per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2014-01-01
10
4
11500
بررسی تطبیقی تحدید مسئولیت متصدی حمل و نقل در قراردادهای حمل و نقل بینالمللی کالا
The Comparative Study of Liability Limitation of Transportation Operator in the Contracts of International Transportation of Goods
با وجود اینکه هدف از وضع مقررات مسئولیت مدنی، جبران کا مل خسارات وارده به زیان دیده است، لیکن در کنوانسیونهای بینالمللی ناظر به مسئولیت متصدیان حمل و نقل سقف معینی پیشبینی شده است، به این معنا که در صورت بروز هرگونه خسارت، اعم از فقدان یا تلف کالا، خسارت وارده به آن و یا تأخیر در تحویل، مسئولیت حمل کننده جز در مواردی که در خود مقررات پیشبینی شده است، از سقف معینی تجاوز نخواهد کرد. به این قاعده مقرردر کنوانسیونهای بینالمللی، تحدید مسئولیت نامند. بررسی میزان مسئولیت متصدی حمل ونقل ریلی در کنوانسیون کوتیف، دریایی در کنوانسیونهای بروکسل و هامبورگ، هوایی در کنوانسیونهای ورشو، لاهه، گوآتمالا، مونترال و جادهای بموجب کنوانسیونهای CMR و معیار محاسبه آن ،موضوع بررسی شده در این مقاله است.
Although the purpose of forming civil responsibility regulations is the full compensation of damages, it has been predicted a certain ceiling in international conventions which observe transportation operator’s responsibility. It means that in case of any damage such as losing or wasting goods, any damage to goods or delay in its delivery, the responsibility of the carrier wouldn’t be exceed of a certain ceiling, except in some cases which have been predicted in the rules. This arbitrary rule is called liability limitation. This article tries to investigate the amount of rail transportation operator’s liability in COTIF convention, sea transportation operator’s liability in Brussels and Hamburg conventions, air transportation operator’s liability in Warsaw, Hague, Guatemala, Montreal Conventions and road transportation operator’s liability in CMR conventions.
https://www.trijournal.ir/article_11500_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
تحدید مسئولیت
متصدی حمل و نقل
میزان غرامت
کنوانسیون
کالا
Limitation of responsibility
Carrier
the amount of compensation
Convention
goods
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2014-01-01
10
4
11501
بهرهوری در بخش حملونقل با استفاده از رهیافت کالمن فیلتر
Productivity in the transportation sector using Kalman filter approach
میرحسین موسوی
1
پیمان پژمان زاد
2
الزهرا، اقتصاد
پژوهشکده حمل ونقل، پژوهشکده حمل ونقل
امروزه بهبود بهرهوری به عنوان بهترین و موثرترین روش دستیابی به رشد با توجه به کمبود منابع تولید و افزایش رقابت مطرح است و با توجه به اینکه حملونقل جزء مهمترین و تاثیرگذارترین زیرساخت کشور محسوب میشود، لذا سنجش و ارتقاء بهرهوری این بخش از اهمیت فراوانی برخوردار است.
هدف از این مقاله محاسبه بهرهوری در بخش حملونقل کشور با استفاده از رهیافت کالمن فیلتر میباشد و نتایج بدست آمده برای تولید بالقوه و سیکل تولید در بخش حملونقل با روشهای هدریک-پرسکات2 (HP) و باکستر-کینگ3(BK) مقایسه و تجزیه و تحلیل گردیده است. نتایج نشان میدهد که هر سه روش افزایش ثبات اقتصادی در سالهای اخیر در بخش حملونقل را تأیید میکند. همچنین در سالهای اخیر بهرهوری در بخش حملونقل روندی کند اما مثبت داشته و از ثبات نسبی برخوردار بوده است.
Now a day’s productivity improvement has been considered as the best and most effective way to achieve growth due to increased competition as well as the lack of resources. Since transportation is an important component and the most influential infrastructure of the country, therefore measuring and improving productivity of this field is important.
