%0 Journal Article %T تثبیت لایه اساس با استفاده از تکنولوژی نوین سیمان و امولسیون (مطالعه موردی احداث راه اصلی دوغارون- هرات افغانستان) %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A مرتضی مرندی, سید %A صفاپور, پروین %D 2006 %\ 07/01/2006 %V 3 %N 2 %P - %! تثبیت لایه اساس با استفاده از تکنولوژی نوین سیمان و امولسیون (مطالعه موردی احداث راه اصلی دوغارون- هرات افغانستان) %K سیمان و امولسیون قیر %K خیز سنج دینامیکی %K روشShell %K تثبیت سیمان و امولسیون قیر %K تثبیت %R %X پروژه راه اصلی دوغارون- هرات به طول 122 کیلومتر به عنوان بخشی از کمک های نظام جمهوری اسلامی ایران به افغانستان اجرا گردیده است. با توجه به وضعیت خاص منطقه، کمبود مصالح مرغوب و بارگیری بیش از حد کامیونهای افغانی (حدود 70 تن در هر تریلر)، این جاده به صورت ویژه طراحی شده و به مرحله اجرا درآمد. در روسازی جاده مزبور از روش پیشرفته تثبیت لایه اساس با استفاده از سیمان و قیر امولسیون و همچنین ماشین‌آلات ویژه بهره‌گیری شده است. در طراحی این جاده از روش شل و نرم افزارهای PAVERS و PADS  استفاده شده است. استفاده از ماشین آلات مخصوص جهت اجرای این جاده و بکارگیری از فناوری نوین تثبیت و کنترل کیفیت با دستگاه خیز سنج دینامیکی1 نشان می دهد که ظرفیت باربری لایه تثبیت شده بیش از دو برابر روشهای سنتی بوده و افزون بر این سرعت اجرای عملیات به گونه ای محسوس هزینه های اجرایی را کاهش داده است. %U https://www.trijournal.ir/article_11349_2510cc2a8aa53be0b74a9d42b20f0f10.pdf