%0 Journal Article %T ارایه مدل خستگی در تیرهای بتن غلتکی مسلح شده با الیاف ماکروسنتتیک %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A روح‌الامینی, حامد %A حسنی, ابوالفضل %A کریمی, ارسطو %A قبادی‌پور, بهروز %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 16 %N 1 %P 185-195 %! ارایه مدل خستگی در تیرهای بتن غلتکی مسلح شده با الیاف ماکروسنتتیک %K بتن غلتکی الیافی %K مشخصات مکانیکی %K چقرمگی شکست %K عمر خستگی %R %X بتن غلتکی یک بتن با اسلامپ صفر و مخلوطی خشک است که به‌وسیله غلتک برای رسیدن به چگالی لازم متراکم می­گردد. در مقایسه با بتن معمولی، این بتن با میزان سیمان کمتری به مقاومت یکسان می­رسد. بااین‌حال، یکی از موانع اصلی در جهت توسعه استفاده از این نوع بتن در روسازی راه، مقاومت سایشی پایین و عدم امکان استفاده از داول و میلگرد است. یکی از راهکارهای بهبود مشخصات این نوع بتن استفاده از الیاف می­باشد.  در این تحقیق الیاف ماکروسنتتیک جهت مسلح نمودن این نوع بتن استفاده گردید. آزمایش‌های مکانیکی شامل آزمایش مقاومت فشاری، کشش غیرمستقیم و آزمایش تیر خمشی بر روی دو درصد مصرفی از این الیاف صورت پذیرفت، همچنین رفتار ترک‌خوردگی و خستگی  با استفاده از تیر خمشی سه‌نقطه‌ای با شیار مورد ارزیابی قرار گرفت. بیشترین اثر الیاف را می­توان به ترتیب بر روی انرژی شکست (رفتار پس از ترک‌خوردگی)، مقاومت خمشی و مقاومت کششی غیرمستقیم بیان نمود. این در حالی است که الیاف اثرگذاری چشمگیری بر روی مقاومت فشاری ندارد. نتایج حاصل‌شده از آزمایش خستگی و تحلیل آماری صورت پذیرفته، بیانگر اثرگذاری معنادار به ترتیب نسبت تنش، درصد الیاف و انرژی شکست بر  عمر خستگی تیر بتن غلتکی است %U https://www.trijournal.ir/article_88553_b61e9c163f9b35c66684bcbb6fd5660d.pdf