The purpose of this paper is to calculate productivity in the transportation field (sector the in the country) using a Kalman filter approach and the results obtained for the potential production and production cycles in the transportation sector using Hodric & Prescott and Baxter & King approaches has been compared and analyzed. The results show that all three methods confirm increasing economic stability of transportation sector in recent years; however productivity in the transportation sector has been slow but positive process and has been had relative stability.
https://www.trijournal.ir/article_11501_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
بهرهوری
بخش حملونقل
تولید بالقوه
رهیافت کالمن فیلتر
Productivity
Transportation sector
potential productivity
Kalman filter approach
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2014-01-01
10
4
11502
مکانیابی پایانههای مسافربری برونشهری با استفاده از مدل بهینهسازی چند معیاره در شهر تهران
Tehran Suburban passenger terminals Locating using multi-criterion optimization model
محمدرضا سلیمانی کرمانی
soleimani@bhrc.ac.ir
1
سعید مزرعه
saeid_mazraeh@yahoo.com
2
استادیار
آزاد علوم و تحقیقات، عمران
چکیده
بررسی فرایندهای مکانیابی بکار گرفته شده در شهرهای کشور بیانگر آنست که در بسیاری از شهرهای کشور موقعیت مکانی پایانههای مسافربری برونشهری به صورت غیر علمی و تنها بر اساس نظرات کارشناسی تعیین شده است. در این مقاله، از یک مدل ریاضی- کارشناسی چندمعیاره که توسط نویسنده گان این مقاله تدوین شده به منظور مکانیابی پایانه های مسافربری در شهر تهران استفاده شد. ابتدا با توجه به عدم وجود اطلاعات کافی در این خصوص، با انجام مصاحبه با کارشناسان و متخصصین و تکمیل پرسشنامههای تدوین شده، مناسبترین و مهمترین معیارها در مکانیابی پایانهها شناسایی شدند.
جهت اجرای این مدل که برنامهریزی ترکیبی در مقیاس بزرگ میباشد، از نرمافزار TransCAD و روش “شاخه و کرانه” استفاده گردید. بر اساس نتایج حاصل از اجرای این مدل، 4 مکان جهت احداث پایانه در شهر تهران پیشنهاد شد و از لحاظ فنی و اقتصادی مورد تحلیل قرار گرفت. در این مقاله مقایسه نتایج حاصل از مدل پیشنهادی این تحقیق ومدل موجود در طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر تهران، مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. با مقایسه نتایج حاصل از این دو مطالعه مشخص گردید که سیستم پیشنهادی مطالعات جامع شهر تهران، 14 نقطه را به منظور احداث پایانه پیشنهاد کرده است، در حالیکه با استفاده از مدل مکانیابی در این پژوهش، احداث پایانه در بیش از 4 مکان را از نظر اقتصادی توجیح پذیر نمی باشد. لذا با توجه به اختلاف قابل توجه وضعیت عملکردی، به وضوح میتوان روش پیشنهادی این تحقیق را به عنوان یک روش موثر و کارامد در مکانیابی پایانهها در نظر گرفت.
Abstract
Suburban passenger terminals locating processes used in most cities indicates that methods used as non-scientific and based only on expert opinion. In this paper, a mathematical model which has been developed by the authors of this paper was applied to locate suburban terminals in Tehran. First, the most important criterias in locating terminals were identified by interviewing the experts and specialists and also by completing questionnaires. To excequte this model) which is a large scale programme (, the Branch and Bank method was used on TransCAD software.
Based on the results of implementing this model, four places in Tehran were identified in order to build the terminals and analesis of technical and economic evaluation of the results have been carried out shows positive results. In this paper a comparison between the results of the proposed model in this study and the existed model in the master plan of transport and traffic of Tehran was made. The model of master plan suggests 14 locations to construct the terminal, while, proposed our model showes that construction of more than 4 terminals may not be economically justify. Considering the significant differences in functional status, the proposed method in this study clearly varifies as an effective and efficient method to locate terminals.
