%0 Journal Article %T اثرسنجی عوامل موثر بر تداخل عابران پیاده و وسایل نقلیه در تقاطعات شهری بر اساس شاخص) PET1 مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه-وصال( %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A شفاعتی, مصطفی %A بروجردیان, امین میرزا %D 2020 %\ 03/20/2020 %V 17 %N 1 %P 127-142 %! اثرسنجی عوامل موثر بر تداخل عابران پیاده و وسایل نقلیه در تقاطعات شهری بر اساس شاخص) PET1 مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه-وصال( %K ایمنی عابرپیاده %K تقاطع بدون چراغ %K تداخل عابر %K وسیله نقلیه %K شاخص زمان پس از تخطی %R %X توجه به عوامل موثر در ایمنی عابران پیاده یکی از مهمترین مولفه­های مطالعات ایمنی شبکه حمل و نقل درون شهری محسوب می شود. تقاطعات بدون چراغ، به دلیل ایجاد موقعیت­های تداخلی مختلف بین وسیله نقلیه و عابران پیاده همیشه به عنوان یک مکان با ریسک بالای برخورد باید مورد مطالعه قرار گیرند. در این تحقیق متغیرهای مختلف ایمنی عابران پیاده بر اساس شاخص زمان پس از تخطی در تقاطع بدون چراغ اثرسنجی شده است. ارزیابی مورد نظر با استفاده از مدلسازی رگرسیون خطی انجام شده است. برای این منظور از اطلاعات تردد تقاطع بدون چراغ خیابان­های وصال شیرازی و بزرگمهر در تهران استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد متغیرهای نوع وسیله یعنی تاکسی بودن با ضریب 08/0- و توقف غیر معمول عابران پیاده با ضریب 38/0 با درصد قابلیت اعتماد 95 درصد در شاخص زمان پس از تخطی تأثیر دارند. همچنین، تعداد عابران پیاده و وجود تداخل قبلی برای وسیله نقلیه پیش از تداخل با عابر به ترتیب با ضرائب 04/0 و 05/0- با درصد قابلیت اعتماد 90 درصد از مهمترین متغیرها محسوب می شوند. %U https://www.trijournal.ir/article_103746_0101d6ff6d1e2deeffa3d7b5c40aa4ae.pdf