%0 Journal Article %T اثر بازگشتی مستقیم انرژی در حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر در ایران %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A شیخ شعاعی, حمیده %A بهمنی, مجتبی %A شکیبایی, علیرضا %D 2018 %\ 06/27/2018 %V %N %P - %! اثر بازگشتی مستقیم انرژی در حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر در ایران %K اثر بازگشتی مستقیم %K حمل‌ونقل عمومی مسافر %K کارایی انرژی %R %X افزایش کارایی یکی از جنبه‌های پیشرفت تکنولوژی و از ابزارهای اصلی برای کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار گاز کربن‌دی‌اکسیدی است. افزایش کارایی انرژی سبب کاهش قیمت انرژی وکاهش قیمت خدمات انرژی می‌شود و درنتیجه موجب افزایش تقاضای انرژی و خدمات انرژی شده و بنابراین مصرف انرژی افزایش می‌یابد. در ادبیات اقتصاد انرژی این افزایش مصرف انرژی را اثر بازگشتی می‌نامند. وجود این اثرات باعث می‌شود اثربخشی سیاست کارایی تحت تأثیر قرار گیرد. در این پژوهش اثر بازگشتی مستقیم انرژی در حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر در ایران در دوره زمانی ۹۳- ۷۹ با استفاده از کشش قیمتی تقاضا برای کار مفید و تخمین به روش داده‌های تابلویی موردبررسی قرارگرفته است. نتایج نشان داده که اثر بازگشتی کوتاه‌مدت ۵۸/۷-درصد و در بلندمدت ۸۹/۱۹-درصد بوده است. اثر بازگشتی منفی بیانگر آن است که در این دوره اثر صرفه‌جویی وجود داشته، اما این نتایج می‌تواند تحت تأثیر افزایش قیمت گازوئیل در سال ۹۰( افزایش از ۱۶۵ ریال به ۱۵۰۰ ریال) قرار گرفته باشد و متأثر از کارایی انرژی نباشد، بنابراین در این پژوهش اثر بازگشتی در دو دوره ۸۹-۷۹ و ۹۳-۹۰ به‌طور جداگانه محاسبه‌شده است که در سال ۸۹-۷۹ اثر بازگشتی کوتاه‌مدت ۳۵/۲۸ درصد و بلندمدت ۵4/3۲ درصد بوده است و در دوره ۹۳-۹۰ با افزایش قیمت گازوئیل اثر بازگشتی کوتاه‌مدت ۲۷/۴۸- درصد و در بلندمدت ۱۷/۸۷- درصد بوده و بنابراین اثر صرفه‌جویی وجود داشته است. %U