https://www.trijournal.ir/article_11502_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
کلمات کلیدی: پایانه مسافربری
سفرهای برونشهری
پایانه های متمرکز
روش شاخه و کرانه
bus terminal
subarban trips
concentrated terminals
and TransCAD
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2014-01-01
10
4
11503
طراحی مسیرهای بلند در شبکه اتوبوسرانی شهر اصفهان
Long Routes Design in Bus Network of Isfahan City
نسترن محمدی
1
صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها
رشد جمعیت سال های اخیر کلان شهر اصفهان و وجود آثار تاریخی و فرهنگی در هسته مرکزی آن که محدودیت هایی در ساخت خیابان ها ایجاد کرده، باعث بروز مشکلات و معضلات حمل و نقلی و ترافیک در سطح این شهر شده است. یکی از راهکارهای مهم برای حل مسأله حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان، بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در سطح این شهر می باشد. گرچه شبکه اتوبوسرانی اصفهان با بیش از 2000 کیلومتر پوشش خطی در حال ارائه خدمت به شهروندان است اما میزان سهم نسبی این گونه حمل و نقلی در جابجایی مسافرین شهر بسیار کم می باشد. بهبود شبکه اتوبوسرانی اصفهان می تواند باعث جذب مسافرین از دیگر گونه های حمل و نقلی به آن شود. یکی از راه های بهبود شبکه اتوبوسرانی، کاهش تعداد انتقالات مسافرین می باشد. طراحی مسیرهای بلند در شبکه اتوبوسرانی می تواند تعداد انتقالات را کاهش دهد و باعث بهبود عملکرد شبکه اتوبوسرانی از دیدگاه مسافرین و جذب آن ها به شبکه شود. در این مقاله، ابتدا جهت تعیین کریدورها و مسیرهای اصلی کاندید برای طراحی مسیرهای بلند در شبکه اتوبوسرانی شهر اصفهان، نقشه های تمایل به حرکت طولانی برد مردم شهر اصفهان ساخته شده است. سپس با استفاده از نقشه های تمایل به حرکت طولانی برد مردم شهر اصفهان همراه با مد نظر قرار دادن یک سری فروض خاص و همچنین نظرات کارشناسان حمل و نقل شهر، سه مسیر بلند با ادغام مسیرهای موجود پیشنهاد شده است. جهت ارزیابی مسیرهای پیشنهادی، از نرم افزار تخصیص ترافیک برای مقایسه وضع موجود و وضع پیشنهادی استفاده شد. نتایج حاصل از ارزیابی این مسیرها که بهبود در یک سری از معیارها را نشان می دهد، حاکی از مؤثر بودن طراحی مسیرهای بلند در شبکه اتوبوسرانی شهر اصفهان می باشد.
The population growth of Isfahan metropolis in the recent years and the historical and cultural monuments in the central part of the city which cause some limitations for building new streets, have caused transportation and traffic problems in the city. One of the important procedures to solve the transportation and traffic problem of the Isfahan city is improving the public transit system. Although the bus network of Isfahan with more than 2000 kilometers of line coverage serve the citizens, but the relative proportion of this transportation mode in transferring the passengers in the city is very low. The improving of the bus network of Isfahan could attract the passengers from other transportation modes. One way of improving the bus network is decreasing the number of passenger transfers. Long route design in the bus network could decrease the number of transfers and improve the operation of bus network from the passengers' viewpoint and thus, attract them to the network. In the present article, first, the maps of people's willing for long-distance movement in Isfahan city were made in order to determine the candidate corridors and main routes for designing the long routes in the bus network of Isfahan city. Then, three long routes were suggested by merging the existing routes using the maps of people's willing for long-distance movement in Isfahan city, regarding some specific hypotheses and consulting with the city's transportation experts. To evaluate the suggested routes, the traffic assignment software was used to compare existing and suggested situation. The results obtained from evaluating these routes showed an improvement in some criteria which suggested that designing long routes in the bus network of Isfahan city was effective.
