per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2013-04-01
10
3
11491
بررسی اثر ضرایب سختی و میرایی سیستم تعلیق بر سرعت بحرانی واگن قطار در مسیرهای مستقیم و قوسدار
Consequence of stiffness and damping coefficients of suspension system on critical speed of a rail vehicle running on straight and curved track
سید هادی یوسفی
1
دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی راه آهن
یکی از موارد تعیینکننده در حرکت قطارهای سریع السیر، مبحث سرعت بحرانی در مسیرهای مستقیم و قوس دار است. اصولاً در مراجع مختلف برای بررسی سرعت بحرانی و طراحی سیستم تعلیق در ناوگان ریلی مجموعه چرخ و محور، بوژی یا واگن مدلسازی و تحلیل شدهاند. در این مقاله یک واگن با دو بوژی دو محوره در نظر گرفته شده و معادلات حرکت مربوط به کل واگن چهار محوره و همچنین یکی از بوژی های آن به تفکیک استخراج شده اند. کد مربوط به آنها در نرمافزار MATLAB نوشته شده و با حل معادلات در حوزه زمان سرعت بحرانی از طریق روش تحریک تعیین گردیده است. سرعت بحرانی بدست آمده از آنالیز بوژی تنها و کل واگن با هم مقایسه شده و تاثیر سختی و میرایی سیستم تعلیق اولیه و ثانویه بر آن بررسی شده است. همچنین تاثیر پارامترهایی نظیر جرم واگن، شیب مخروطی چرخ و شعاع چرخ بر سرعت بحرانی نیز در این مطالعه گنجانده شده است. در ادامه تاثیرات قوس با شعاعهای مختلف بر سرعت بحرانی و مقایسه پایداری آن با یک مسیر مستقیم آورده شده است. پس از تحلیل معادلات و گرافهای بدستآمده از نتایج مشاهده میگردد که دامنه تغییرات سرعت بحرانی بر اثر ضرایب میرایی به مراتب بیشتر از گستره تغییرات بوجودآمده بواسطه ضرایب سختی معادل است. افزایش شعاع چرخ تاثیر چندانی بر سرعت بحرانی ندارد. همچنین با کاهش مخروطی معادل چرخ، پایداری افزایش مییابد. اما کاهش مخروطی معادل، قوسپیمایی را مشکل کرده و موجب افزایش سایش میگردد.
One of the most important cases in moving of trains especially in high speed trains is critical speed on straight and curved track. Generally for investigation of critical speed in railway vehicles, wheelset, bogie and or car body can be analyzed separately. In this paper a four axle rail vehicle is considered and equations of motion for complete vehicle and its single two axle bogie are derived separately on curved track. A computer program is developed in MATLAB software and these equations are solved in time domain and the critical speed is determined using response method. Effect of stiffness and damping coefficients of primary and secondary suspension system has been investigated on critical speed for the complete vehicle model and comprised with its single bogie model. Also, the effect of car body mass, wheel conicity and radius and also curve radius on critical speed have been studied. After analyzing of equations and obtaining graphs, it has been shown that changing of damping coefficient has more effect on critical speed than changing of stiffness coefficient. Increasing the radius of wheelset doesn’t have significant effect on critical speed. Also, decreasing of wheel conicity, increases stability but also it increases corrosion.
