%0 Journal Article %T تحلیل و اولویت بندی شدت قطعات حادثه خیز جاده ای بر اساس مدل قطعه بندی دینامیکی موجکی و مدل علت گرا (مطالعه موردی: محور خوی – ایواوغلی) %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A شیرمحمدی, حمید %A حدادی, فرهاد %A سید نجیب, افسانه %D 2019 %\ 01/21/2019 %V %N %P - %! تحلیل و اولویت بندی شدت قطعات حادثه خیز جاده ای بر اساس مدل قطعه بندی دینامیکی موجکی و مدل علت گرا (مطالعه موردی: محور خوی – ایواوغلی) %K ایمنی جاده ای %K قطعات حادثه خیز %K مدل قطعه بندی دینامیکی موجکی %K مدل علت گرا %K روش تصمیم گیری چند معیاره %R %X امروزه ایمنی جاده ای یکی از دغدغه های بزرگ مهندسان ترافیک است زیرا تصادفات اثرات زیادی روی زندگی مردم داشته اند. به منظور کاهش تصادفات و اصلاح نقاط حادثه خیز، محققان راه حل های ممکن را به منظور تشخیص و اولویت بندی مناطق با ریسک تصادفات بالا ارائه کرده اند. اگرچه نتایج تحقیق آنها نشان داد که قادر به شناسایی دقیق شدت تصادفات قطعات حادثه خیز در طول جاده نیستند. بر اساس این مطالعات، نوآوری این مطالعه ارائه روش ترکیبی جدیدی و اصلاح روش های قبلی بر اساس روش های قطعه بندی و اولویت بندی می باشد. بنابراین، هدف این مطالعه استفاده از روش قطعه بندی دینامیکی موجک و مدل اولویت بندی علت گرا مبتنی بر روش تصمیم گیری چند معیاره است. بنابراین، نتایج حاصل از این روش در محور خوی- ایواوغلی در استان آذربایجان غربی نشان داد که قطعات حادثه خیز بر اساس شدت تصادفات به صورت قطعات اصلی و محلی می باشند. این نتایج نشان می دهند که قطعه S4در اولویت بالاتری نسبت به قطعه های دیگر داراست. و قطعه S10 پایین ترین اولویت قطعه بندی ایمنی جاده ای قرار دارد. به علاوه، نتایج مقایسه مدل علت گرا نسبت به مدل قطعه بندی دینامیکی موجکی نشان می دهد که مدل علت گرا قابلیت بیشتر ودقیق تری برای اولویت بندی قطعات و اصلاح نقاط حادثه خیز می باشد. در آینده این مطالعه به محققان در شناسایی دقیق نقاط و قطعات حادثه خیز با محدودیت بودجه کمک می کند. %U