per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2006-01-01
2
4
11335
افزایش ایمنی پل ها در برابر زلزله به کمک جداسازی لرزهای
Upgrading Bridge Safety Using Seismic Isolation
سیّد مهدی زهرایی
1
محمّد مهدی محمّدی
2
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناس ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
با توجه به انواع خسارتهای پلها در زلزلههای گذشته که عمدتاً به علت تخمین کمتر از واقع نیروهای زلزله بر آنها ایجاد شده، میتوان از جداگرهای لرزهای به نحو مؤثری در مقاومسازی پلهای موجود و یا طراحی پلهای جدید واقع در نواحی لرزهخیز بهره گیری کرد. هدف از تحقیق حاضر، ضمن بررسی خواص جداگرهای لرزهای الاستومری, ارائه مبانی طراحی این جداگرها بر طبق آیین نامه آشتو و بررسی تأثیر پارامترهای مختلف این جداگرها مانند سختی اولیه، سختی ثانویه و نیرویتسلیم آنها در بهبود رفتار لرزهای پنج پل بزرگراهی نمونه بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده، این جداگرها در کاهش نیروها و جابه جایی های لرزهای پلها تأثیر بسزایی دارند. هر چه پل سختی جانبی بیشتری داشته باشد، تأثیر جداسازی لرزهای مشهودتر است. سختی اولیه جداگر نقش تعیینکنندهای در بازده سیستم ایفا میکند. نیروی تسلیم جداگر نیز با کنترل میرایی هیسترتیک، در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. همچنین هرچه سختی اولیه جداگر کمتر باشد، معمولاً نیروها و جابه جایی های نسبی پل کاهش بیشتری پیدا می کنند، اما جابه جایی های مطلق عرشه پل بیشتر می شود که میتوان با بکارگیری قطعاتی که نیروی تسلیم و میرایی جداگر را افزایش دهد، مقدار جابه جایی های کل را نیزکاهش داد. بنابراین با توجه به طراحی ها و تحلیل های انجام شده، میتوان از جداگرهای لرزهای الاستومری در مقاومسازی پلهای موجود یا طراحی پلهای جدید، به نحو مؤثری بهره گیری کرد.
Many damages to the structure of bridges occurred during the past earthquakes, are mostly the result of underestimation of seismic forces. For this reason, seismic isolation can be effectively used in designing or retrofitting the bridges in high seismic zones. The objective of this paper, along with the study of characteristics of electrometric isolator that can be manufactured in the country, is to briefly present design guidelines of these isolators and to investigate the effects of key parameters like elastic stiffness, inelastic stiffness and yielding force of isolators on seismic performance of five typical highway bridges.
Based on the results obtained in this research, seismic isolators have a significant role in reduction of seismic forces and displacements of the typical bridges, protecting sub structural elements which are usually weak and brittle. The larger the bridge lateral stiffness, the more effective will be the seismic isolation. The primary elastic stiffness and yield force of isolators are the key factors in isolation efficiency and its hysteretic damping.By decreasing the elastic stiffness of isolators, the bridge response will decrease while the absolute displacement of the bridge deck will increase. This drawback can be compensated by increasing yielding force and damping of isolators by inserting other types of passive devices. Optimum design can be found through numerical investigation. It is eventually concluded that elastomeric seismic isolators can be effectively used in designing new bridges or retrofitting existing bridges, according to the performed design and analysis of bridges in this paper. Experimental studies on seismic isolators are recommended as a complementary to numerical procedure to ensure desired lateral performance of isolated bridges.
https://www.trijournal.ir/article_11335_f1a5b9c6b31e30d3c26978107c8233cb.pdf
جداسازی لرزهای
جداگرهای الاستومری
طراحی و بهسازی لرزه ای
رفتارغیرخطی جداگر
تحلیل غیرخطی
تاریخچه زمانی
seismic isolation
elastomeric isolators
seismic design and retrofit
Nonlinear behavior
nonlinear time – history analysis
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2006-01-01
2
4
11336
ارایه یک مدل ابتکاری مبتنی بر سیستم اجتماع مورچه ها برای حل مسئله زمان بندی حرکت قطار
An Ant Colony System Heuristic for Train Scheduling Problem
کیوان قصیری
ghoseiri@iust.ac.ir
1
فهیمه مرشدسلوک
2
استادیار، دانشکده راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
کارشناس، دانشکده راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
در این مقاله با توسعه الگوریتم فوق ابتکاری سیستم اجتماع مورچهها2(ACS) الگوریتمی برای زمان بندی حرکت قطار معرفی شده است. ابتدا نوعی از مسئله زمان بندی حرکت قطار در قالب یک برنامه ریزی ریاضی مدلسازی و سپس الگوریتمی مبتنی بر ACS برای حل آن پیشنهاد شده است. با این فرض که هر قطار در مسئله زمان بندی حرکت قطار معادل یک شهر در مسئله فروشنده دوره گرد3(TSP) باشد، ACS بر روی گراف مسئله TSP، توالی حرکت قطارها را مشخص می کند. بر اساس این توالی و رفع تلاقی در برخورد قطارها، زمان بندی حرکت مشخص خواهد شد. مثالهای عددی در ابعاد کوچک و متوسط برای بررسی صحت و کیفیت جوابها توسط الگوریتم حل شده و نتایج حاصله با حل دقیق بهینه آنها مقایسه شده اند. از مقایسه نتایج حل دقیق مسائل و حل آنها توسط الگوریتم پیشنهادی صرفه جویی های زمانی و پاسخی با کیفیت خوب به دست آمده است. در انتها برای توصیف نحوه محاسبات نیز یک مطالعه موردی ارائه شده است.