https://www.trijournal.ir/article_11491_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سرعت بحرانی
قوس
ضریب سختی
ضریب میرایی
پایداری
Critical speed
Curved track
stiffness coefficient
damping coefficient
Stability
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2013-04-01
10
3
11492
تحلیل اجزاء محدود مکانیک شکست و مکانیک تماس چرخ و ریل
Finite element analysis of fracture mechanics and contact mechanics of wheel-rail
سید یوسف احمدی بروغنی
1
بیرجند، مهندسی
در مقاله حاضر مسئله تماس چرخ و ریل با وجود ترک سطحی در ریل بررسی شده است. دلیل بررسی این مسئله تأثیر قابل توجه تماس چرخ و ریل بر ضرایب شدت تنش و به طور متقابل تأثیر ترک بر توزیع فشار تماسی می باشد. در این تحقیق با استفاده از روش اجزاء محدود و به کمک یک نرم افزار تجاری چرخ و ریل ترکدار تحت شرایط غلتش همراه با لغزش جزئی مدل سازی شده است. برای مدل کردن اثر متقابل بین چرخ و ریل و همچنین سطوح ترک از المان های تماسی استفاده شده است. ضرایب شدت تنش با روش عددی برونیابی جابجایی محاسبه گردیده است. تأثیر فاکتورهایی همچون زاویه استقرار ترک، طول ترک و موقعیت چرخ نسبت به ترک روی ضرایب شدت تنش و فشارهای تماسی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان داد ضریب KII دارای مقادیری بزرگتر از KI میباشد. از این رو به نظر میرسد در این مسئله تماس چرخ و ریل، مد برشی بر رفتار نوک ترک غالب است. تغییر شکل پیچیده لبه ترک هنگام عبور چرخ، جهت تنش برشی را در سطوح ترک تغییر میدهد و این باعث نوسان در مقادیر KII میشود. نوسان در مقادیر KII مهمترین عامل رشد ترک خستگی در مسئله تماس چرخ و ریل است. هنگامی که ترک در محدوده تماس چرخ و ریل قرار میگیرد توزیع فشار تماسی حالت تکین دارد. از این رو فرضیات فشار تماسی هرتز هنگام بررسی تماس چرخ و ریل در مجاورت ترک نامعتبر به نظر میرسد.
In this paper, wheel-rail contact problem in presence of rail surface crack is investigated. The reason for investigating this problem is significant effect of wheel-rail contact on stress intensity factors and also the effect of crack on contact pressure distribution. In this research by using finite element method and a commercial software, wheel-rail are modeled under partial slip rolling condition. Contact elements are used to model the interactions between the wheel-rail contact surfaces and the crack surfaces. Stress intensity factors are calculated through a numerical displacement extrapolation method. The effects of crack orientation, crack length and contact on the stress intensity factors and contact pressure are studied. The results indicate that KII has greater than KI, therefore, shear mode may dominate the tip behavior in this wheel-rail contact problem. as the wheel passes over, the complicated crack edge deformation changes the direction of interfacial shear stress and this causes variation in KII. Fluctuation in KII is the main factor of fatigue crack propagation in the wheel-rail contact problem. The contact pressure is singular when the crack is located in wheel-rail contact zone. Hence, the assumptions of Hertzian contact pressure may not be valid when investigating wheel-rail contacts in the vicinity of a crack.
https://www.trijournal.ir/article_11492_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
ترک سطحی
چرخ و ریل
ضرایب شدت تنش
فشارتماسی
روش اجزاء محدود
Surface crack
Wheel and rail
SIFs
Contact pressure
FEM
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2013-04-01
10
3
11493
تخمین اندازه بهینه هواپیما و صرفههای مقیاس و طول مسافت در مسیرهای داخلی شرکت هواپیمایی ایران ایر
The optimal aircraft size and economies of scale and stage length in Iran Air domestic routes
حمید کردبچه
1
مهدی پدرام
2
شیرین احمدیان چاشمی
3
دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم اجتماعی، گروه اقتصاد
الزهرا، علوم اجتماعی و اقتصاد
الزهرا، علوم اجتماعی و اقتصاد
هدف این مقاله بررسی رابطه بین هزینه عملیاتی هواپیما و اندازه هواپیماهای مسافربری و تخمین اندازه بهینه هواپیما در خطوط منتخب داخلی شرکت هواپیمایی ایران ایر برای دوره 1387-1385 است. برای این منظور با استفاده از یک مدل نامتوازن پانل و با تخمین تابع هزینه پیشنهاد شده توسط وی و هانسن (2003)، اندازه بهینه هواپیما، صرفههای مقیاس و صرفههای طول مسیر در سطح میانگین نمونه مورد استفاده، بررسی شده است.
