ORIGINAL_ARTICLE
بهینهسازی معاملات خدمات حملونقل در بازارگاههای الکترونیکی حملونقل با رویکرد حراج ترکیبی دوبل
در سالهای اخیر ارسال کنندگان کالا و خدمات با استفاده از حراجهای ترکیبی مسیرهای ارسال محموله خود را به صورت قراردادهای پیمانکاری به شرکتهای حملونقل واگذار میکنند. از طرف دیگر شرکتهای حملونقل با ارایه پیشنهاد به صورت ترکیبی از مسیرها، اقدام به بهینه سازی برنامهریزی حملونقل خود به منظور دستیابی به سود بیشتر میکنند. در این مقاله با هدف بهینه سازی هر چه بیشتر معاملات خدمات حملونقل در بازارگاههای الکترونیکی حملونقل، رویکرد حراج ترکیبی دوبل ارایه شده است. در این رویکرد ارسالکنندگان کالا و خدمات و شرکتهای حملونقل امکان ارایه پیشنهاد به صورت ترکیبی از مسیرها را در بازارگاههای الکترونیکی حملونقل بیطرف خواهند داشت. پس از شرح مدل پیشنهادی به چگونگی حل مسأله تعیین برنده در این مدل پرداخته شده و در ادامه مدل ریاضی مسأله تعیین برنده ارایه شده است. برای درک چگونگی کارکرد مسأله تعیین برنده به دلیل جدید بودن موضوع، مسائل آزمون به صورت تصادفی تولید شده و با استفاده از نرمافزار Lingo نتایج حل این مسائل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند.
https://www.trijournal.ir/article_11390_b3a5c7074b032c33bba0d1ed3ba401c8.pdf
2008-01-01
بازارگاه الکترونیکی حملونقل
تخصیص محموله
حراج
حراج ترکیبی دوبل
امیر
البدوی
1
دانشیار، بخش مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
محمد
مهدی سپهری
2
دانشیار، بخش مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
سید
مهدی حسینی مطلق
3
دانشجوی دکتری، بخش مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استفاده از روش بیز در برآورد مخاطره مناطق در محور های همسان
تخصیص مناسب بودجه های عمرانی برای ارتقاء ایمنی راهها، از مهم ترین مراحل مدیریت ایمنی شبکه راه ها است. تعیین مناطق پر مخاطره و اولویت بندی آنها به لحاظ مخاطره آمیز بودن، اساس برنامه ریزی ایمن سازی شبکه حمل و نقل به شمار می آید.معمولاً تعیین میزان مخاطره مناطق، از طریق بررسی فراوانی تعداد تصادفات، نرخ تصادفات و یا شدت تصادفات انجام می گیرد. در این مقاله با استفاده از نظریه بیز روشی برای تعیین میزان مخاطره آمیز بودن مناطق و اولویت بندی آنها ارایه شده است. در این روش بر اساس اطلاعات موجود از تصادفات در یک مقطع (که می تواند قضاوت مهندسی و یا آمار رویداد تصادفات در سال های گذشته را نیز شامل می شود)، رفتار حادثه خیزی آن برآورد شده و سپس با استفاده از مشاهده رویداد تصادف در سال آخر، میزان مخاطره آمیزی آن مقطع برآورد می شود، سپس این مناطق (که از نظر خصوصیات مختلف ترافیکی و هندسی مشابه هستند)، بر اساس احتمال حادثه خیزی آنها اولویت بندی می شوند.