Train scheduling problem is one of the severe problems in rail transport planning. Mathematical programming, simulation, expert systems, heuristic and meta-heuristic methods, and combinational methods are amongst techniques for train scheduling. This paper develops an algorithm to train scheduling problem using Ant Colony System meta-heuristic. At first, a kind of train scheduling problem is formulated in a mathematical model and then the algorithm based ACS is presented to solve the problem. The problem is considered as a traveling salesman problem wherein cities represent the trains.ACS determines sequence of trains dispatched on the graph of TSP. According to the sequence as well as removing trains collisions incurred, train scheduling is determined. Numerical examples in small and medium size are solved by using the algorithm and compared to exact optimum solutions to check for the quality and accuracy. To analyze the solution results obtained, they are compared with those of exact optimization method of the train scheduling model. For this purpose, computations are carried out for 45 problems including 3 to 8 trains and 2 to 8 track sections. Comparison of the solutions shows good enough quality and time savings. Sensitivity of the run times of the algorithm with respect to variation of number of track sections as well as with respect to variation of number of trains have been shown and compared with those of exact optimization method. To clarify use of the proposed algorithm, a problem with 30 trains and 4 track sections is solved to illustrate the solution. Structure of the paper is as follows: section 1 presents a hierarchical process of rail transport planning and ant’s behavior which gives inspiration for ant algorithms, is presented. Section 2 reviews the literature of the train scheduling problem and then the manner of creating, developing and applying the ant algorithms is put forward. Section 3 presents the proposed ACS-based model and solution method using ACS for train scheduling. In this section a mathematical model for train scheduling on a single track line is presented. Section 4 illustrates the analysis of the model. This chapter compares the solution results obtained from the model with those of exact optimization method of the train scheduling. Section 5 presents a case study that supports the qualified results of the model. This section describes how to determine the ACS algorithm parameters and section 6 summarizes the paper
https://www.trijournal.ir/article_11336_8d512be739414327691c1d9f6ca49efc.pdf
الگوریتم فوق ابتکاری
بهینهسازی اجتماع مورچهها
سیستم اجتماع مورچهها
مسئله زمان بندی حرکت قطار
مسئله فروشنده دوره گرد
ant colony system
train scheduling problem
Traveling Salesman Problem
mathematical programming
rail transport planning
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2006-01-01
2
4
11337
ارزیابی و پردازش تابع احتمال توزیع تأخیر در تقاطع های چراغدار
Evaluation of Probability Distribution Function of Delay at Signalized Intersections
حبیبا... نصیری
1
روزبه محققزاده
2
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
مطالعات انجام شده در مورد تأخیر وسایل نقلیه در تقاطع های چراغدار، اکثراً به برآورد میانگین تأخیر میپردازند، ولی حجم مطالعات در مورد تغییرات و توزیع تأخیر بسیار کمتر است. توجه نکردن به این موضوع تأثیر قابل توجهی بر دقت در محاسبه زمان سفر در کمانها دارد.در این تحقیق با استفاده از دادههای بدست آمده از آمار تأخیر که به روش «زمان سفر» در 3 تقاطع چراغدار با زمانبندی ثابت در شهر تهران انجام گرفته، مدلی برای تابع احتمال توزیع تأخیر در تقاطعهای چراغدار پیشنهاد شده است.برای این منظور بهترین تابع توزیع به وسیله نرمافزار Arena به دادههای جمعآوری شده برازش شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که تابع توزیع «ویبول» منجربه خطای کمتری از بقیه توابع میشود. دو پارامتر این تابع نیز به وسیله «میانگین دادهها» و «نسبت طول چرخه به طول سبز» تقریب زده شدهاند.
Accurate estimation of delay is difficult because of the randomness of traffic flow and large number of factors affecting intersection capacity. Existing delay models provide only approximated point of estimates of signalized intersections. Identification and evaluation of probability distribution of delay can be beneficial in understanding the nature of its variability at signalized intersections. In this study travel time delay data at three per-timed signalized intersections in Tehran, Iran were evaluated. The main purpose of this research is to present a delay distribution prediction model based on the data collected at some signalized intersections in Tehran. For this purpose the following steps have been taken:
1. Literature reviews on queuing theory and existing delay models, well as well as theoretical support for the study.2. Sampling and data collection regarding delay of vehicles in some fixed time signalized intersections in Tehran.3. Determination of delay distribution functions by existing vehicles delays values obtained from the data. For this purpose the frequency of delays (data) in various intervals was calculated and then, based on the obtained histogram of the data, a few distribution functions (i.e. Weibull, Gamma, Beta, Normal, Erlong, Triangular, Exponential and Uniform) were fitted to this data and consequently the best delay distribution function was obtained.4. Presentation of a model for predicting the delay time in some signalized intersections in Tehran.
Hence, delay probability distribution functions were developed for each signalized intersection using Arena simulation software. Results of simulation show that Weibull distribution function provided better fits for delay data at all three intersections. The two parameters of this distribution were estimated by "average delay" and "g/c" ratio.
https://www.trijournal.ir/article_11337_7e9bcef2c8808f6a19786cc53a5cbb63.pdf
تقاطع
چراغدار
تأخیر
توزیع
Intersections
signalized
delay
Distribution