@article { author = {Jafari, A. and hasanpour, esmaeil and Mirabi, V.R. and Ahmadi, F.}, title = {Study and Analysis of the Role of External Factors of the National Diamond Model by Michael Porter in Get, preservation and Development of Competitive Power (Case Study: Ports and Maritime of Bushehr)}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {16}, number = {2}, pages = {55-73}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {The government as a major force has always been in competition and has had a positive and even negative impact on its competitiveness by intervening in various political, economic and social affairs and applying laws and regulations on competitiveness. Building and supporting a suitable environment for increasing the growth of firm productivity and guiding industry trends and encouraging policies rather than helping industrial units help the necessary conditions to enhance the competitive advantage through the impact on each dimension of diamonds is the duty of the state. Unpredictable events are events and issues that affect the competitiveness of either positive or negative, but are randomly controlled outside firms, industries, and even governments. Michael Porter believes that luck in most markets is important. These cases create opportunities for those innovative companies who are not afraid of starting new activities. The type of research, development and in terms of exploratory-descriptive purpose, qualitative research data, the field of field research, the time period of the cross-sectional research, the method of data collection is a survey type. The overall results of the research show that the government and luck components of the National Diamond Model of Michael Porter in the Ports and Ferries of Bushehr, from the perspective of the respondents of the statistical society, had the second and second priorities after the productive and service inputs, which highlighted the importance of these factors in Achieving competitive advantage for this port. Also, regarding the maintenance and development of competitive advantage, in the interview section, the main focus of the interviewees was on the operation and management of these two factors.}, keywords = {Supply chain,hinterland,Special Economic Zone,multimodal transport,Government}, title_fa = {بررسی و آنالیز نقش مولفه‌های بیرونی مدل الماس ملی مایکل پورتر در کسب، حفظ و توسعه توان رقابتی (مورد مطالعه: بنادر ودریانوردی بوشهر)}, abstract_fa = {دولت به عنوان یک نیروی عمده، همواره در رقابت‌پذیری مؤثر است و با مداخله خود در امور مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و اعمال قوانین و مقررات بر رقابت‌پذیری تأثیر مثبت و حتی منفی داشته است. ساختن و حمایت از محیط مناسب برای رشد روز افزون بهره وری بنگاهها و هدایت روند صنعت و سیاستهای تشویقی و نه کمک کننده واحدهای صنعتی جهت کمک به شرایط لازم برای ارتقاء مزیت رقابتی از طریق تاثیر بر هر یک از ابعاد الماس وظیفه دولت است. اتفاقات پیش‌بینی نشده حوادث و مسائلی هستند که بر رقابت‌پذیری تأثیر- مثبت و یا منفی- داشته ولی به صورت تصادفی و خارج از کنترل بنگاه‌ها، صنایع و حتی دولتها رخ می‌دهند.مایکل پورتر معتقد است که در بیشتر بازارها شانس و اتفاق نقش مهمی دارد. این موارد برای آن دسته از شرکت‌های نوآور فرصت‌هایی ایجاد می‌کنند که از شروع فعالیت‌های جدید ترسی ندارند.نوع پژوهش، توسعه ای و از نظر هدف اکتشافی –  توصیفی،  داده های تحقیق از نوع کیفی، محل اجرای تحقیق میدانی، دوره زمانی انجام پژوهش مقطعی، روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میباشد.  نتایج کلی حاصل از تحقیق نشان می­دهدکه  مولفه های دولت و شانس مدل الماس ملی مایکل پورتردر بنادر ودریانوردی بوشهر از منظر پاسخ دهندگان جامعه آماری اولویت های دوم وسوم  بعد از نهاده های تولیدی و خدماتی را دارا بودند، که اهمیت و نقش پررنگ این عوامل را در دستیابی به مزیت رقابتی را برای این بندر میسر نموده است. همچنین در خصوص حفظ و توسعه مزیت رقابتی، در بخش مصاحبه نیز تاکید اصلی مصاحبه شوندگان برچگونگی عملکرد و مدیریت این دو عامل بوده است.}, keywords_fa = {زنجیره تامین,پسکرانه,مناطق ویژه اقتصادی,حمل ونقل چند وجهی,دولت}, url = {https://www.trijournal.ir/article_91064.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_91064_b78a7bc7797c9dbb5d35a0bb9577c1e8.pdf} }