https://www.trijournal.ir/article_11503_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
حمل و نقل عمومی
شبکه اتوبوسرانی شهری
طراحی مسیرهای بلند
تقاضای سفر
نقشه تمایل به حرکت طولانی برد
Map of Willing for Long-Distance Movement
Public transit
Urban Bus Network
Long Route Design
Travel Demand
Map of Willing for Long
Distance Movement
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2014-01-01
10
4
11504
ارزیابی آزمایشگاهی تأثیر افزودنی بنتونیت بر خواص عملکردی مخلوط آسفالتی
Laboratory evaluation of the effect of Bentonite on Performance characteristics of Hot Mix Asphalt
رضوان باباگلی
1
حبیب شهریاری هولاسو
2
رضوان باباگلی
rezvan_babagoli@yahoo.com
3
علم و صنعت ایران، عمران
علم و صنعت ایران، عمران
علم و صنعت ایران، عمران
هدف از این مقاله بررسی تأثیر افزودنی بنتونیت بر خواص مکانیکی و عملکردی مخلوط آسفالتی گرم می باشد. افزودنی بنتونیت با درصدهای ۱۰%، ۱۵%، ۲۰%، ۲۵% و ۳۰% نسبت به وزن قیر برای اصلاح قیر مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق خصوصیات مکانیکی و عملکردی مخلوط آسفالتی اصلاح شده از طریق آزمایشهایی از قبیل، مقاومت مارشال، مدول دینامیکی، حساسیت رطوبتی و تغییر شکل دائمی مورد ارزیابی قرار گرفت. در تحقیق حاضر خصوصیات عملکردی مخلوط آسفالتی از طریق آزمایشهای تغییر شکل دائمی و مقاومت شیارشدگی مورد بررسی قرار گرفت. روش آزمایش مورد استفاده جهت این ارزیابی، تست خزش دینامیکی و شیار جای چرخ می باشد. نتایج نشان داد استفاده از بنتونیت سبب بهبود مقاومت مارشال، مدول دینامیکی، مقاومت در برابر حساسیت رطوبتی و مقاومت در برابر تغییر شکل های دائمی مخلوط های آسفالتی شده است. همچنین نمونه های آسفالتی مقاومت خوبی در برابر تغییر شکل های دائمی در آزمایش شیار چرخ از خود نشان دادند.
This paper aims to evaluate the effects of Bentonite on various properties of hot mix asphalt(HMA). The Bitumen was modified with 10%, 15%, 20%, 25% and 30% Bentonite by weight of Bitumen as modifier. In this study the mechanical properties and performance characteristics of modified asphalt concrete were evaluated through various laboratory tests, such as Marshall stability, resilient modulus, moisture susceptibility, permanent deformation. The performance characteristics evaluated in this study included permanent deformation test and rutting resistance. The test methods used in this evaluation were the dynamic creep test and wheel tracking tests. The results demonstrated that the use of bentoite and lime can enhance Marshall stability, resilient modulus, tensile strength, resistance to moisture damage and resistance to permanent deformation of mixtures. The mixtures also showed good resistance to permanent deformation evaluated by means of wheel tracking tests.
https://www.trijournal.ir/article_11504_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
قیر اصلاح شده
بنتونیت
خواص عملکردی
حساسیت رطوبتی
خواص مکانیکی
مخلوط آسفالتی
modified Asphalt binder
Bentonite
Performance characteristics
Moisture susceptibility
Mechanical properties
Asphalt Mixture
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2014-01-01
10
4
11505
ارزیابی ریسک در پروژههای پلسازی با استفاده از آنالیز درخت خطای فازی
Risk assessment in bridge construction projects by using the
Fuzzy fault tree analysis
سیما راستگو
1
موسسه آمزش عالی طبری، مهندسی عمران
تحلیل درخت خطا یکی از کارآمدترین روشهای ارزیابی ریسک است. در این تحلیل، دلایل وقوع یک رویداد نامطلوب، به شکل گرافیکی و با استفاده از دریچههای منطقی مشخص میشوند. تعیین احتمال وقوع رویداد نامطلوب در بسیاری موارد از جمله صنعت ساخت به دلیل دسترسی محدود به اطلاعات بسیار مشکل و یا حتی غیرممکن است. در این حالت استفاده از عملیات ریاضیاتی فازی که از نظر محاسباتی سادهاند و نیازی به اطلاعات مفصل تجربی ندارند، میتوانند به عنوان ابزاری مفید واقع شوند. در این مقاله نیز با بکارگیری رویکرد تحلیل درخت خطای مبتنی بر منطق فازی، ابتدا دلایل اصلی وقوع ریسک توقف، هنگام انجام برخی از فعالیتهای ساخت پروژههای پلسازی برای شناسایی استراتژیهای کاهش ریسک مناسب و سپس احتمال شکست استراتژیهای تقلیل با هدف بهبود استراتژیها مورد ارزیابی قرار میگیرند. استفاده از چنین روشی میتواند با تقلیل یا حذف دلایل اصلی، سبب مدیریت اثربخشتر مدیران در پروژهها شود.
