیابی به مزیت رقابتی را برای این بندر میسر نموده است. لزوم حفظ و توسعه مزیت رقابتی صنعت مورد تحقیق، در گرو تحقق به موقع نظرات و پیشنهادات ارائه شده در مصاحبه­ها و نظرخواهی ها می باشد.}, keywords_fa = {بنادر خشک,حمل ونقل دریایی,مزیت رقابتی,مزیت مطلق,مزیت نسبی}, url = {https://www.trijournal.ir/article_88556.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_88556_4117c7464fbf1f6a6adb2e15948f09b4.pdf} }