%0 Journal Article %T بررسی آزمایشگاهی اثر مشترک مقدار ریزدانه، سیمان، و مقاومت فشاری طرح اختلاط بهینه بتن غلتکی روسازی %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A نوابی, مهدی %A شربتدار, محمدکاظم %A شفابخش, غلامعلی %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 17 %N 3 %P 59-74 %! بررسی آزمایشگاهی اثر مشترک مقدار ریزدانه، سیمان، و مقاومت فشاری طرح اختلاط بهینه بتن غلتکی روسازی %K روسازی بتن غلتکی %K دانه‌بندی بهینه‌ %K سیمان بهینه %K مقاومت فشاری %R %X استفاده از بتن غلتکی مطلوب برای روسازی راه زمانی دارای اهمیت بیشتری است که علاوه بر کم کردن هزینه­های اقتصادی، نیاز به طرح اختلاطی بهینه با مقاومت بالا باشد لذا باید پارامترهایی همچون جنس مصالح سنگی، نوع دانه­بندی، نوع و میزان سیمان مصرفی و سایر مشخصات مواد تشکیل دهنده بتن مورد بررسی قرار گیرد که در این پژوهش با تغییر در مقدار ریزدانه و سیمان، سعی بر رسیدن به طرح اختلاطی بهینه شده است که به ترتیب مقدار ریزدانه از کل مصالح سنگی در دو محدوده 100 تا 50% و 0 تا 50%  تغییر و مقدار نسبت سیمان به مصالح خشک در محدوده­ی 10 تا %22 تغییر کرده است. نتایج حاصل از آزمایش مقاومت فشاری نشان داد که طرح اختلاطی با 34% ریزدانه و 66% درشت­دانه دارای دانه­بندی و سیمان بهینه است که به ترتیب باعث افزایش 12.5 و 15.04% مقاومت فشاری نسبت به حالت مبنا شده است. افزایش مقدار سیمان تا حدودی باعث افزایش مقاومت شده ولی افزایش بیش از حد بهینه باعث کاهش مقاومت فشاری شد.ضمنا نتایج نشان داد که با افزایش میزان ریزدانه تا مقدار 50%، عملیات تراکم  بتن غلتکی به حالت مبنا (یعنی 50% درشت دانه و 50% ریزدانه) نزدیک­تر شده است. %U https://www.trijournal.ir/article_113707_28e7718c4fcbba04ee2d5c9eba93a49f.pdf