نتایج این مقاله نشان میدهد که صرفههای اندازه هواپیما در مسیرهای مورد مطالعه وجود دارد. یافتههای این تحقیق تایید میکنند که برای هر طول مسیر خاص یک اندازه بهینه هواپیما وجود دارد بطوریکه این اندازه در مسیرهای کوتاهتر کوچکتر از انداره حداقل کننده هزینه هواپیما در مسیرهای بلندتر است که با افزایش طول مسیر افزایش می یابد. این نتایج همچنین نشان میدهد که برای مسیرهای کوتاهتر اندازه بهینه هواپیما بزرگتر از متوسط اندازه مشاهده شده هواپیما است در حالیکه برای مسیرهای طولانیتر این شاخص کوچکتر از اندازه مشساهده شده است. همچنین مشاهده شد زمانیکه هزینه خلبان به صورت درونزا در ارتباط با اندازه هواپیما تعریف می شود به سبب امکان همخطی با اندازه هواپیما خواص مقیاس تابع هزینه تغییر قابل توجهی نمی یابد.
This study examines the relationship between aircraft cost and size of commercial passenger jets for IranAir in its selected domestic routes over the period 2005-2008. Based on a translog model, we used an econometric cost function developed by Wei and Hansen (2003) for aircraft operating cost to investigate economies of scale and stage length and to measure the optimal size for the domestic services.
The finding of this paper show that economies of aircraft size and stage lengths exist at the sample mean of the sampled data. Evidence bears out the hypothesis that for any specified stage length there is an optimal size, in which aircraft optimal size in the short-haul market is always smaller than the least-cost aircraft size in the long-haul market, and as market distance increases, so does the size of the least-cost aircraft. The results also suggest that in shorter market the least-cost aircraft size is always smaller than the observed average aircraft whereas in long-haul market it is larger than the observed size. The findings also indicate that the scale properties of the cost function are not changed if pilot unit cost is treated as endogenous, since it is correlated with size.
https://www.trijournal.ir/article_11493_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
ایرانایر
اندازه بهیهنه هواپیما
هزینه عملیاتی
تابع ترانسلوگ
صرفههای مقیاس و طول مسافت
Key words: IranAir
Optimal Aircraft size
Operating Cost
Translog Model economies of scale and Stage Length
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2013-04-01
10
3
11494
تعیین تعداد بهینه برجک های کنترل کامیون ها در مبادی ورودی ترمینال کالاهای فله خشک بندر امام خمینی با استفاده از تئوری صف
Determining the optimum number of truck processing booths in BIK dry- bulk terminal using queuing theory
سید ناصر سعیدی
1
منصور کیانی مقدم
m.kiani@cmu.ac.ir
2
منصور کیانی مقدم
3
علوم و فنون دریایی خرمشهر، اقتصاد و مدیریت دریا
دریانوردی و علوم دریایی چابهار، مدیریت و علوم انسانی
دریانوردی و علوم دریایی چابهار، مدیریت و علوم انسانی
هدف این تحقیق تعیین تعداد برجک های کنترل کامیون ها در بندر امام خمینی جهت کاهش صف کامیون ها در مبادی ورودی این بندر می باشد. در این مقاله جهت تحلیل داده ها از تئوری صف استفاده گردید، زیرا یکی از بهترین روش ها جهت کاهش ترافیک و ازدحام می باشد. داده های لازم برای تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد سیستم و همچنین تعیین الگوی ورودی و خدمت دهی به کامیون ها از بندر امام خمینی و بصورت میدانی جمع آوری گردید. با تحلیل داده های جمع آوری شده مشخص گردید که زمان بین ورود متوالی و زمان ارائه سرویس به کامیون ها هر دو از توزیع نرمال بر خوردار می باشند و بنابراین برای تحلیل این سیستم باید از مدل M/M/S استفاده کرد. با حل مدل مشخص شد که این سیستم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و با تغییر در تعداد سرورها تغییرات شدیدی در پارامترهای اریابی سیستم رخ خواهد داد.
