%0 Journal Article %T مکان‌یابی مناطق بالقوه وقوع حوادث جاده‌ای در محورهای ترانزیتی استان آذربایجان‌شرقی با استفاده از مدلANP %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A آقاپوری, محمدرضا %A ولیزاده کامران, خلیل %A رسولی, علی اکبر %A مختاری, داود %D 2024 %\ 03/20/2024 %V 21 %N 1 %P 261-276 %! مکان‌یابی مناطق بالقوه وقوع حوادث جاده‌ای در محورهای ترانزیتی استان آذربایجان‌شرقی با استفاده از مدلANP %K آذربایجان‌شرقی %K حوادث جاده‌ای %K محورهای ترانزیتی %K مدل ANP %R 10.22034/tri.2024.87447 %X شبکه‌ حمل‌ونقل جاده‌ای به‌علت وسعت جغرافیایی و تنوع عملکردی با مجموعه گسترده‌ای از حوادث طبیعی و انسانی مواجه است. وقوع حوادث علاوه ‌بر تحمیل آسیب‌های مستقیم بر شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، موجب وارد آمدن آسیب‌های غیر‌مستقیم بر کاربران این شبکه‌ها و حتی کل جامعه می‌گردد. بر همین اساس در این تحقیق به مکان‌یابی نقاط بالقوه وقوع حوادث جاده‌ای در سطح جاده‌های ترانزیتی استان آذربایجان شرقی پرداخته شده است. برای این منظور از معیارها و زیر معیارهای مختلفی استفاده گردیده که شامل چهار معیار اصلی (عوامل اقلیمی، عوامل محیطی، عوامل توپوگرافی، عوامل جاده‌ای) و 14 زیر معیار است. در ادامه به‌منظور وزن‌دهی و بررسی اهمیت معیارها و زیر معیارها از مدل ANP استفاده گردیده است و پس از محاسبه وزن معیارها و زیر معیارها و تلفیق آن‌ها با لایه‌های معیار نقشه نهایی نقاط بالقوه وقوع حوادث جاده‌ای تهیه گردیده است. بر اساس نتایج به‌دست آمده معیار عوامل جاده‌ای از بیشترین اهمیت در وقوع حوادث جاده‌ای برخوردار است و زیر معیار نقاط پر تصادف نیز از این حیث بیشترین اهمیت را دارد. همچنین مسیر کشکسرای-مرند خطرناک‍‌ترین مسیر و مسیر جلفا-نوردوز کم‌خطرترین مسیر از لحاظ احتمال وقوع حوادث جاده‌ای در سطح جاده‌های ترانزیتی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شوند %U https://www.trijournal.ir/article_87447_afb99ece99a67c84ff3a64bee74be32f.pdf