per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2005-07-01
2
2
11325
ارائه مدل فنی- اقتصادی انتخاب قطار سریع بین شهری در ایران
Development of a Techno – Economic Model for Selection of Intercity High Speed Rail Transportation
محمود صفارزاده
saffar@iust.ac.ir
1
صمد افکار
2
محمود صفارزاده
shideh_ehtesham@yahoo.com
3
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کارشناس ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
در این مقاله، مدل فنی – اقتصادی برای انتخاب قطار سریع السیر بین شهری براساس شرایط و ویژگیهای کشور ایران ارایه شده است. مدل ارایه شده در این مقاله در شرایط متفاوت قابل استفاده است. در این مدل درآمدها و منافع آشکار و پنهان حمل و نقل ریلی سریع به صورت واقعی برآورد گردیده است. برای محاسبه درآمد مستقیم حمل و نقل ریلی سریع السیر، حجم مسافر به عنوان مهم ترین پارامتر در نظرگرفته شده و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی برای محاسبه حجم ترافیک مسافری به کار گرفته شده است. متغیرهای درنظرگرفته شده برای محاسبه درآمد غیرمستقیم عبارتند از بهای واحد زمان، نرخ سوخت، سطوح سرویس، آلودگی و محیط زیست. درآمدهای غیرمستقیم، مستقیم و هزینه های این نوع سیستم با استفاده از روش ارزش خالص فعلی هموزن گردیدند تا قابل مقایسه باشند. برای تنظیم و ارزیابی مدل ارایه شده، مسیر تهران – اصفهان به عنوان مطالعه موردی در نظرگرفته شد.
In this paper a techno – economic model for selection of intercity high speed rail transportation based on the specific characteristics of the country is presented. Costs and benefits of high speed railway system has been estimated on the actual data. To estimate the passenger traffic volume of the route as the main variable to evaluate direct benefit. The Analytical Hierarchical Process was applied. To estimate the indirect benefits some variables such as the value of time, energy saving and level of service are taken into account. Costs and benefits of the system were compared based on the Net Present Value Method. To evaluate the proposed model, the Tehran – Isfahan high speed railing which is at the early stage of construction was selected as the case study.
https://www.trijournal.ir/article_11325_2235a22e114cb78a178f9bc821fe2e0e.pdf
قطار سریع السیر
مدل فنی- اقتصادی
حمل ونقل بین شهری
مدل فنی
اقتصادی
انتخاب وسیله نقلیه
High speed
AHP
B/C
Rail Transport
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2005-07-01
2
2
11326
بررسی عوامل موثر بر بازتوزیع لنگر در تیرهای سراسری پلهای بتنآرمه با ارزیابی مقایسهای آئیننامة بتن ایران و ACI 318-02
Parametric Study on Moment Redistribution in Continuous Beams in Concrete Bridges and a Comparison Between Iranian Concrete Code and ACI 318-02
داود مستوفینژاد
1
فرهنگ فرحبد
2
دانشیار، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان
دانشجوی دکتری، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان
آزمایش ها نشان میدهند که یک تیر سراسری بتنآرمه، با رسیدن لنگر در مقطع بحرانی به حد نهائی، دچار خرابی نمیشود، بلکه اگر سازه از شکلپذیری کافی برخوردار باشد، پس از تشکیل مفصل پلاستیک در نقطة بحرانی، بازتوزیع تنش و لنگر به وقوع پیوسته و سبب میشود که سایر نقاط سازه نیز همگون با مقطع بحرانی، به مقاومت و ظرفیت نهائی خود برسند. آئیننامة بتن ایران (آبا)، بازتوزیع لنگر را بر حسب درصد فولاد مقطع بیان کرده و آن را به مقدار حداکثر 20 درصد کاهش یا افزایش در لنگر منفی تکیهگاه محدود مینماید. حال آن که آئیننامة ACI 318-02، درصد مجاز بازتوزیع لنگر را بر اساس کرنش کششی خالص دورترین فولاد کششی مقطع بیان کرده، و آن را به میزان حداکثر 1000 برابر کرنش کششی دورترین میلگرد، و یا در نهایت بیست درصد محدود میکند. در تحقیق حاضر، به بررسی محدودیتهای کاربری درصد بازتوزیع مجاز لنگر، ارایه شده در آئیننامة بتن ایران و مقایسة آن با آئیننامة ACI 318، پرداخته میشود. به این منظور، رابطة حاکم بر درصد بازتوزیع مجاز لنگر در تیرهای سراسری، با توجه به تامین شکلپذیری کافی استخراج گردیده است. سپس تاثیر پارامترهای گوناگون مانند بزرگی لنگر الاستیک تکیهگاه، نسبت طول دهانة تیر به عمق موثر آن، و تنش تسلیم فولاد کششی، بر میزان بازتوزیع لنگر ارزیابی شده، و در هر مورد نتایج حاصله با نتایج و منحنیهای حاصل از روش آئیننامههای ACI 318 و آبا در بازتوزیع لنگر مقایسه شده است. نتایج نشان میدهند که بازتوزیع لنگر در تیرهای سراسری بر اساس روش آبا در برخی محدودهها با انتقاداتی همراه است. توضیح بیشتر در این مورد، در اصل مقاله ارایه خواهد شد.
