%0 Journal Article %T شناسایی مسئول جبران خسارات در فرایند حمل و نقل دریایی مواد هسته‌ای %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A عنوانی, عباس %A قبولی درافشان, سید محمد مهدی %A حسینی پویا, سیدمحسن %A محسنی, سعید %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 19 %N 3 %P 211-234 %! شناسایی مسئول جبران خسارات در فرایند حمل و نقل دریایی مواد هسته‌ای %K بهره‌بردار تأسیسات هسته‌ای %K خسارت هسته‌ای %K متصدی حمل ونقل %K مواد هسته‌ای %K مسئولیت دریایی %R 10.22034/tri.2022.106950 %X چکیدهحقوق دریایی در کنوانسیون‌های بین‌المللی متعدد خود در زمینه حمل ونقل دریایی مواد خطرناک و حقوق هسته‌ای در اسناد بین‌المللی مربوط حاکم بر جبران خسارت ناشی از حوادث هسته‌ای موضع یکسانی درباره مسئول حوادث ناشی از حمل و نقل مواد هسته‌ای نداشته و مشخصاً مسئولیتی را برای بهره‌بردار تاسیسات هسته‌ای یا متصدی حمل در قبال این خسارت که در جریان حمل اتفاق میافتند شناسایی نکرده‌اند. سوالی که با بررسی این اسناد مطرح است آن است که در صورت وقوع چنین حوادثی مسئول کیست؟ نتیجه مقاله حاکی از آن است که اگرچه کنوانسیون مسئولیت مدنی در زمینه حمل ونقل دریایی مواد هسته‌ای 1971 تعیین مسئول و نوع مسئولیتش را به دو پیمان پاریس 1960 و وین 1963 ارجاع می‌دهد وکنوانسیون‌های مذکور بهره‌بردار را به طور انحصاری مسئول جبران خسارت وارده در جریان حمل ونقل مواد هسته‌ای می‌داند، اما این موضوع مانع از شناسایی مسئولیت برای متصدی حمل نخواهد بود. حقوق ایران نیز اگرچه به این کنوانسیون‌ها نپیوسته و حکمی در این خصوص ندارد لکن این امر مانع از پذیرش مسئولیت برای بهره‌بردار یا متصدی حمل نمی باشد. %U https://www.trijournal.ir/article_106950_6f54e09d29d1d654c7db29bd5056c391.pdf