The aim of this paper is to determine the optimum number of truck processing booths in the BIK dry-bulk terminal entrance gate, to reduce the associated truck congestions. The queuing theory has been used to gain this purpose. Since, the queuing theory is one of the appropriate methods to study traffics and congestions. The necessary data to analyze system performance analysis factors and to determine the pattern of inter arrival and service times are collected by several field studies. Descriptive statics showed, both inter arrival and service times follow exponential distribution. Then, the M/M/s queuing model has been developed for this port. Further, the K-S and χ2 goodness of fit tests has also demonstrated the suitability of model development. Then, the related system performance measurements have been determined. The performance measurements analysis showed a very high sensitiveness for this system and every change in the number of servers caused great impact on the system utilization and performance.
https://www.trijournal.ir/article_11494_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مبادی ورودی بندر
صف کامیون
تئوری صف
بندراما خمینی
BIK dry-bulk port
Entrance gate
truck congestions
Queuing Theory
BIK dry
Bulk Port
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2013-04-01
10
3
11495
مدلسازی و حل مساله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با پنجرههای زمانی نیمه نرم در گرافهای چندگانه
Modelling and Solving Time Dependent Vehicle Routing Problem with Semi Soft Time Windows in Multigraphs
مجید حبیبی
1
حسین کریمی
2
صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مهندسی صنایع
صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مهندسی صنایع
مسائل مسیریابی کلاسیک عموما بگونهای طراحی میشوند که ارتباط دو نقطه تنها از طریق یک یال یا سویه امکانپذیر است. با این حال گاهی شرایطی وجود دارد که از طریق بیش از یک یال از نقطهای به نقطه دیگر میتوان دسترسی داشت. این مقاله توسعهای از مساله مسیریابی وسیله حمل و نقل وابسته به زمان را مورد بررسی قرار میدهد، که در آن امکان تخصیص بیش از یک یال یا سویه برای ارتباط نقاط مختلف میسر است. مساله مورد بررسی تحت پنجرههای زمانی نیمه نرم برای برآورد تقاضای مشتریان مدلسازی شده است. مدل ارائه شده در این مقاله به اختصار TDVRPMSSTW نام نهاده شده است. در این مدل برای جلوگیری از مشکلات مفهومی ناشی از توابع زمان سفر گسسته، ویژگی "اولین ورودی اولین خروجی" برای تبدیل تابع سرعت سفر به تابع زمان سفر پیوسته، مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به NP-hard بودن مساله مورد مطالعه، یک الگوریتم جستجوی ممنوع پیشنهاد گردید. در روش ابتکاری پیشنهادی، جستجوی همسایگی بر اساس انتخاب تصادفی یکی از دو استراتژی تعویض دوتایی یا تعویض معکوس در هر تکرار انجام میشود. این مساله به بهبود نتایج حاصل از اجرای الگوریتم کمک میکند. در پایان نتایج محاسباتی الگوریتم جستجوی ممنوع و حل دقیق نرمافزار GAMS بر روی 40 مساله نمونه با هم مقایسه و کارایی الگوریتم پیشنهادی بر اساس کیفیت جواب و زمان حل در مقایسه با حل دقیق، نشان داده شده است.
In the traditional “Time dependent Vehicle Routing Problems”, it is assumed there is only one edge between two nodes. In other words, these are designed based on a simple graph. However, in many urban areas, where there is complex urbanism and different traffic constraints and conditions, traditional VRP viewpoint is not very suitable.
In this article, an extension of the Time Dependent Vehicle Routing Problem (TDVRP) is studied, where more than one edge between the depot and customers and between customers is possible. The multigraph is a graph which is permitted to have multiple edges or parallel edges. Today, many of the transportation networks are defined in multiple graphs. Given the importance of FIFO property, it must be ensured. In this article, This is done using a special process. We proposed a model that is called “TDVRPMSSTW”. In this model, Semi Soft Time Windows is defined for customers. This formulation minimizes the total travel time, Time Window penalties and vehicle fixed cost.