Fault tree analysis is considered as one of the most effective methods of risk assessment. In this analysis, reasons attributed to the occurrence of an undesired event are specified in graphical form using logical gates. In several cases including construction industry, determining the possibility of an undesired event is so difficult or even impossible, due to the limited availability of data. In this condition, using fuzzy arithmetic operations which are computationally simple and does not require any detailed empirical information can be applied as useful tools. In this article, analysis approach of fault tree based on fuzzy logic is used to firstly evaluate major reasons related to stop risk occurrence, at the time when some construction activities of bridge constructing are executed to identify the appropriate risk mitigation strategies and then to estimate the probability of mitigation strategies failure in order to improve the strategies. Such method can cause more effective management of managers in projects by reducing or eliminating the major causes.
https://www.trijournal.ir/article_11505_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
ریسک
آنالیز درخت خطا
رویداد رأس
احتمال فازی
risk
Fault Tree Analysis
Top Event
Fuzzy Probability
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2014-01-01
10
4
11506
بررسی تاثیر خرده لاستیک ها بر کاهش ارتعاشات منتشره از خطوط ریلی در محیط اطراف
Investigating of TDA Effect on Reduction of Train Induced Vibrations
مرتضی اسماعیلی
m_esmaeili@iust.ac.ir
1
علم و صنعت ایران، مهندسی راه آهن
تجربه های آزمایشات میدانی صورت گرفته در کشور هائی مانند آمریکا و کره جنوبی تاثیر مثبت بکارگیری یک لایه خرده لاستیک به عنوان زیر بالاست را در کاهش ارتعاشات محیطی منتشره ناشی از عبور قطار نشان داده است. لیکن در این مطالعات در خصوص محدوده موثر فرکانسی و میزان کاهش سرعت ارتعاشات محیطی اختلاف نظر وجود دارد. از این رو در تحقیق حاضر با استفاده از کوپلاژ موجود در آزمایشگاه روسازی دانشکده مهندسی راه آهن و با استفاده از تجهیزات آزمایش ضربه- پاسخ ، رفتار دینامیکی خط بالاستی در دوحالت با و بدون لایه خرده لاستیک به عنوان لایه زیرین بالاست، مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این منظور با تحریک ریل، بالاست و تراورس در نقاط مختلف نمونه آزمایشگاهی میزان سرعت ارتعاشات در فواصل مشخصی از محور خط ارزیابی و نتایج در قالب نمودار های سرعت-زمان ، سرعت-فاصله و سرعت-فرکانس نسبت به نقطه تحریک ارائه شده است. تحلیل های صورت گرفته از برداشت های آزمایشات در محدوده فرکانسی 0 الی 500 هرتز، کاهش 17 تا 46 دسی بل را برای اعمال ضربه روی بالاست نشان داده که این مقدار برای اعمال ضربه روی تراورس و ریل به ترتیب بین 6 تا 32 دسی بل و 6 تا 47 دسی بل می باشد. نتایج ارزیابی کلی از نتایج آزمایشات صورت گرفته مبین آن است که لایه خرده لاستیک با محدوده دانه بندی 5 تا 50 میلیمتر و به ضخامت 20 سانتیمتر ، به میزان 6 الی47 دسی بل در ارتعاشات محدوده ی فرکانسی 32 تا 250 هرتز کاهش ایجاد نموده است.