Experimental studies show that an indeterminate structure or a concrete continuous beam does not fail when critical sections reach their ultimate strengths. In other words, if a structure has adequate ductility, moment and stress redistribution will take place in the members by developing the plastic hinges at critical sections, while the other sections of the member achieve their ultimate strengths and capacities. Iranian concrete code allows for moment redistribution in terms of steel ratio of the beam section and limits it to 20 percent in critical regions. However ACI 318-02 defines the allowable moment redistribution in terms of net tensile strain in extreme tension steel ( ) and limits it to 1000 percent, but not more than 20%.In the current study, the limitations of moment redistribution defined by Iranian concrete code, is discussed and a comparison is performed with ACI 318-02. To do so, governing equation of allowable moment redistribution is extracted, with regard to the required ductility in continuous beams. Afterwards, the effects of some different parameters, for instance, the magnitude of support elastic moment, the ratio of length to effective depth of continuous beam, and the strength of steel reinforcement, on the amount of moment redistribution are investigated and the results are compared with the limitations of ACI 318-02 and the Iranian concrete code. It is shown that the moment redistribution in reinforced concrete continuous beams based on the regulations of Iranian concrete code is not in a safe margin in some cases.
https://www.trijournal.ir/article_11326_df7f8bf86bc7688edf043ccb3cebb287.pdf
بازتوزیع لنگر
بتن مسلح
تقاضای شکلپذیری
ظرفیت شکلپذیری
لنگر کشسان
Moment redistribution reinforced concrete
ductility demand
Ductility Capacity
elastic moment
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2005-07-01
2
2
11327
بررسی توزیع مکانی و زمانی یخبندان در ایران و نقش آن در حمل و نقل جاده ای
Investigation on Spatial and Time Distribution of Frost in Iran and Its Role in Road Transportation
غلامعلی کمالی
1
مجید حبیبی نوخندان
2
عضو هیأت علمی، پژوهشکده هواشناسی، تهران، ایران
عضو هیأت علمی، پژوهشکده هواشناسی، مشهد، خراسان
پدیده یخبندان همه ساله خسارات گستردهای را در زمینههای مختلف از جمله حمل و نقل جاده ای ایجاد می کندو وسعت خسارات ناشی از وقوع یخبندان در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی، آبرسانی، تهیه و توزیع سوخت، انرژی، جهانگردی، فعالیتهای صنعتی، حمل و نقل؛ اعم از پلسازی و جادهسازی و خطرات جادهای، لزوم شناخت و مطالعه دقیق این پدیده را به منظور مقابله با خسارات احتمالی آن ضروری میسازد. آگاهی از زمان آغاز و خاتمه یخبندان نقش بسیار مؤثری در مدیریت عملیات راهداری زمستانه، اقدامات ایمنی پلیس راه و آمادگی بیشتر رانندگان دارد. در این تحقیق با هدف مطالعه توزیع زمانی و مکانی پدیده یخبندان و اثرات آن بر ایمنی حمل و نقل جاده ای به تجزیه و تحلیل دادههای روزانه هواشناسی مربوط به 119 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک در طول سالهای 77-1368 پرداخته شد. پس از استخراج اطلاعات مربوط به یخبندان احتمال وقوع هر یک محاسبه شده و با استفاده از مدل رگرسیون به تعیین ارتباط بین متغیرهای مورد مطالعه با ارتفاع و عرض جغرافیایی ایستگاههای برگزیده پرداخته شد و معادلات مربوط به کل کشور محاسبه گردید.پس از محاسبه روابط و برآورد احتمال وقوع در کلیه ایستگاه ها، عملیات درونیابی و تعیین محدودههای مکانی و زمانی آغاز و خاتمه یخبندان با استفاده از نقشه رقومی ارتفاعی کشور انجام شد. نتایج این تحقیق براساس محاسبات انجام شده و معادلات آنها بر پایه تابعی از ارتفاع و عرض جغرافیایی، در بخش نتیجه گیری این مقاله مفصلاً بیان گردیده اند..
