%0 Journal Article %T طراحی مدل تعادل سریز کار-خانواده و خانواده-کار (مورد مطالعه کارکنان بخش کنترل پرواز شرکت فرودگاه‌های کشور) %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A طالبی, ابوالفضل %A کوشکی جهرمی, علیرضا %A بودلایی, حسن %D 2018 %\ 09/08/2018 %V %N %P - %! طراحی مدل تعادل سریز کار-خانواده و خانواده-کار (مورد مطالعه کارکنان بخش کنترل پرواز شرکت فرودگاه‌های کشور) %K سرریزشدگی کار-خانواده %K سرریزشدگی خانواده-کار %K تضاد شغلی %K فرودگاه‌های کشور %R %X هدف این تحقیق طراحی مدل سریز کار-خانواده و خانواده-کار کارکنان بخش کنترل پرواز شرکت فرودگاه‌های کشور بود. روش تحقیق حاضر، از حیث نتیجه، جزء تحقیقات توسعه ای، از حیث هدف جزء تحقیقات اکتشافی و از حیث روش اجرای کار به صورت کیفی بود. در این تحقیق با 12 نفر از متخصصان منابع انسانی که از طریق نمونه گیری نظری انتخاب شده بودند، مصاحبه انجام شد. مصاحبه‌ها با هماهنگی با آنها به صورت حضوری و به صورت مصاحبه‌های عمیق صورت پذیرفت. برای ارزیابی قابل اتکا بودن داده‌ها و تفسیر‌ها معیارهای تحقیقات تفسیری از دو معیار مقبولیت و کثرت گرایی استفاده شد. براساس روش گرندد تئوری تحلیل‌های در سه مرحله‌ی کد گذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و در نهایت مدل پارادایمی‌تحقیق طراحی گردید. در مرحله‌ی کد گذاری باز از مجموع 12 مصاحبه تعداد 434 کد مفهومی‌ایجاد گردید و این کد‌های مفهومی‌در قالب شرایط علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها ارائه شدند. بر اساس مدل طراحی شده شرایط علی شامل سه مولفه‌ی اصلی «شرایط درون سازمانی»، «تضاد شغلی» و «شرایط فراسازمانی» می‌باشد. شرایط زمینه ای شامل سه نوع تعارض بهزیستی روانشناختی، نگرشی و ابهام در نقش می‌باشد و در شرایط مداخله گر سه مولفه‌ی سیاست زدگی، منفعت طلبی و نقش قوانین و مقررات شناسایی شد. پدیده‌ی محوری تحقیق بر اساس کلید واژه‌های مصاحبه‌های صورت گرفته، سرریز شدگی و تضادهای شغلی می‌باشد. براساس شناسایی معیارهای سه شرط علی، زمینه ای و مداخله گر، راهبردها و پیامدها ارائه شد. راهبردها شامل سه راهبرد دورن سازمانی، روانشناختی و فراسازمانی بود و پیامدها نیز شامل پیامدهای ساختار محور، روانشناخت محور و توسعه محور شناسایی شد. %U