Field studies in many countries like USA and South Korea confirms the acceptable performance of TDA material as sub-ballast layer on reducing the train induced vibrations. However, comparing the achieved results in the mentioned studies shows some differences in the exact range of TDA performance frequency in vibration reduction. So in this study, dynamic behaviour of ballasted track with and without TDA as sub-ballast layer was evaluated with using impulse-response (IR) test equipment’s. For this purpose a prototype of ballasted track with and without TDA layer was established and many IR tests were carried out. The impact was imposed on the track by using a 93.5 kg falling hammer and the vertical particle velocity were monitored in the points located in the vicinity of the track by using Geophone. Depending on the position of impact, results were shown in three different kinds of velocity-time, velocity-distance and velocity-frequency curves. Processing the obtained results reveals the TDA efficiency in vibration reduction in the range of 0-500 Hz. The reduction magnitude varies between 17 to 46 dB when the impact imposed on ballast while it varies in the range of 6 to 32 and 6 to 47 when impact location were on sleeper and rail, respectively. As a result of this experimental study, TDA with particle size of 5 to 50 mm with 20 cm thickness creates 6 to 47 dB reduction in vibrations with frequency range of 32 to 250 Hz.
https://www.trijournal.ir/article_11506_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
خرده لاستیک
کاهش ارتعاشات ریلی
سرعت ارتعاشات
فرکانس عملکرد
دسی بل ارتعاشات
TDA
vibration reduction on track
vibration’s velocity
performance frequency
dB in vibrations
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2014-01-01
10
4
11507
یک تحلیل کمی از تأثیر جنسیت بر میزان تمایل برای سفر با دوچرخه
A quantitative analysis of gender impacts on travelers’ tendency toward cycling
وجیهه امینی
1
تربیت مدرس، مهندسی عمران
امروزه، افزایش بیرویه خودروهای سواری در سطح شهرها و رشد روزافزون سفرهای درونشهری، مشکلاتی از جمله تراکم و آلودگی هوا بوجود آورده و منجر به تنزل کیفیت زندگی در کلانشهرها شده است. در چنین شرایطی معمولاً بکارگیری سیستمهای مدرن و روشهای جدید حملونقلی مطرح میشوند در صورتی که روشهای سنتی نیز میتوانند از اهمیت ویژهای برخوردار باشند، که استفاده از سیستم دوچرخهسواری با توجه به فوایدی چون: کاهش تراکم و آلودگی هوا و افزایش سطح فعالیت فیزیکی مردم به عنوان یک گزینه منحصر به فرد مطرح میباشد. این مقاله به تحلیل کمی تأثیر جنسیت بر میزان تمایل به استفاده از این وسیله ساده، ارزان و فاقد آلاینده میپردازد. در این مطالعه با استفاده از نتایج پرسشگری از 1096 شهروند تهرانی در منطقه 8 و 1384 نفر- سفر، مدل لوجیت دوگانه، به طور مجزا برای زنان و مردان جهت تحلیل عوامل مؤثر بر تمایل آنها برای سفر با دوچرخه ساخته شده است و برای اولین بار اثر متغیرهای مستقل از جمله نوع وسیله نقلیه و هدف سفر مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد، زنانی که از وسیله نقلیه شخصی و مردانی که از اتوبوس و مترو برای سفر استفاده مینمایند، تمایل کمتری به تغییر شیوهی سفر با دوچرخه دارند. از طرفی زنان در سفرهای با هدف خرید تمایل بیشتر و در سفر با هدف آموزشی تمایل کمتر برای دوچرخهسواری دارند، این در حالی است که مردان در سفرهای با هدف آموزشی تمایل بیشتری برای دوچرخهسواری دارند. نتایج بیانگر آن است که با افزایش سن به علت کاهش توانایی جسمی و فیزیکی بدن و افزایش آسیبپذیری بدن، تقاضای سفر با دوچرخه برای هر دو گروه زن و مرد کاهش مییابد. افزایش زمان سفر مورد انتظار برای دوچرخهسواری نیز باعث کاهش تمایل سفر با دوچرخه برای زنان و مردان میشود. نتایج همچنین نشان میدهد عوامل افزایشدهنده احتمال سفر با دوچرخه برای مردان عبارتند از: سفر در ساعت اوج ترافیک و مردان با تعداد سفر بیشتر.
