%0 Journal Article %T ارزیابی تاثیر استفاده از الیاف بر عملکرد آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A دارش, ریحانه %A کاووسی, امیر %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 19 %N 4 %P 199-210 %! ارزیابی تاثیر استفاده از الیاف بر عملکرد آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ %K الیاف %K تیرخمشی %K میکروسرفیسینگ %K میکروسرفیسینگ مسلح شده با الیاف %R 10.22034/tri.2022.161870.2444 %X مشکلات مخلوط آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ از قبیل مقاومت کم در برابر ترک‌ها، عملکرد نامناسب در ترافیک سنگین و در نتیجه عمر کوتاه روسازی موجب شده است که از الیاف مختلف برای تقویت این مخلوط استفاده شود. در این تحقیق عملکرد مخلوط آسفالت میکروسرفیسینک شامل الیاف مختلف پلی‌الفین ‌اصلاح‌شده ‌پلی‌پروپیلنی، فورتا و فایبرگلاس در مقادیر 1/0، 2/0 و 3/0 درصد با آزمایش-های پیوستگی، سایش در شرایط مرطوب، چرخ بارگذاری و تیر خمشی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از آزمایش-های انجام شده نشان داد که عملکرد مخلوط میکروسرفیسینگ با اضافه کردن الیاف به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. افزودن 2/0 درصد الیاف پلی‌الفین ‌اصلاح‌شده ‌پلی‌پروپیلنی، فورتا و فایبرگلاس بهترین مقدار برای بهبود عملکرد پیوستگی و مقاومت در برابر سایش مخلوط است. همچنین اضافه کردن مقدار 1/0 درصد الیاف فورتا و پلی‌الفین ‌اصلاح‌شده ‌پلی‌پروپیلنی و 2/0 درصد الیاف فایبرگلاس باعث ایجاد کمترین عمق شیار شده است. در آزمایش تیرخمشی بهترین عملکرد مقاومت در برابر شکست خمشی را مخلوط میکروسرفیسینگ حاوی الیاف فورتا از خود نشان داد. استفاده از این الیاف در مخلوط باعث افزایش 3/15 ، 1/33 و 2/67 درصدی مقاومت در برابر شکست به ترتیب در دماهای 25 ، 0 و 10- درجه سانتی‌گراد گردید. . با توجه به نتایج به دست آمده و مقایسه پارامترهای آزمایش‌ پیوستگی و شیار‌شدگی در این تحقیق مشاهده شد که بین میزان پیچیش نمونه‌ها و عمق شیار ایجاد شده درآن‌ها رابطه معنادار وجود دارد به نحوی که با افزایش پیوستگی مخلوط، کمترین عمق شیار در نمونه‌ها مشاهده شد. %U https://www.trijournal.ir/article_151387_a0f7305b1ddde5344d06d55f9f59b56f.pdf