%0 Journal Article %T پهنه‌بندی تعیین قیر مناسب براساس شاخص عملکردی در ایران %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A روح الامینی, حامد %A قبادی پور, بهروز %A سلیمانی کرمانی, محمد‌رضا %A وامق, مصطفی %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 15 %N 2 %P 65-75 %! پهنه‌بندی تعیین قیر مناسب براساس شاخص عملکردی در ایران %K قیر %K شاخص عملکردی(PG)­ %K آزمایشات شارپ %K پهنه بندی جغرافیایی %R %X سیستم رایج نام گذاری قیر در ایران براساس درجه نفوذ قیر است در حالی که برخلاف این دسته بندی قیر، مشخصات قیر به روش روسازی ممتاز به طور نظری و مستقیم براساس عملکردی بنا شده است و امروزه به عنوان یک سیستم رایج در اکثر کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده با استفاده از اطلاعات به دست آمده از 96 ایستگاه هواشناسی کشور که داده­های 20 سال اخیر را جمع­آوری کرده­اند،  یک بررسی از وضعیت قیرهای مورد نیاز در کشور به روش روسازی ممتاز صورت پذیرد. بدین منظور دمای حداقل در سطح روسازی  و دمای حداکثر در عمق 20 میلی متر روسازی با ضریب اطمینان 98%  محاسبه گردید. با استفاده از این دو پارامتر PGXXYY   برای هر ایستگاه تعیین  و پهنه بندی جغرافیائی در کل با استفاده از این دو پارامتر، شاخص PGXXYY   برای هر یک از ایستگاه­های یاد شده تعیین و نقشه پهنه­بندی جغرافیائی نظیر آن در کل کشور را  با استفاده از  نرم افزار GISتهیه  شد. در انتها در هر نقطه از راه­های اصلی کشور این شاخص مشخص گردید. نتایج  حاکی از آن است که قیرهای تولیدی کشور (به لحاظ شرایط آب و هوائی)در حدود 90 درصد از کل نتایج ایستگاه­های بدست آمده را پوشش می دهند که برای 10 درصد باقی مانده،  قیر پلیمری می تواند جایگزین مناسبی باشد.     %U https://www.trijournal.ir/article_68481_5bd46cd86a687cceb20fb87ae8a4748a.pdf