%0 Journal Article %T توسعه یک روش جهت تحلیل ارتعاشی و ارتجاعی (عملکردی) سیستم جرم و فنر روسازی قطار‌های سبک شهری %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A میرمحمد صادقی, سیدجواد %A یلداشخان, ماهان %D 2006 %\ 04/01/2006 %V 3 %N 1 %P - %! توسعه یک روش جهت تحلیل ارتعاشی و ارتجاعی (عملکردی) سیستم جرم و فنر روسازی قطار‌های سبک شهری %K روسازی %K LRT %K جرم و فنر (MSS) %K تحلیل %K میرایی %K ارتعاش %K تغییر‌مکان %K خط مدفون %R %X استفاده از سیستم‌های جرم و فنر در روسازی راه‌آهن کاربردهای گسترده‌ای دارد. در تمامی مواردی که مشکلات و معضلات ارتعاشی ناشی از عبور قطار در مناطق مسکونی یا سایر مناطق حساس به ارتعاش مطرح می‌شود، طراحی سیستم روسازی حمل و نقل ریلی به صورت یک سیستم دینامیکی فنر‌بندی شده (سیستم جرم و فنر) همواره به عنوان گزینه‌ای ارجح مطرح است. تحلیل سازه‌ای دال سیستم‌های جرم و فنر با استفاده از نرم‌افزارهای المان محدود رایج در مسایل تحلیل و طراحی سازه‌ها با دقت قابل قبولی امکان‌پذیر است. با این حال همواره بهره‌گیری از یک روش ساده و در عین حال دقیق آیین‌نامه‌ای جهت تحلیل ارتعاشی و ارتجاعی انواع سیستم‌های جرم و فنر روسازی موضوع بحث بوده است. افزون بر این ایجاد سازگاری بین معیارهای عملکردی و ارتعاشی روسازی بتنی خطوط ریلی در راستای نیل به خطی بادوام و پایدار، تحت نیروهای دینامیکی بهره‌برداری، موضوع حائز اهمیتی است که در طراحی سازه تمامی خطوط ریلی که در مناطق شهری و پرترافیک به ارائه خدمت می‌پردازند، باید مد نظر قرار گیرد.در این تحقیق روشی ساده و در عین حال کارآمد جهت تحلیل سیستم‌های جرم و فنر روسازی راه‌آهن ارایه می‌شود و کاربرد آن در تحلیل روسازی یک خط ریلی سبک شهری نشان داده می‌شود. %U https://www.trijournal.ir/article_11344_78aa1a4117cb75792faa2db56bf56520.pdf