Road accidents are the consequence of combined effect of behavioral, technological and environmental factors. In this paper, the spatial dimension of weather related road accidents is examined using the data extracted from Police Accident Report Forms. Variations in accident frequency in fine weather, rain, storm, fog and snow were detailed and comparison were made between frequency of accident occurrence and weather condition across Iran provinces. Results show that there is a marked correlation between weather related accidents and the geographical distribution of weather conditions. The results also showed that rain was one of the most important factors in road accidents. Most of the winter season accidents occur during the first frost or snowfall due to lack of the road maintenance services. According to obtained results on visibility data; provinces of Fars and Hormozgan in rain, Chaharmahal and Ardebil in snow fall, Ardebil and Zanjan in fog, Sistan and Baluchestan and Yazd in storm conditions were most vulnerable regions.
https://www.trijournal.ir/article_11327_bbbbc8a4b9fbb9d3fd0f40e3cd4d7822.pdf
حمل ونقل جاده ای
یخبندان
احتمال وقوع
توزیع مکانی و زمانی و درون یابی
Weather related road accidents
weather conditions
road conditions
spatial distribution
Visibility
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2005-07-01
2
2
11328
اثر ژئوسنتتیک ها بر عمر خستگی روسازی های آسفالتی
Effect of Geosynthetics on Fatigue Life of Asphalt Pavements
احمد خدادادی
khodadadi@modares.ac.ir
1
حمید رضا امیری حسینی
2
منصور فخری
fakhri@knt.ac.ir
3
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
ترک های خستگی یکی از مهم ترین خرابی های روسازی های آسفالتی هستند که به دلیل افزایش بار و ترافیک در جاده های ارتباطی و فرودگاه های کشور به وجود می آیند. ژئوسنتتیک ها می توانند به عنوان تقویت کننده در روسازی های آسفالتی تا حد زیادی در افزایش طول عمر آن ها و جلوگیری از ایجاد ترک های زودرس مؤثر باشند. کارآیی ژئوسنتتیک ها در روسازی های آسفالتی به عوامل زیادی از جمله مخلوط آسفالتی، درجه حرارت، محل قرار گرفتن و ... بستگی دارد. این مقاله، به بررسی عملکرد دو نوع ژئوسنتتیک (ژئوتکستایل و ژئوگرید) در عمر خستگی تیرچه های آسفالتی به ابعاد 50×63×381 میلمتر می پردازد. نمونه های مسلح نشده، مسلح شده با ژئوتکستایل ومسلح شده با ژئوگرید از دالهای آسفالتی بریده شده، از مقطع آزمایشی ساخته شده در محل تهیه گردیدند. آزمایش خستگی با استفاده از آزمایش تیر خمشی با بارگذاری 4 نقطه ای در حالت کرنش ثابت با موج نیمه سینوسی، بدون استراحت و فرکانس10هرتز، انجام شد. در پایان عمر خستگی نمونه ها، کاهش سختی به 50% سختی اولیه تعریف گردید. نتایج نشان می دهد که عمر خستگی نمونه های مسلح شده با ژئوتکستایل و ژئوگرید تا 50 و 56 درصد افزایش می یابد.همچنین لایه مسلح کننده در نمونه های مسلح شده، باعث افزایش سختی اولیه و کاهش سرعت گسترش ترک در تیرهای آسفالتی، در مقایسه با حالت مسلح نشده، می گردد
Fatigue cracks are amongst the most important factors for destruction of asphalt pavements , caused by excess loads and traffic in roads and airports. Geosynthetics, as strengthening materials, are able to increase fatigue life and prevent early cracks in asphalt pavements, to a large extent. Efficiency of geosynthetics in asphalt pavements depends on many factors including asphalt mix, temperature , location, etc… This paper studies the performance of two types of geosynthetics (Geogrid and Geotextile) on the fatigue life of asphalt blocks with dimensions of 381 x 63 x 50 mm. Samples were provided of non reinforced, reinforced by geotextiles and geogrids, from asphalt slabs for the purpose of testing. Fatigue tests were conducted by four point beam test, and fatigue load by half-sin wave at a frequency of 10 cycle/sec (no rest period) has been used. The end of fatigue life is defined as decrease stiffness to 50% of its primary stiffness. Results indicated that the fatigue life of reinforcement beam with geogrid and geotextile increase 56% and 50% respectively. Furthermore reinforcing layer increases primary stiffness and reduces rate of cracks propagation in reinforcement specimens compared to non- reinforcement specimens.
https://www.trijournal.ir/article_11328_a2478b580e89cf3dbc197b520309201e.pdf
روسازی های آسفالتی
عمر خستگی
ژئوسنتتیک ها و آزمایش تیر خمشی
asphalt pavement
Fatigue life
geosynthetics
beam fatigue test