Time Dependent Vehicle Routing Problem is an extension of Vehicle Routing Problem and since VRP is a NP-hard problem, therefore TDVRP is NP-hard too. So heuristics is used usually to solving these problems. In here, a Tabu Search (TS) algorithm is suggested for solving proposed model. The main feature of the proposed heuristic is randomly selection between two switching strategies in every stage of neighborhood search. These two strategies are binary switching and reverse switching. This feature improves the algorithm performance.
Finally, computational results of proposed Tabu search algorithm and the exact solution using GAMS software on the 40 designed instances are compared. These instances cover a good range of different problems with small dimensions. This result presents the efficiency of the proposed algorithm in computational time and quality of the solution.
https://www.trijournal.ir/article_11495_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مساله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان
گراف چندگانه
پنجره زمانی نیمه نرم
جستجوی ممنوع
ویژگی اولین ورودی اولین خروجی
Time Dependent Vehicle Routing Problem
Time Dependent Vehicle Routing Problem; multigraph; Semi Soft Time Window; Tabu Search; FIFO property
multigraph
Semi Soft Time Window
Tabu Search
FIFO property
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2013-04-01
10
3
11496
تحلیل رابطه سرعت- چگالی در جریان مختلط بزرگراههای برون شهری
Analysis of the relationship between speed and density in heterogeneous traffic flow on suburban highways
علیرضا سرکار
1
رضا عرفانی نسب
2
علم وصنعت ایران، عمران
علم وصنعت ایران، عمران
طی هفتاد سال گذشته مطالعات مختلفی در سراسر جهان در مورد ارتباط پارامترهای کلان جریان ترافیک صورت پذیرفته است که تاکنون به نتایج واحدی منجر نگردیده است.از طرفی نیز بنا بر توصیه راهنمای ظرفیت راهها ،کالیبراسیون روابط وجایگزین نمودن انها با روابط ومقادیری منطبق بر شرایط هر ناحیه توسط مهندسین ترافیک ضروری میباشد. این تحقیق با هدف بررسی تحلیل رابطه سرعت – چگالی بر اساس داده های واقعی در جریان مختلط انجام پذیرفت.در این راستا ابتدا مقادیر سرعت وچگالی عبوری در هر ساعت به تفکیک خط وکلاس وسیله نقلیه با استفاده از اطلاعات حاصل از سیستم تردد شمار القایی در دو جاده سه خطه برون شهری محاسبه گردید وسپس میزان انطباق سه مدل گرین شیلدز، گرین برگ و آندر وود بر روی داده های جریان مختلط مورد ارزیابی قرار گرفت.نتایج نشان داد که میزان انطباق این سه مدل بر داده های موجود بسیار پایین است. در گام بعد با استفاده از فرم کلی این مدلها ( خطی،لگاریتمی ونمایی ) و وارد نمودن ثابت خط و روز و متغیر چگالی هر وسیله نقلیه به تفکیک کلاس ،میزان انطباق این مدلها در شرایط جدید مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده دراین تحقیق روش رگرسیون گام به گام است که در آن شرایط صحت مدل مانند بررسی هم خطی بودن متغیرها،آزمون دوربین- واتسون وسطح معنا داری ضریب همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. در پایان با استفاده از آزمونهای اماری مورد اشاره بهترین مدل انتخاب وانالیز حساسیت مربوط به تاثیر وسایل نقلیه در کلاسهای مختلف بر سرعت وسایل نقلیه سواری انجام پذیرفت.
Over the past seventy years, several studies have been done about the relationship between macroscopic parameters of traffic flow. Based on Highway Capacity Manual (HCM), calibration of relations with parameters according with the conditions of each region is required.This study investigated the relationship between speed and density based on real data analysis for the heterogeneous traffic flow.In this regard, first the values of speed and density through each time periods calculated with a separation of line and vehicle class using data extracted from the loop detector installed in two 3-lane suburban Highways.On the other hand, the adaption of existing mixed-flow data with models Presented by Green Shields, Greenberg and Andrei Wood had been evaluated, and Results in very low adaptation rate.In the next step, using the general form of these models (linear, logarithmic, and exponential equations) we developed them for multi-class flow with considering line and day as constant parameters and density of each vehicle classes as variables.The stepwise regression procedure is used in this study as analysis method. Assumptions of regression model, such as examining the multicolinearity of variables, significant level of correlation factors, and Durbin Watson test was investigated.
