%0 Journal Article %T برآورد تقاضای سفر جاده‌ای با استفاده از روش‌های رگرسیون و شبکه عصبی(مطالعه موردی:آزادراه قم-تهران) %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A الماسی, سید احمد %A خبیری, محمدمهدی %A ارباب‌پور بیدگلی, محمد %A فانی, امیرحسین %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 15 %N 3 %P 337-354 %! برآورد تقاضای سفر جاده‌ای با استفاده از روش‌های رگرسیون و شبکه عصبی(مطالعه موردی:آزادراه قم-تهران) %K تقاضا %K پیش‌بینی %K شبکه عصبی %K رگرسیون %K آزادراه %R %X سفر یکی از وجوه مهم زندگی بشر بوده و از مهم‌ترین فعالیت‌های ادواری (یا غیر ادواری) محسوب می‌شود. به همین دلیل، طی سالیان دراز، شیوه‌های مختلفی برای تأمین این نیاز جوامع ابداع‌شده است.سیستم حمل‌ونقل نیز مانند بسیاری از دستگاه‌های صنعتی متأثر از روابط عرضه و تقاضا بوده و هرگونه اقدامی در این حوزه باید با توجه به روابط موجود و روندهای آینده عرضه و تقاضا برنامه‌ریزی گردد. در این پژوهش با استفاده از 3 روش مدل‌سازی رگرسیون خطی ساده، رگرسیون چند متغیره و شبکه عصبی پرسپترون چندلایه به پیش‌بینی تقاضای سفر محور قم-تهران(آزادراه) پرداخته‌شده است اطلاعات مورداستفاده در این تحقیق شامل اطلاعات مرکز آمار کشور، سالنامه‌های آماری و همچنین اطلاعات تردد شمار محور قم-تهران می­باشد متغیرهای مستقل در روش رگرسیون چند متغیره و شبکه عصبی شامل جمعیت، جمعیت شاغل، میزان درآمد بوده و در مدل رگرسیون خطی ساده جمعیت می­باشد. نتایج مطالعه نشان می­دهد که همبستگی پیرسون بین متغیرهای در نظر گرفته‌شده درروش‌های شبکه عصبی، رگرسیون چند متغیره، رگرسیون خطی به ترتیب 995/0، 93/0، 723/0 بوده و میزان موفقیت هریک از مدل‌های مذکور در برآورد متغیر وابسته (تقاضای سفر) به ترتیب 99/0، 853/0، 541/0 بوده است. مقایسه روش‌ها نشان داده است که روش شبکه عصبی بیشترین همبستگی و دقت و روش رگرسیون خطی ساده کمترین همبستگی و دقت در برآورد تقاضا دارد.   %U