%0 Journal Article %T استفاده از روش بیز در برآورد مخاطره مناطق در محور های همسان %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A صفارزاده, محمود %A گنجی زهرایی, هادی %A گنجی زهرایی, هادی %A میرزا بروجردیان, امین %D 2008 %\ 01/01/2008 %V 4 %N 4 %P - %! استفاده از روش بیز در برآورد مخاطره مناطق در محور های همسان %K نظریه بیز %K مقطع حادثه خیز %K اولویت بندی %K تابع توزیع پیشین %K تابع توزیع پسین %R %X تخصیص مناسب بودجه های عمرانی برای ارتقاء ایمنی راهها، از مهم ترین مراحل مدیریت ایمنی شبکه راه ها است. تعیین مناطق پر مخاطره و اولویت بندی آنها به لحاظ مخاطره آمیز بودن، اساس برنامه ریزی ایمن سازی شبکه حمل و نقل به شمار می آید.معمولاً تعیین میزان مخاطره مناطق، از طریق بررسی فراوانی تعداد تصادفات، نرخ تصادفات و یا شدت تصادفات انجام می گیرد. در این مقاله با استفاده از نظریه بیز روشی برای تعیین میزان مخاطره آمیز بودن مناطق و اولویت بندی آنها ارایه شده است. در این روش بر اساس اطلاعات موجود از تصادفات در یک مقطع (که می تواند قضاوت مهندسی و یا آمار رویداد تصادفات در سال های گذشته را نیز شامل می شود)، رفتار حادثه خیزی آن برآورد شده و سپس با استفاده از مشاهده رویداد تصادف در سال آخر، میزان مخاطره آمیزی آن مقطع برآورد می شود، سپس این مناطق (که از نظر خصوصیات مختلف ترافیکی و هندسی مشابه هستند)، بر اساس احتمال حادثه خیزی آنها اولویت بندی می شوند. %U https://www.trijournal.ir/article_11391_1a301ec510ae54cabec26ff48475666e.pdf