%0 Journal Article %T تحلیل ریسک مدیریت درآمد خطوط هوایی در شرایط امکان و عدم امکان رزرو گروهی %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A میرزاحسین, حمید %A افندی‌زاده, شهریار %A احمدی, نادر %D 2017 %\ 12/22/2017 %V 14 %N 4 %P 97-116 %! تحلیل ریسک مدیریت درآمد خطوط هوایی در شرایط امکان و عدم امکان رزرو گروهی %K بلیت هواپیما %K رزرو گروهی %K مدیریت درآمد %K مدل دینامیک %K ریسک %R %X بلیت هواپیما را می­توان یک کالای دارای تاریخ انقضا به حساب آورد که مدیریت درآمد حاصل از فروش آن بسیار حائز اهمیت است. با توجه به ماهیت فروش بلیت که بر حسب و جود تقاضا در زمان مشخص، قیمت آن در نوسان است، استفاده از مدل­های دینامیک مدیریت درآمد جهت فروش آن ضروری به نظر می­رسد. مدل­های دینامیک مدیریت درآمد با توجه به پیش‌بینی تقاضا و به منظور حداکثر کردن درآمد ناشی از فروش بلیت، سیاست فروش بهینه را ارائه  می­دهند؛ اما، با توجه به عدم قطعیت پیش‌بینی تقاضا، همواره استفاده از روش­های مدیریت درآمد دارای ریسک است. در پژوهش پیش ‌رو یک مدل مدیریت درآمد دینامیک پیشنهاد شده است که با در نظر گرفتن سطوح ریسک مختلف این امکان را در اختیار فرد تصمیم گیر قرار می­دهد که سطح ریسک مورد قبول خود را انتخاب نماید. این مدل با در نظر گرفتن رزرو گروهی و بر اساس نتایج به دست آمده از آزمایش­های شبیه‌سازی رایانه­ای، مقادیر نسبت بازده به ریسک را که تحت عنوان نسبت شارپ1 شناخته می­شود برای هر سطح از ریسک محاسبه و سطح ریسک بهینه را پیشنهاد می­نماید. علاوه بر این، مسئله یک‌بار نیز با فرض مجاز نبودن رزرو گروهی حل شده است تا میزان تأثیر فرض مجاز بودن و یا غیر مجاز بودن رزرو گروهی بر درآمد مورد انتظار و سطح ریسک بهینه را نشان دهد. در این راستا، جداول سیاست فروش برای سطوح ریسک خنثی و ریسک بهینه پیشنهادی ارائه و با یکدیگر مقایسه شده‌اند.   %U https://www.trijournal.ir/article_54330_84d3f6a95ff6be5096d5d1c616fddd99.pdf