یکی از دلایل ضعف در سیستم مدیریت فرودگاهی و یا عدم پاسخگویی ظرفیت بعضی از بخشهای فرودگاه، عدم ارزیابی میزان خدمتدهی بخشها و عدم اطلاع از میزان رضایت مسافران در بخشهای مختلف است. برای مدیریت صحیح نیازمند آگاهی از میزان رضایتمندی مسافران و همچنین مقایسه با استانداردهای فرودگاه کلاس-جهانی هست. با توجه به اینکه هدف از این تحقیق اولویتبندی المانهای فرودگاه امامخمینی (ره) جهت ارتقاء به فرودگاه کلاس-جهانی است، ابتدا با استفاده از پیشنهاد دپارتمان ASQ1 و یاتا 26 المان تعیین میشوند، سپس به بررسی المانها به سه روش بررسی برخی از المانها بر اساس برداشتهای محقق و مقایسه با محدودیتها، بررسی برخی دیگر از المانها بر اساس پرسشنامۀ ی نظرسنجی و با توجه به تجربیات مسافران، بررسی مابقی المانها بر اساس مقایسه با فرودگاههای برتر جهان پرداخته میشود و در آخر بر اساس المانهای غیرقابلقبول پرسشنامهی مقایسۀ زوجی به روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)2 طراحی و توسط مسافران پر میشود. پس از تحلیل اولویت بندی تمامی المانها بدست میآید؛ که خدمات برای مسافران معلول و ناتوان و مدت زمان انتظار در بخشمحوطه کنترل بلیت و پذیرش بار با 7/11 درصد و 5/10 درصد دارای بیشترین اهمیتها، و مراکز خرید و رستورانها با 4/2درصد و 3 درصد دارای کمترین اهمیتها و ارجحیتها برای اصلاح است.