At last, using the mentioned statistical tests, the best fitting model has been selected and sensitivity analysis was performed to examining different classes of vehicles affecting on speed variations of passenger car.
https://www.trijournal.ir/article_11496_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
چگالی
سرعت
رگرسیون گام به گام
درصد اشغال
تردد شمار
density.speed.step wise
regression.occupancy
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2013-04-01
10
3
11497
تاثیر سیمان و آهک بر خواص عملکردی مخلوطهای بازیافتی سرد با امولسیون قیر پلیمری
Effect of cement and lime on performance properties cold recycling asphalt mixtures with SBS modified emulsion
حسن زیاری
1
رضوان باباگلی
2
رضوان باباگلی
rezvan_babagoli@yahoo.com
3
حسن زیاری
h.ziari@iust.ac.ir
4
دانشگاه علم و صنعت، دانشکده عمران
دانشگاه علم و صنعت، دانشکده عمران
دانشگاه علم و صنعت، دانشکده عمران
دانشگاه علم و صنعت، دانشکده عمران
در همه جای دنیا پروژههای زیادی با امولسیون قیر برای بازیافت سرد درجا استفاده شده است که نتایج قابل قبولی به همراه داشته است. با این وجود در برخی پروژههای بازیافت سرد درجا مشکلاتی نظیر شیارشدگی، ترکهای حرارتی و عریان شدگی گزارش شده که باعث شده نیاز به افزودنیها برای کاهش شیارشدگی و مشکلات روسازی بازیافت شده با امولسیون قیر به شدت احساس شود.
از آنجایی که تحقیقات محدودی در زمینهی تاثیر افزودنیها بر خواص آسفالتهای بازیافتی در دنیا انجام شده است، در این تحقیق از سیمان و آهک به عنوان دو نوع افزودنی که در بازیافت سرد با امولسیون قیر بیشتر بکار گرفته شدهاند، استفاده شده است که از سیمان و آهک بصورت پودری و همچنین از پلیمر SBS نیز به عنوان افزودنی دیگر با و بدون سیمان و آهک استفاده شده است و تاثیر هر کدام بر خواص مخلوطهای بازیافتی نظیر استقامت مارشال، دوام، مدول برجهندگی و تغییرشکل دائمی، مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج این تحقیق نشان داد که1 SBS، سیمان و آهک باعث افزایش استقامت مارشال، مدول برجهندگی و همچنین افزایش مقاومت در برابر رطوبت و تغییر شکلهای دائمی میشود. بعلاوه مخلوطهای حاوی سیمان و SBS نسبت به سایر نمونهها نتایج بهتری را در برداشت.
All over the world there are many projects used bitumen emulsion for cold in-place recycling (CIR) with good results. However, some emulsion CIR projects reported rutting, thermal cracking and asphalt stripping problems, caused to use additives to decrease rutting and emulsion CIR pavement distresses.
Since limited researches have been conducted to investigate the effect of additives on the recycled asphalt mixtures properties, in this research cement and lime used as additives in CIR mixtures. We used cement and lime in the form of powder and SBS as additive with or without cement and lime to evaluate the effect of each additive on the mechanical properties such as Marshall stability, durability, resilient modulus and permanent deformation.
Result indicate that SBS, cement and lime increase Marshall Stability, Resilient Modulus, moisture resistance and resistance to permanent deformation. Furthermore, mixtures which contain both cement and SBS have better results.
