%0 Journal Article %T رفتار مونوتونیک-پساسیکلی سرباره های فولاد اصلاح شده با ژئوگرید و خرده لاستیک به عنوان بالاست و زیربالاست خطوط راه آهن %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A آقایی آرایی, عطا %D 2020 %\ 02/19/2020 %V %N %P - %! رفتار مونوتونیک-پساسیکلی سرباره های فولاد اصلاح شده با ژئوگرید و خرده لاستیک به عنوان بالاست و زیربالاست خطوط راه آهن %K سرباره‌ها %K بالاست %K زیربالاست %K مونوتونیک-پساسیکلی %K ژئوگرید %R %X این مقاله رفتار مونوتونیک-پساسیکلی سرباره های فولاد و اصلاح شده با ژئوگرید و خرده-لاستیک به عنوان بالاست و زیربالاست خطوط راه آهن و مقایسه آنها با بالاست آهکی را ارائه می‌دهد. نتایج شامل تنش تفاضلی حداکثر، مدول سکانتی و مدول باربرداری-بارگذاری مجدد، زاویه اصطکاک و شکست دانه می‌باشد. مقادیر زاویه اصطکاک نمونه های بالاست، زیربالاست و بالاست/زیربالاست سرباره‌ای مشابه مصالح معمول است. وجود لایه‌های ژئوگرید در بالاست سبب افزایش جزئی زاویه اصطکاک و ضریب پواسن می‌شود. وجود زیربالاست سرباره ای، مقدار فاکتور شکست بالاست، حداقل 2 برابر می‌کند. براساس شاخص کثیفی و شکست لایه های بالاست سرباره‌ای تحت بارگذاری مونوتونیک-پساسیکلی نسبتاً تمیز می‌باشد. غرقاب شدن سبب افزایش شکست دانه ها و کاهش می شود. با توجه کاهش شدید مقادیر مدول مخلوط با خرده لاستیک بالاست، علیرغم تاثیر در کاهش شکست دانه ها، استفاده از خرده لاستیک توصیه نمی‌شود. براساس نتایج می توان از مصالح سرباره به عنوان بالاست و زیربالاست به جای مصالح متداول استفاده کرد. %U