%0 Journal Article %T بررسی عملکرد ایمن حفاظ‌های بتنی (نیوجرسی)، کابلی و گاردریل سه ‌موج و دو موج حاشیه راه با استفاده از شبیه‌سازی به روش اجزاء محدود %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A صفری, محمد %A پلاسی, مسعود %D 2024 %\ 03/20/2024 %V 21 %N 1 %P 293-310 %! بررسی عملکرد ایمن حفاظ‌های بتنی (نیوجرسی)، کابلی و گاردریل سه ‌موج و دو موج حاشیه راه با استفاده از شبیه‌سازی به روش اجزاء محدود %K شبیه‌سازی برخورد %K اجزاء محدود %K گاردریل W شکل %K حفاظ بتنی %K حفاظ کابلی %R 10.22034/tri.2024.83101 %X با توجه به نبود امکانات اجرای آزمایش‌های میدانی جهت ارزیابی عملکرد حفاظ‌های اجرا شده در کشور و نیاز محسوس در این زمینه، در این پژوهش با استفاده از نرم‌افزار LS-DYNA گاردریل‌های W شکل دوموج و سه موج ، حفاظ بتنی (نیوجرسی) و حفاظ کابلی نصب شده در حاشیه راه‌های کشور با تعریف مواد مناسب و مدلسازی دقیق اجزاء آن شبیه‌سازی شده‌اند و عملکرد آنها تحت شرایط آزمون 3-11 در گزارش MASH مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین با ایجاد تغییراتی در حفاظ‌های اجرا شده در ایران با توجه به موارد مشابه موجود در استاندارد AASHTO به مقایسه بین پارامترهای رفتاری خودرو و حفاظ در برخورد وسیله نقلیه منحرف شده از مسیر با آن‌ها پرداخته شده است. نتایج نشان داد که با در نظر گرفتن معیارهای موجود در گزارش MASH گاردریل‌ دوموج با پایه ناودانی مورد استفاده در کشور در بازگرداندن وسیله نقلیه به مسیر ناموفق عمل کرده است. در طرف مقابل گاردریل‌ سه‌موج، حفاظ بتنی و کابلی و همچنین گاردریل G4(1S) اصلاح شده در ممانعت از نفوذ خودرو به محدوده‌ی پشت حفاظ و عدم حرکت آن بر روی حفاظ عملکرد قابل قبولی داشته‌اند. با استناد به نتایج بدست آمده از شبیه‌سازی رایانه‌ای در این مطالعه، عملکرد ناموفق گاردریل‌ دوموج مورد استفاده در کشور در ارضای معیارهای آزمایش MASH (اصلی‌ترین معیار ارزیابی عملکرد تجهیزات ایمنی راه) که متداول‌ترین آزمایش برخورد در سرتاسر دنیا بوده و توجه به این موضوع که عملکرد موفق حفاظ در این آزمایش، معیار لازم برای استفاده از آن در بزرگراه‌های شهری (راه‌های با سرعت مجاز 100 تا 110 Km/h) می‌باشد، لزوم بازنگری و مطالعه بیشتر در این زمینه و مهم‌تر از همه انجام آزمایش‌های میدانی برخورد به عنوان اصلی‌ترین روش ارزیابی عملکرد تجهیزات ایمنی راه بیش از پیش حس می‌شود. %U https://www.trijournal.ir/article_83101_f1e570eca183089033653f4960e793ad.pdf