https://www.trijournal.ir/article_11497_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
بازیافت سرد
مدول برجهندگی
شیارشدگی
امولسیون قیر
پلیمر SBS
سیمان و آهک
Cold Recycling
Resilient Modulus
Rutting
Bitumen Emulsion
SBS polymer
cement
lime
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2013-04-01
10
3
11498
مدلسازی تقاضای گازوئیل در بخش حمل و نقل زمینی ایران
با استفاده از شبکه عصبی
Modeling gasoline demand in land transport sector in Iran by using GMDH neural network
حسین صادقی
1
محمود حقانی و مسعود اکبری
2
تربیت مدرس، مدیریت و اقتصاد
دانشگاه صنعت آب و برق، اقتصاد
در صنعت حمل و نقل زمینی گازوئیل یکی از مهمترین حاملهای انرژی است. با توجه به قیمت پایین این نوع حامل انرژی در ایران، بررسی عوامل غیرقیمتی موثر بر تقاضای گازوئیل دارای اهمیت است. در این مقاله برای شناسایی مهمترین عوامل موثر بر تقاضای گازوئیل از شبکه عصبی ، بهعنوان ابزاری با قابلیت بالا در مسیریابی و تشخیص روندهای غیرخطی پیچیده، بهویژه با تعداد مشاهدات محدود، استفاده شده است. در الگوی ابتدایی تاثیر 10 متغیر که تحت عناوین درون سیستمی و برون سیستمی نامگذاری شدهاند، بر تقاضای گازوئیل در طی سالهای 1387-1355 مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس با استفاده از فرآیند قیاسی در طی سه مرحله 5 متغیر بهعنوان متغیرهای مهم شناسایی شدند. در مرحله نهایی متغیرهای تولید ناخالص داخلی سرانه، تعداد وسایل نقلیه گازوئیلسوز، یارانه اختصاص داده شده به گازوئیل و نرخ ارز بازار غیررسمی اثر مضاعف و نقدینگی تاثیر عادی بر تقاضای گازوئیل داشتهاند. علاوه بر این، نتایج نشان داد؛ ورود متغیرهای نرخ ارز بازار غیررسمی و نقدینگی و یارانه در کنار متغیرهایی که در تحقیقات دیگر استفاده شدهاند، میتواند در افزایش صحت مدل و دقت معیارهای ارزیابی پیشبینی تاثیر بهسزایی داشته باشد.
Gasoline is one of the main energy carriers in land transport sector. With regard to the low price for gasoline in Iran, the study of the non-price factors which affect gasoline demand is important.
In this paper, for identifying the most important factors which affect on gasoline demand, GMDH neural network model as a tool with high capacity in the diagnosis of non-linier complicated processes especially with limited number of observations is used.
At first, in a primary model, the effects of 10 variables which are titled inside and outside of system variables, on the demand for gasoline during 1387-1355 are evaluated. Then by using deductive process in the three stages, 5 variables identify as more important variables.
In the final stage, the variables such as gross domestic product per capita, the numbers of vehicles (with gasoline fuel), the gasoline subsidies and the foreign exchange rate in unofficial market have double and liquidity has normal influence on gasoline demand.
In addition to the
In addition, the results show that the importation of variables such as foreign exchange rate, liquidity and gasoline subsidies in the model increase the model efficiency.
https://www.trijournal.ir/article_11498_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
کلمات کلیدی: حمل و نقل زمینی
تقاضای گازوئیل
شبکه عصبی
فرایند قیاسی
land transport
gasoline demand
GMDH neural network model
deductive process
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2013-04-01
10
3
11499
تحلیل مکانی و زمانی بلایای جوی موثر بر حمل و نقل جاده ای کشور
Analysis of the spatial and temporal climatic disasters affecting the road
مجید وظیفه دوست
1
میترا لاله سیاه
2
گیلان، پژوهشکده هواشناسی
پژوهشکده هواشناسی، پژوهشکده هواشناسی
همواره چهار عامل انسان، وسیله ی نقلیه، جاده و محیط در امر تصادفات دخالت دارند که در این میان عوامل محیطی و پدیده های آب و هوایی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند. از میان مخاطرات آب و هوایی موثر بر حمل و نقل جاده ای، می توان به وقوع طوفان های تندری، بارندگی های سنگین و سیل آسا، طوفان های گرد و غبار، مه و ریزش برف و بهمن اشاره نمود که با لغزنده نمودن سطح جاده ها، کاهش دید و تمرکز راننده بر احتمال وقوع تصادفات جاده ای می افزایند.