Today, increasing number of cars and urban trips has caused problems such as: congestion and air pollution leading to lower quality of life in metropolises. In such circumstances, modern system and new transportation methods are generally suggested, whereas traditional systems can also be of high value. One such alternative system being cycling with benefits, like congestion and air pollution reduction and increasing people’s physical activity level. This paper aims to analyze quantitatively the gender impacts on travelers’ tendency toward this simple, cheap and pollutant-free system. Based on a field survey of 1096 Tehran citizen in municipality district number eight, and 1384 person trips, binary logit models are calibrated separately for women and men to analyze factors influencing travelers’ tendency toward cycling. Results indicate that women using cars and men using bus and subway, have a lower tendency for cycling, as, do women for educational trips, contrary to men. Results also indicate that increasing travel time and aging, decrease cycling tendency. Results suggest that positive factors for men traveling by bicycle include traveling during peak period and men with more daily trips.
https://www.trijournal.ir/article_11507_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سفر با دوچرخه
حملونقل غیر موتوری
اثر جنسیت
لوجیت
cycling
non- motorized transportation
Non
motorized transportation
gender impacts
logit
per
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
2014-01-01
10
4
11508
تحلیل الاستوپلاستیک تونلهای زیر سطح آب زیرزمینی
با درنظرگرفتن اثر تراوش
Elasto-Plastic Analysis of Tunnels below Groundwater Table,
Considering Seepage Effect
احمد فهیمیفر
1
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندسی عمران و محیط زیست
در این مقاله، مدلی تحلیلی- عددی برای تونلهای زیر سطح آب زیرزمینی در شرایط تقارن محوری و کرنش صفحهای ارائه شده است. با در نظر گرفتن رفتار نرمکرنشی توده سنگ هوک و براون و مدلهای مختلف تراوش، مدلی الاستوپلاستیک برای تحلیل تونلهای زیر سطح آب زیرزمینی با مقطع دایروی پیشنهاد شده است. با مقایسه مدلهای مختلف تراوش، مدل دقیقتر انتخاب و در این پژوهش مورد استفاده قرار میگیرد. در روش ارائه شده تاثیرات نمو کرنش الاستیک در ناحیه پلاستیک و زاویه اتساع توده سنگ نیز لحاظ میگردد. روش حل مسئله در ناحیه پلاستیک با توجه به درنظرگرفتن رفتار نرمکرنشی تودهسنگ روش پلهای است که در آن پارامترهای مقاومتی تودهسنگ به صورت گام به گام از مقادیر حداکثر خود تا مقادیر ماندگار تغییر میکند. همچنین تنشها، کرنشها و تغییرشکلهای توده سنگ نیز از مقادیر مرز الاستوپلاستیک تا مقادیر مرز تونل به صورت گام به گام تغییر میکند. از سوی دیگر، برای ناحیه الاستیک روابط تحلیلی بسته به دست میآید. دقت و کاربرد عملی روش ارائه شده در شرایط خشک و تر مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج به دست آمده، تاثیر زاویه اتساع ، نمو کرنش الاستیک در ناحیه پلاستیک و مدلهای مختلف تراوش را به خوبی نشان میدهند.
In this paper, an analytical-numerical model for the analysis of tunnels below groundwater table in plain strain axisymmetric condition is presented. A new numerical procedure, using finite difference method, is proposed for calculating the distribution of stresses, radial displacements and pore pressures around a circular tunnel excavated in a generalized Hoek-Brown rock mass. Considering strain-softening behavior and several seepage patterns, an elasto-plastic model is proposed for analysis of underwater circular tunnels. Comparing various seepage models, the most accurate one have been selected and used in this research. For the strain-softening behavior, it is assumed that all the strength parameters are a linear function of deviatoric plastic strain, which is different from the function used by Brown-Bray. As the derived differential equations have no explicit analytical solutions for the plastic zone, the finite-difference method (FDM) is used in this study. On the other hand, analytical expressions are derived for the elastic zone. Two examples are given demonstrate the performance of the proposed solution for dry and wet conditions. The results show the effects of dilatancy angle, deviatoric plastic strain as the factor of strain-softening, elastic strain increments. It can be observed that both elasto-plastic radius and convergence of the tunnel are increased by raising the groundwater level. Meanwhile, variations of dilatancy angle also have significant effect on ground response curve and elasto-plastic radius.
https://www.trijournal.ir/article_11508_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
تونل
تحلیل الاستوپلاستیک
رفتار نرمکرنشی
فشار آب حفرهای
تراوش
Elasto-Plastic Analysis
Tunnel
Elasto
Strain-Softening Behavior
Plastic Analysis
Strain
Softening Behavior
pore pressure
Seepage