%0 Journal Article %T تحلیل تنش های برشی در جان تیر ورقهای با جان عمیق موج دار %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A علی گودرزی خویگانی, محمد %A رجایی, حسین %D 2007 %\ 04/01/2007 %V 4 %N 1 %P - %! تحلیل تنش های برشی در جان تیر ورقهای با جان عمیق موج دار %K اجزای محدود %K تحلیل غیر خطی %K تیر های با جان موج دار %K موج ذوزنقه ای %K موج سینوسی %K روش عددی %R %X درطرح و ساخت تیر ورقهای با جان عمیق استفاده از جان موج دار به دلیل افزایش سختی خارج صفحه و مقاومت کمانشی آن ، بدون بکارگیری سخت کننده های قائم ، در دهه های اخیر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است . نوع خاصی از جانهای فلزی موج دار به همراه بالهای بتنی پیش تنیده در قالب تیرهای مرکب در پلها به طور وسیع به کار گرفته شده است. شکل پروفیل های مختلفی که معمولاً برای موج جان این تیر ها مورد استفاده قرار می گیرد ذوزنقه ای، زیگزاگ و سینوسی است. این تحقیق با تعبیه یک مدل سه بعدی اجزای محدود ، تحلیل تنش های برشی در جان تیر ورقهای فولادی با پروفیل موج ذوزنقه ای را با ملاحظه مدهای مختلف کمانشی ، مورد مطالعه قرار می دهد . همچنین بررسی پارامتریک جهت ارزیابی تأثیر پارامترهای هندسی مختلف در ظرفیت برشی نهایی جان این تیرورقها انجام شده است. این پارامترها برای موجهای ذوزنقه ای عبارتنداز: (1) زاویه موج ذوزنقه ای (2) طول قسمت مسطح موج (3) عمق موج (4) ضخامت جان (5) ارتفاع مقطع . با استفاده از مدل یاد شده مطالعات پارامتریک در برش، برای موج های سینوسی نیز دنبال شده و تأثیر طول موج و دامنه موج را در ظرفیت نهایی برش مورد بررسی قرار داده است. مقایسه نتایج حاصل از تحلیل عددی با نتایج حاصل از روابط تحلیلی موجود برای صفحات مسطح، فرض رفتار صفحات ارتوتروپیک را برای جان موج دار در حالت وقوع کمانشی کلی جان مورد تأیید قرار می دهد. بر پایه نتایج عددی حاصل شده ، مزایا و معایب جانهای با پروفیل موج سینوسی و ذوزنقه ای در پایان مورد ارزیابی قرار می گیرد. %U https://www.trijournal.ir/article_11370_2fc34037337de36ada7cb32427bede91.pdf