با ارزیابی و تحلیل فراوانی وقوع عوامل مخاطره آمیز محیطی و اقلیمی در شبکه حمل و نقل جاده ای و نصب تجهیزات ایمنی در مناطق بحرانی می توان تا حد زیادی درصد وقوع این گونه از تصادفات را کاهش داد. در این پژوهش فراوانی وقوع پدیده های آب و هوایی موثر بر حمل و نقل جادهای در سطح بزرگراهها و جادههای اصلی کل کشور با استفاده از دادههای هواشناسی جمع آوری شده از ایستگاههای همدیدی کل کشور و داده های حاصل از ماهوارههای هواشناسی مورد مطالعه قرار گرفت. پدیدههای آب و هوایی و بلاهای جوی مورد بررسی و نوع شاخصهای بکار رفته برای معرفی آنها عبارت بودند از: بارش سنگین (بارشهای شدید تر از 30 میلیمتر و صدک 90 ام بارش ها)، یخبندان ( آغاز ، پایان، طول دوره و فراوانی وقوع یخبندان)، طوفان تندری ( سمت و سرعت و فراوانی وقوع باد های شدید)،طوفان های گرد و غبار (پدیده گرد و غبار و ضخامت نوری آئروسل)، مه ( میدان دید کمتر از 1 کیلومتر و درصد فراوانی وقوع ابرهای کوتاه)، سیل ( ضریب سیل خیزی حوضه) و برف و بهمن ( درصد فراوانی وقوع بارش برف). تحلیل مکانی اطلاعات و پهنه بندی عوامل مخاطره آمیز آب و هوایی با استفاده از روش های درون یابی در محیط نرم افزار ARCGIS صورت پذیرفت و در پایان بزرگراهها و راه های اصلی کشور از منظر وقوع بلاهای جوی و درجه خطرپذیری آنها طبقه بندی گردید.
همچنین به منظور سهولت در اطلاع رسانی جامع و به هنگام، لایهها اطلاعاتی بدست آمده با طراحی یک درگاه اینترنتی توسط نرم افزارهای تحت وب از قبیل WISroGIS بصورت یک اطلس زنده و گویا بارگذاری گردید و بستری را برای دسترسی بسیار آسان به محتویات اطلس فراهم آورد.
The human factor, vehicle, road and environment are involved in accidents that the environmental factors and climate phenomena to account for a significant share. The risk of weather affecting road transport, Thunderstorm storms can occur, Heavy rains and flash floods, dust storms, Fog and falling snow and avalanches noted that the slippery road surface, Reduce driver visibility and focus on the occurrence of road accidents increase. The assessment and analysis of the frequency of occurrence and geographical factors threatening the transport network and road Installation of safety equipment in critical areas can greatly reduce the occurrence of such accidents. In this study, the frequency of occurrence of weather phenomena affecting road transport and highways and major roads in the entire country. Using data collected from weather stations across the country and synoptic data from meteorological satellites was studied. Phenomena of weather and climate disasters and the types of indicators were used to identify them: Heavy precipitation (rainfall less than 30 mm high and 90 th percentile precipitation), Ice (start, end, duration and frequency of frost occurrence), thunderstorm wind (direction and speed and the frequency of occurrence of winds), Dust storm (dust phenomenon aerosol optical thickness), fog (visibility less than 1 km and the frequency of occurrence of short-clouds), flooding (flood rate rise basin) and snow and avalanches (frequency of occurrence of snowfall) . Spatial analysis of climate data and hazard zonation using ARCGIS software interpolation methods were used in and Highways and main roads in the country in terms of climatic disasters and the degree of risk they were classified. Also, to facilitate comprehensive and timely information, the information layer, designing a web-based software by Internet portals such as WISroGIS It was loaded into a live Atlas hospitalized for easy access to contents provided Atlas.
https://www.trijournal.ir/article_11499_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
جاده
آستانه بحران
اطلس
تحت وب
the road ahead of the crisis
Atlantic web