%0 Journal Article %T تحلیل ظرفیت مقاطع پایه بزرگراهی (مطالعه موردی: بزرگراه شهیدخرازی اصفهان) %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A مهدی ابطحی, سید %A الدین کرمانشاهی, شهاب %D 2010 %\ 04/01/2010 %V 7 %N 3 %P - %! تحلیل ظرفیت مقاطع پایه بزرگراهی (مطالعه موردی: بزرگراه شهیدخرازی اصفهان) %K ظرفیت %K رفتار رانندگان %K سرفاصله زمانی %K دنباله‌روی %R %X این مطالعه، با هدف تحلیل ظرفیت مقاطع پایه بزرگراهی در ایران و ارتباط آن با نحوه رفتار رانندگان انجام شده‌است. بزرگراه موردمطالعه در این تحقیق، بزرگراه درون‌شهری شهید خرازی اصفهان است. داده‌های ترافیکی جمع‌آوری‌شده در ساعات مختلف روز و شب شامل تردد، سرعت متوسط و سرفاصله زمانی می‌باشند. با استفاده از مدل‌های کلان سرعت- چگالی و همچنین با تحلیل سرفاصله‌های زمانی وسایل نقلیه، ظرفیت خطوط مختلف قطعه پایه بزرگراهی تحت شرایط جریان غیرمنقطع تعیین شده‌است. نتایج حاکی از آن است که ظرفیت خطوط بزرگراه موردمطالعه بیشتر از ظرفیت پیشنهادی راهنمای ظرفیت راهها HCM می‌باشد. مهم‌ترین علت این امر، ویژگی‌های متفاوت رفتاری جامعه رانندگان ایرانی نسبت به سایر جوامع می‌باشد. تمایل بخش عظیمی از جامعه رانندگان ایرانی به انتخاب سرفاصله‌های غیرایمن و عدم رعایت فاصله ایمن دنباله‌روی مخصوصاً در ترددهای نزدیک به ظرفیت، اگرچه ظرفیت خطوط را افزایش داده‌است ولی در عین حال سبب کاهش ایمنی و افزایش احتمال خطر تصادف نیز شده‌است. %U