%0 Journal Article %T بهینه‌سازی دوهدفه زمانبندی حرکت قطارها و تخصیص لکوموتیو %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A یقینی, مسعود %A احمدپور, عباس %D 2017 %\ 12/22/2017 %V 14 %N 4 %P 85-96 %! بهینه‌سازی دوهدفه زمانبندی حرکت قطارها و تخصیص لکوموتیو %K زمانبندی حرکت قطارها %K تخصیص لکوموتیو %K زمانبندی کار کارگاهی %K تصمیم­گیری چند­هدفه %R %X زمانبندی حرکت قطارها یکی از مهمترین مسائل برنامه ریزی در حمل و نقل ریلی محسوب می­شود. هدف از این مساله تعیین یک برنامۀ زمانی موجه برای حرکت قطارها با توجه به محدودیت­های عملیاتی می باشد. از موارد دیگری که دربرنامه­ریزی حرکت قطارها بایستی مورد توجه قرار گیرد، استفاده بهینه از لکوموتیوهای موجود  می­باشد. در این مقاله یک مدل ریاضی جدید برای زمانبندی حرکت قطارها و تخصیص بهینه لکوموتیوهای موجود ارایه شده است. در این مدل ریاضی، از رویکرد زمانبندی کار کارگاهی و با هدف کمینه­سازی دامنه­ عملیات یا طول افق زمانی برای زمانبندی حرکت قطارها استفاده شده و کمینه­کردن تعداد لکوموتیوهای به کار گرفته شده به عنوان هدف دوم به مدل ریاضی افزوده شده است. برای تحلیل مدل دو­هدفه حاصل، از روش تصمیم­گیری مرز پارتو بهره­گرفته شده است. نتایج مسائل آزمایشی، نشان دهنده کارایی مدل ریاضی ارایه شده می باشد.       %U https://www.trijournal.ir/article_54332_62be3fb03b070de6f3b5ca7591b9476f.pdf