%0 Journal Article %T بررسی شاخصهای مقاومتی بتن غلتکی حاوی الیاف پروپلین برای روسازی راهها %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A ایوبی نژاد, جلال %A ذبیحیان, رسول %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 18 %N 2 %P 91-102 %! بررسی شاخصهای مقاومتی بتن غلتکی حاوی الیاف پروپلین برای روسازی راهها %K بتن غلتکی %K الیاف پروپیلین %K مقاومت %K راهسازی %R 10.22034/tri.2021.74517 %X بتن غلتکی بتنی است بدون اسلامپ که به وسیله غلتک متراکم می‌شود و با توجه به مزایای آن به طور گسترده در اجرای روسازی جاده‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.تسلیح بتن غلتکی توسط آرماتور به علت شرایط خاص اجرای آن امکان‌پذیر نیست. به همین علت محققین درصدد راهی جهت بهبود خصوصیات شکل‌پذیری و مقاومت خمشی آن بوده‌اند. استفاده از الیاف فولادی به عنوان جزئی از طرح اختلاط باعث افزایش مقاومت شده، اما بر مدول گسیختگی تأثیر چندانی ندارد. در این راستا استفاده از لایه نازک بتن ریزدانه مسلح شده با شبکه‌های بافته شده از الیاف)، در وجه نمونه‌های بتنی غلتکی، مقاومت آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. روسازی ساخته شده از بتن غلتکی (RCCP) می‌تواند برای مسیرهای با ترافیک سبک و همچنین مسیرهای با ترافیک سنگین استفاده شود و رویه بتن غلتکی مورد استفاده در این نوع روسازی دارای خصوصیاتی نظیر دوام زیاد، هزینه‌های ساخت کم و تعمیرات و نگهداری در سطوح کم است. در این مقاله ویژگی‌های این بتن مورد بررسی قرار گرفته است و استفاده از آن در روسازی راه‌ها ارزیابی شده است. در این مقاله به منظور بهبود عملکردر بتن غلتکی با استفاده از الیاف پروپیلین سه طرح کلی شامل بتن غلتکی، بتن غلتکی حاوی الیاف پروپیلین و بتن غلتکی حاوی الیاف پروپیلین و مواد پوزولانی (میکروسیلیس، خاکستر بادی و پودر سنگ آهک) ساخته شده و نتایج آنها مورد تحلیل قرار گرفت. برای بررسی عملکرد مخلوط های فوق، خواصی همچون مقاومت فشاری و خمشی، مقدار انبساط و انقباض، جذب آب مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج بدست آمده از آزمایشات، الیاف پروپیلین باعث بهبود خواص مکانیکی بتن غلتکی از قببیل مقاومت فشاری، خمشی و دوام در برابر محیط های خورنده می شود. در طرح های حاوی الیاف پروپیلین و مواد پوزولانی مشاهده گردید، %U https://www.trijournal.ir/article_74517_c6668bf2b368f2f6b7a0766c86caa874.pdf