%0 Journal Article %T ارزیابی پتانسیل شیارافتادگی مخلوط‌های آسفالتی با استخوان‌بندی سنگدانه‌ای با افزودنی‌های پلیمری و غیرپلیمری %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A چوبدار, امین %A عاملی, علیرضا %D 2020 %\ 03/20/2020 %V 17 %N 1 %P 83-102 %! ارزیابی پتانسیل شیارافتادگی مخلوط‌های آسفالتی با استخوان‌بندی سنگدانه‌ای با افزودنی‌های پلیمری و غیرپلیمری %K مخلوط آسفالتی SMA %K مقاومت شیار افتادگی %K آسفالت نیمه‌گرم %K SBS %K ساسوبیت %K الیاف %R %X مصالح سنگی درشت دانه ساختار اصلی مخلو ط‌های آسفالتی SMA را تشکیل می دهند. ایجاد قفل و بست و اتصال مناسب بین مصالح سنگی درشت دانه که با انتخاب نوع دانه بندی، نوع و درصد مناسب الیاف، قیر و مصالح سنگی صورت می­گیرد، عامل تعیین کننده‌ای در افزایش مقاومت شیارافتادگی این مخلوط است. به منظور تثبیت مخلو ط‌های آسفالتی SMA از الیاف یا اصلاح کننده‌های پلیمری استفاده می‌شود. متداول‌ترین افزودنی پلیمری مورد استفاده در مخلوط‌های SMA ، SBS است که نیاز به فرایند سخت و هزینه‌بری برای اختلاط با قیر و مصالح سنگی دارد. در این تحقیق به بررسی یکی از افزودنی‌های بکار رفته در آسفالت نیمه‌گرم به نام ساسوبیت  به عنوان جایگزین برای SBS در مخلوط‌های با استخوان بندی سنگدانه‌ای پرداخته شده است.  بدین منظور ویژگی‌های قیر و خواص مقاومتی مخلوط‌های حاوی درصدهای مختلف این افزودنی با انجام آزمایش‌های مورد نیاز از جمله نقطه نرمی قیر، ویسکوزیته قیر، مدول برجهندگی و کشش غیر مستقیم مخلوط و در نهایت آزمایش خزش برای ارزیابی مخلوط در برابر شیارافتادگی بررسی شد. نتایج حاصل از آزمایش‌ها نشان داد که مخلوط‌های حاوی ساسوبیت می‌تواند جایگزین مناسبی برای مخلوط‌های حاوی پلیمر SBS باشد.  همچنین استفاده از تکنولوژی آسفالت نیمه گرم، علاوه بر مزایای فنی، باعث کاهش هزینه­های تولید و تراکم و همچنین کاهش انتشار گازهای مضر می‌گردد. %U https://www.trijournal.ir/article_103694_7fe09db450a0fd4dbd4a453ff321de3e.pdf