https://www.trijournal.ir/article_11391_1a301ec510ae54cabec26ff48475666e.pdf
2008-01-01
نظریه بیز
مقطع حادثه خیز
اولویت بندی
تابع توزیع پیشین
تابع توزیع پسین
محمود
صفارزاده
saffar@iust.ac.ir
1
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
هادی
گنجی زهرایی
ganjihadi@gmail.com
2
عضو هیات علمی، پژوهشکده حمل و نقل، وزارت راه و ترابری، تهران، ایران
AUTHOR
هادی
گنجی زهرایی
3
عضو هیات علمی، پژوهشکده حمل و نقل، وزارت راه و ترابری، تهران، ایران
AUTHOR
امین
میرزا بروجردیان
4
دانشج.ی دکنری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برنامه ریزی راهبردی توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده ای کشور
در کشور ایران نیزمانـند سـایرکشورها مشکل ترافیک بویژه در ابعاد تراکم و تصادفات بسیار نگران کننده است. تاکنون در بـرنامه هـای مخـتلف، سازمانهای درگیر با حمل و نقل، طرح های مختلفی را که به نوعی جزء زیرپروژه های حمـل و نقـل هوشمندند ، برای رفع مشکلات خود به اجرا در آورده اند، اما طرح جامعی در خصوص اجـرای سیستم های هوشمند هـنوز در کشـور تبییـن نشـده اسـت. فقـدان برنامه راهبردی سیستم های هوشمند عـلاوه بـر ایـن که باعث تکرار سـرمایه گذاری هـای مشـترک در زیرسـاختهای جامعه می شود، بلکه باعث ناهماهنگی وناسازگاری این سیستمها با یکدیگـر شده و ممکن است مشکلات عدیده ای را در اتصال زیرسیستمها به یکدیگر ایجاد کرده و علاوه برآن کـه مشـکلی را از حمـل و نقـل کشور حـل نمی کند، ممکن است باعث ایجاد معضلات جدید در بهره برداری ازسیستم حمل و نقل نیز بشوند. در تحقیق حاضر ابتدا به مرور ادبیات وبررسی و کاربردهای سیستم های حمل و نقل هوشمند پرداخته شده و سپس با استفاده از متدولوژی برنامه ریزی راهبردی با نگرش پیش تدبیری راهبردهای توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند تدوین شده است. برای تدوین استراتژی ها از ماتریس SWOT استفاده شده است. در ادامه به منظور الویت بندی راهبرد ها از فنون تصمیم گیری با معیارهای چند گانه ( AHP )و روش QSPM استفاده شده ونتایج حاصل از آن با استفاده از ضریب رتبه ای اسپیرمن مقایسه شده است.
https://www.trijournal.ir/article_11392_f6ea1056a9981b312fe5a75ca3201026.pdf
2008-01-01
حمل و نقل هوشمند
ایمنی
برنامه ریزی راهبردین
مسعود
طبیبی
1
سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای، تهران، ایران
AUTHOR
محمد
فتحیان
2
استادیار، دانشکده صنایع، دانشگاه علم وصنعت، تهران، ایران
AUTHOR
شهاب
الدین موسوی اشکوری
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برهم کنش ویژگیهای روسازی راه و حجم ترافیک بر روی نرخ تصادفات جاده های دو خطه برون شهری
این مقاله به ارتباط شاخص های روسازی راههای دوخطه برون شهری (خرابی روسازی،لغزندگی سطح روسازی و عرض جاده) و حجم ترافیک روزانه بر روی نرخ تصادفات و میزان پیش بینی آنها با استفاده از روش رگرسیون چندگانه می پردازد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی جداگانه هر یک از متغیرهای یاد شده و همچنین ارزیابی اثر توام(بر هم کنش) شاخص های روسازی و حجم ترافیک بر روی نرخ تصادفات است، که هر یک از متغیرهای فوق به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته است.
https://www.trijournal.ir/article_11393_198d8dad0a638817beac3f68f566502a.pdf
2008-01-01
مدل تصادفات
برهم کنش
شاخص خرابی راه
عرض جاده
میانگین ترافیک روزانه و نرخ تصادف
محمود
عامری
ameri@iust.ac.ir
1
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
AUTHOR
محمود
ملکوتی
2
عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اجزاء بهرهوری کل عوامل تولید حمل و نقل و ارتباطات
بر اساس اهداف کمی برنامه چهارم، بخش شایان توجهی از رشد اقتصادی باید از محل ارتقای بهرهوری کل عوامل تولید تأمین شود. برای تسهیل تحقق این هدف، تمامی دستگاههای اجرایی مکلفاند در تدوین اسناد سهم بهرهوری کل عوامل در رشد اقتصادی را منظور کرده و الزامات آن را مشخص کنند. همچنین دستگاههای اجرایی موظفاند به منظور تحول اقتصادی کشور از یک نظام اقتصادی نهاده محور به نظام اقتصادی ستانده محور، ضمن شناسایی موانع افزایش بهرهوری عوامل تولید، سیاستهای مربوط به بخش خود را درجهت رفع این موانع تهیه کنند(ماده6). سوال اساسی قابل طرح این است که موانع اصلی ارتقای بهرهوری کل عوامل تولید در حمل و نقل و ارتباطات چیست و چگونه میتوان آنرا بر طرف کرد. برای پاسخ به این سئوال از روش تحلیل فراگیر دادهها(DEA )، بهرهوری کل عوامل تولید و اجزاء آن در حمل و نقل و ارتباطات را اندازه گیری کردیم.این مطالعه از دیدگاه روش و موضوع برای نخستین بار است که در کشور انجام میشود. مطالعاتی که تاکنون انجام شده نیز غالبا" در سطح ملی و نهایتا در سطح بخش بوده است، در حالی که این مطالعه در سطح زیر بخش اقدام به اندازهگیری بهرهوری، آنهم به تفکیک اجزاء بهرهوری کرده است. نتایج نشان میدهند بهرهوری کل عوامل تولید حمل و نقل و ارتباطات در مقایسه با بهرهوری کل عوامل تولید بخشهای اقتصادی کشور در پایینترین حد قرار دارد. اجزاء محاسبه شده بهرهوری نشان میدهد که در درون فعالیت تغییرات کارآیی مدیریتی و کارآییفنی سبب تنزل بهرهوری کل عوامل تولید زیر بخش حمل و نقل و ارتباطات شده است.
