%0 Journal Article %T مدل سازی تخلفات رانندگان تاکسی های درون شهری با استفاده از مشخصه های راننده %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A شیخ الاسلامی, عبدالرضا %A ایازی, احسان %A اکبری, هومن %A سلیمانی ورکی, محمد %D 2019 %\ 07/08/2019 %V %N %P - %! مدل سازی تخلفات رانندگان تاکسی های درون شهری با استفاده از مشخصه های راننده %K مدل ارتکاب تخلفات %K تخلفات رانندگی %K تاکسی‌های درون‌شهری %K مدل رگرسیون لجستیک %R %X طبق نتایج مطالعات انجام‌شده، میزان تصادفات درون‌شهری ناشی از تخلفات رانندگی درصد قابل‌توجهی از تصادفات کشورهای مختلف جهان را شامل می‌شود. هدف این مطالعه بررسی رفتار ناایمن رانندگان در حین رانندگی و عوامل تأثیرگذار بر تخلفات رانندگان تاکسی در شهر تهران، به‌عنوان گروه بزرگی از رانندگان حرفه‌ای است. برای رسیدن به این هدف، اطلاعات تخلفات رانندگان تاکسی‌های درون‌شهری مناطق 22‌‌گانه تهران در بازه زمانی دو ساله از پلیس راهنمایی ‌و ‌رانندگی تهران دریافت شده و برای انجام تحلیل‌های آماری و ساخت مدل رگرسیون چندگانه، مورد استفاده قرار گرفته‌است. طبق نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه، برای رانندگان ناوگان تاکسی‌رانی با سن بالای 70 سال احتمال انجام تخلف عبور از چراغ‌قرمز بیشتر از رانندگان با سن کمتر از 30 سال است. همچنین برای راننده‌های با سن زیر 30 سال احتمال ارتکاب به تخلف ورود ممنوع 3 برابر راننده‌های با سن بالای 70 سال به دست آمد. طبق نتایج این مطالعه، برای راننده‌های با سن 31 الی 40 سال احتمال ارتکاب به تخلف عبور از خط ویژه بیشتر از راننده‌های با سن بالای 70 سال است. از دیگر نتایج این مطالعه می‌توان به ‌احتمال ارتکاب به تخلف دور زدن ممنوع در رانندگان تاکسی با تجربه رانندگی بین 0 تا 10 سال در حدود 3 برابر رانندگان تاکسی با تجربه رانندگی بالای 30 سال اشاره نمود. در انتها نیز این نتیجه حاصل شد که رانندگان با نوع گواهینامه پایه دوم نسبت به رانندگان با نوع گواهینامه پایه یکم، احتمال ارتکاب به تخلف عبور از چراغ‌قرمز و عدم داشتن معاینه فنی بیشتری را مرتکب می‌شوند. %U