https://www.trijournal.ir/article_11394_b09a9e386f8075ff69d48e57fce36961.pdf
2008-01-01
بهرهوری کل عوامل
حمل و نقل
کارآیی فنی
کارآیی تکنولوژیکی
کارآیی مدیریتی
کارآیی مقیاس
DEA
عزت
ا... عباسیان
1
استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
AUTHOR
نادر
مهرگان
mehregannader@yahoo.com
2
استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی گروه اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
AUTHOR
نادر
مهرگان
3
استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی گروه اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
انتخاب پروژه های مطلوب در بنگاههای اقتصادی حمل ونقلی با استفاده از روش تصمیم گیری برناردو
شرکتهای حمل ونقلی عمدتاً در تخصیص منابع در دسترس، به پروژه های پیشنهادی حمل بار دارای محدودیت هستند. آن چه برای این شرکتها دارای اهمیت است، مشارکت در فعالیتهایی است که اهداف اقتصادی مورد نظر را تأمین کرده و شرکت را در بهترین شرایط سوددهی قراردهد. در این تحقیق، با استفاده از فن دلفی شاخصهای انتخاب پروژه های مطلوب در بنگاه های حمل ونقلی تعیین شده و سپس پروژه های پیشنهادی به یک شرکت حمل ونقل، و توان موجود در آن شرکت مورد بررسی قرار گرفته است ، آنگاه با استفاده از روش تصمیم گیری برناردو (چند شاخصه گروهی با مقیاس رتبه ای) و با در نظر گرفتن معیارهای تعیین شده، یک مدل ریاضی برای انتخاب پروژه یا پروژه های برتر ارائه شده است، که بعد از حل این مدل با نرم افزار، پاسخ بهینه برای سرمایه گذاری شرکت مربوطه مشخص شده است .
https://www.trijournal.ir/article_11395_4819a23aed61c5e03960995db4d8e5b7.pdf
2008-01-01
بنگاههای اقتصادی
تصمیم گیری چند معیاره
تصمیم گیری گروهی
روش دلفی
روش برناردو
رحیم
کریم زاده فرد
1
دانش آموخته دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه نتایج مدلهای آماری و شبکه عصبی در پیش بینی تعداد تصادفات در تقاطعات
تصادفات ترافیکی از عوامل بسیار مهم مرگ ومیر بوده و خسارات و آسیب های شدید جانی و مالی در پی دارند.. تصادفات همچنین آثار و تبعات سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارند که موارد ناشی از آنها جوامع بشری را به شدت تاثیر قرار می دهد. اگرچه گسترش روزافزون ترافیک در شهرها موجب افزایش مزایای اقتصادی و رفاهی شده ، اما در مقابل، تعداد و شدت تصادفات ترافیکی را افزایش داده است. براساس مطالعات انجام شده، بخش اعظمی از تصادفات ترافیکی در تقاطعات اتفاق می افتند. علت اصلی وقوع تصادفات در تقاطعات، همگراشدن جریانهای ترافیکی مختلف در یک نقطه است. به طورکلی مطالعات بیشماری در کشورهای جهان در زمینه مدل سازی تصادفات انجام شده است. در کلیه این مطالعات از مدلهای آماری برای مدل سازی استفاده شده است. در این مقاله، برای پیش بینی تعداد تصادفات براساس پارامترهای ترافیکی، طرح هندسی و خصوصیات وسایل کنترل ترافیک علاوه بر مدلهای آماری از مدل شبکه عصبی نیز بهره گیری شده است که نتایج حاصل از این دو مدل در این مقاله مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند.
https://www.trijournal.ir/article_11396_606a24065c24ff430f714d87476eab96.pdf
2008-01-01
بنگاههای اقتصادی
تصمیم گیری چند معیاره
تصمیم گیری گروهی
روش دلفی
روش برناردو
شهریار
افندی زاده
zargari@iust.ac.ir
1
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
سیدابراهیم
عبدالمنافی
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
محمود
احمدی نژاد
3
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR