مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
تدوین برنامه راهبردی برای بهبود بهرهبرداری از ظرفیتهای ترانزیت ریلی ایران برمبنای تحلیل SWOT
1
15
FA
فخرالدین
زاوه
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
f.zaveh@bhrc.ac.ir
هادی
گنجی زهرایی
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
<em>ترانزیت ریلی یکی از بخشهای با اهمیت حملونقل ریلی در کشور بهشمار میرود. ظرفیتهای مناسبی در این حوزه در کشور وجود دارد که میتواند در توسعه اقتصادی کشور مؤثر باشد، با این وجود بهنظر میرسد بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود فاصله چشمگیری با شرایط مطلوب داشته باشد. در پژوهش حاضر با بهرهگیری از تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها</em><em> (</em><em>SWOT</em><em>) برنامهای راهبردی برای بهبود وضعیت ترانزیت ریلی در کشور پیشنهاد میشود. برای این منظور ابتدا لیست متنوعی از موارد متعدد نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها تهیه میشود. سپس با بهرهگیری از آراء خبرگان و فعالان صنعت موارد بااهمیتتر در هر یک از دستهها جداسازی و امتیازدهی میشود و با تهیه ماتریسهای تعامل مختلف، راهبردهای رقابتی (</em><em>WO</em><em>) و در مرحله بعد راهبردهای واکنشی (</em><em>ST</em><em>)</em><em> برای توسعه ترانزیت ریلی مناسب تشخیص داده میشوند. براین اساس چندین راهکار کوتاهمدت و بلندمدت برای توسعه بهرهبرداری از ظرفیتهای ترانزیت ریلی پیشنهاد میشود. از جمله مهمترین راهکارهای پیشنهادی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: تکمیل و توسعه شبکه ریلی در کریدورهای اصلی؛ بهبود برنامه زمانبندی و کاهش معطلی قطارهای ترانزیتی؛ و ایجاد یک مدیریت یکپارچه، منسجم و قدرتمند برای پیگیری و پیشبرد مسایل مرتبط با ترانزیت.</em>
ترانزیت,حملونقل ریلی,برنامهریزی راهبردی,تحلیل SWOT,ایران
https://www.trijournal.ir/article_91053.html
https://www.trijournal.ir/article_91053_5d5703e6b4818f3376fdebd1ae48de9b.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
ارزیابی مقاومت شیارشدگی و خستگی قیرلاستیکی ترکیبشده با قیر بازیابی شده
17
29
FA
شاهین
شعبانی
0000-0001-9131-0597
استادیار گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، تهران
shabani@pnu.ac.ir
رضا
افرا
کارشناسی ارشد، گروه عمران- راه و ترابری، واحد تهران شمال، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
rezaafra54@yahoo.com
مجید
قاسمی
0000-0002-4761-7302
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
majid_ghasemie@yahoo.com
داوود
میرزایی
گروه عمران- راه و ترابری، واحد تهران شمال، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
d.mirzaie1357@gmail.com
<em>استفاده از پودر لاستیک مستعمل به عنوان افزودنی قیر یکی از موضوعات مورد توجه پژوهشگران در دو دهه اخیر بوده است. استفاده از مواد ضایعاتی به عنوان یک راهکار حفظ محیط زیست و در عین حال بهبود قابل توجه در عملکرد قیر و مطرح نمودن پودر لاستیک به عنوان جایگزین ارزان قیمت تر نسبت به سایر پلیمرها بر اهمیت موضوع افزوده است. در این پژوهش، علاوه بر پودر لاستیک سعی شده از قیر بازیابی شده از خرده آسفالت که یک ماده ضایعاتی محسوب میشود. نیز به عنوان جایگزین قیر تازه استفاده شود. لذا، یک نمونه قیر لاستیکی تهیه و با درصدهای مختلف قیر بازیابی شده ترکیب و مورد آزمایش قرار گرفت. هدف از آزمایشات، بررسی عملکرد شیارشدگی و خستگی قیر حاصل به روش</em><em></em><em>های جدیدتری مانند روش بازگشت خزشی در چند سطح تنش، جاروب دما، فرکانس و دامنه خطی بوده است. قیربازیابی به نسبت وزنی قیر لاستیکی پایه، جایگزین بخشی از آن شده است. نتایج آزمایشات نشان داد که افزایش 15 تا 25 درصد قیر بازیابی شده به قیر لاستیکی پایه در افزایش مدول مختلط برشی و کاهش زاویه اختلاف فاز نقش قابل توجهی داشته است. بطوریکه باعث بهبود رفتار الاستیک قیر لاستیکی و در نتیجه بهبود عملکرد شیارشدگی قیر گردید ولی به دلیل ماهیت سختکنندگی قیر بازیابی، مقاومت خستگی قیر لاستیکی را کاهش داد.</em>
قیر لاستیکی,شیارشدگی,خستگی,بازگشت خزشی در چند سطح تنش,جاروب دامنه خطی
https://www.trijournal.ir/article_91062.html
https://www.trijournal.ir/article_91062_c1138ed72c9a070712b9160f276f6853.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
ارائه مدلی جدید جهت بهکارگیری تاکسیهای هوشمند در کلان شهر تهران در راستای سازماندهی حمل و نقل عمومی: رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا
31
54
FA
اقدس
بدیعی
مهندسی صنایع/ دانشکده مهندسی صنایع/ دانشگاه علم و صنعت ایران/تهران/ ایران
abadiee@ind.iust.ac.ir
حوریا
حاجیان
دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
h_hajian@rail.iust.ac.ir
مهدی
غضنفری
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
mehdi@iust.ac.ir
<em>امروزه، یکی از اصلیترین موضوعات مورد بررسی در کلان شهرهای دنیا، چگونگی استفاده از سیستمهای حمل و نقل عمومی مدرن و تحقیق و توسعه آن ها به شمار میآید که حاکی از اهمیت شایان توجه استفاده از این نوع سیستمها در اغلب کشورها است. حال یکی از نوآوری های مهم در سیستمهای حمل و نقل شهری، استفاده از تاکسیهای هوشمند و بهبود سیستمهای سفارش آنلاین می باشد؛</em><em> در حالیکه</em><em> در کلان شهر تهران </em><em>هنوز</em><em> استفاده از تاکسیهای هوشمند و بهینهسازی پوشش شبکه آنها یکی از مسائل مهم شهرداری است. لذا در این مقاله، مدلی</em><em> جدید با دو استراتژی متفاوت</em><em> در راستای هوشمندسازی تاکسی های تهران ارائه می گردد. در ابتدا با استفاده از مفهوم زنجیره ی سفر، مدلی با عنوان شبکه زنجیره سفر، منطبق با وضعیت شهر تهران ارائه شده و </em><em>پس از شناسایی نقاط تقاضای سفر،</em><em>الگوریتم خوشه بندی مبتنی بر چگالی، جهت ارزیابی مدل پیشنهادی به کار گرفته شده است. جهت بهبود عملکرد الگوریتم مذکور و تنظیم پارامترهای آن از روش طراحی آزمایشات استفاده شده و سپس مراکز خوشه ها به عنوان ایستگاه های تاکسی هوشمند تعیین گردیده است. نتایج حاصل نشان می دهد که حدود 12/53 درصد از نقاط به دست آمده به عنوان ایستگاههای پیشنهادی تاکسیهای هوشمند در شهر تهران، حتی با وضعیت فعلی قابلیت پیادهسازی دار</em><em>ند</em><em>، همچنین مدل پیشنهادی به صورت همزمان با رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، قابلیت استفاده از حداکثر ظرفیت تاکسیها و کمترین اتلاف وقت مسافران برای دسترسی به تاکسی را فراهم مینماید.</em>
تعادل بین عرضه و تقاضا,تنظیم پارامتر,حمل و نقل هوشمند,خوشه بندی مبتنی بر چگالی,زنجیرهی سفر
https://www.trijournal.ir/article_91063.html
https://www.trijournal.ir/article_91063_919d7fd39e6a0eee364adca132930855.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
بررسی و آنالیز نقش مولفههای بیرونی مدل الماس ملی مایکل پورتر در کسب، حفظ و توسعه توان رقابتی (مورد مطالعه: بنادر ودریانوردی بوشهر)
55
73
FA
اکبر
جعفری
گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
akbar_jafari81@yahoo.com
اسماعیل
حسن پور قروقچی
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
dresmaeilhasanpour@gmail.com
وحیدرضا
میرابی
دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
vrmirabi@yahoo.com
فائق
احمدی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، قشم، ایران
faeghahmadi@gmail.com
<em>دولت به عنوان یک نیروی عمده، همواره در رقابتپذیری مؤثر است و با مداخله خود در امور مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و اعمال قوانین و مقررات بر رقابتپذیری تأثیر مثبت و حتی منفی داشته است. ساختن و حمایت از محیط مناسب برای رشد روز افزون بهره وری بنگاهها و هدایت روند صنعت و سیاستهای تشویقی و نه کمک کننده واحدهای صنعتی جهت کمک به شرایط لازم برای ارتقاء مزیت رقابتی از طریق تاثیر بر هر یک از ابعاد الماس وظیفه دولت است. اتفاقات پیشبینی نشده حوادث و مسائلی هستند که بر رقابتپذیری تأثیر- مثبت و یا منفی- داشته ولی به صورت تصادفی و خارج از کنترل بنگاهها، صنایع و حتی دولتها رخ میدهند.</em><em>مایکل پورتر معتقد است که در بیشتر بازارها شانس و اتفاق نقش مهمی دارد. این موارد برای آن دسته از شرکتهای نوآور فرصتهایی ایجاد میکنند که از شروع فعالیتهای جدید ترسی ندارند.</em><em>نوع پژوهش، توسعه ای و از نظر هدف اکتشافی </em><em>–</em><em> توصیفی، داده های تحقیق از نوع کیفی، محل اجرای تحقیق میدانی، دوره زمانی انجام پژوهش مقطعی، روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میباشد. نتایج کلی حاصل از تحقیق نشان میدهدکه مولفه های دولت و شانس مدل الماس ملی مایکل پورتردر بنادر ودریانوردی بوشهر از منظر پاسخ دهندگان جامعه آماری اولویت های دوم وسوم بعد از نهاده های تولیدی و خدماتی را دارا بودند، که اهمیت و نقش پررنگ این عوامل را در دستیابی به مزیت رقابتی را برای این بندر میسر نموده است. همچنین در خصوص حفظ و توسعه مزیت رقابتی، در بخش مصاحبه نیز تاکید اصلی مصاحبه شوندگان برچگونگی عملکرد و مدیریت این دو عامل بوده است.</em>
زنجیره تامین,پسکرانه,مناطق ویژه اقتصادی,حمل ونقل چند وجهی,دولت
https://www.trijournal.ir/article_91064.html
https://www.trijournal.ir/article_91064_b78a7bc7797c9dbb5d35a0bb9577c1e8.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
امکانسنجی اجرایی، اقتصادی و فنی راهاندازی قطار تندرو مسیر تهران ـ شمال
75
89
FA
مازیار
نزله دوست
دانشکدة مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی علوم و فناوری آریان، بابل، ایران
رضوان
باباگلی
علم و صنعت ایران عمران
rezvan_babagoli@yahoo.com
علیرضا
عاملی
گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
amelii@gmail.com
علی
پایدار
گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
ap.paydar@gmail.com
<em>قطار سریعالسیر معمولاً به ریلی اطلاق میشود که خدمات ویژه راهآهن را با سرعت 200 تا 300 کیلومتر بر ساعت پوشش دهد.</em><em>این سیستم حمل و نقل به خاطر سرعت بالای آن، سهولت بسیاری در دسترسیهای بین شهری ایجاد میکند و گاهاً استفاده از آن به عنوان یک سیستم حمل و نقل ایمن و سریع غیر قابل اجتناب است. از آنجا که شمال ایران به دلیل وجود دریای خزر و ارتباط با کشورهای شمالی حاشیه این دریا از مناطق استراتژیک حمل و نقل به شمار میآید و تهران به عنوان پایتخت کشور عزیزمان ایران به ناچار در ارتباط با استان مازندران است، لذا امکان سنجی احداث قطار سریعالسیر بین این دو استان امری ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش با بیان سناریوهای هزینه و واریانتهای موجود در زمینه احداث، به امکان سنجی احداث یک خط سریعالسیر پرداخته شد و در نهایت پیشنهاداتی جهت بهبود عملکرد خطوط ریلی بین این دو استان ارائه گردید. بر طبق جدول پیشبینی تقاضای حمل مسافر توسط راهآهن سریعالسیرتهران ـ شمال، دو سناریو مطرح گردید. طبق سناریو (1) نرخ متوسط رشد مسافر در محور تهران ـ شمال 2/2 درصد خواهد بود. در حالت سناریو (2) نرخ متوسط رشد مسافر در این محورها به ترتیب 2/5 درصد در سال در نظر گرفته شد. همچنین نتایج نشان داد که با توجه به پیشرفت کشورهای دنیا در زمینه دستیابی به قطار سریعالسیر، لزوم استفاده از قطار سریعالسیر در ایران <br /> احساس میشود.</em>
سریعالسیر,راهآهن,آنالیز هزینه,سیستم حمل و نقل
https://www.trijournal.ir/article_91137.html
https://www.trijournal.ir/article_91137_5fa908007ef424e50b5160480af14a17.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
توسعة یک مدل ریاضی مکانیابی تسهیلات زنجیرة تأمین حلقه بستة سبز با در نظر گرفتن اثر یادگیری
91
105
FA
سمانه
جمشیدی
گروه مهندسی صنایع، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
samaneh.jamshidi1@gmail.com
امید
بویرحسنی
استاد یار،مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد، ایران
omidboyer@gmail.com
<em>مسائل محیط زیست در قرن حاضر یک موضوع مهم جهانی است. بنابراین در سالهای اخیر مدیریت زنجیرة</em><em></em><em> تأمین حلقه</em><em></em><em>بستة سبز به طور فزآیندهای به عنوان یک نتیجه از قوانین و مقررات دولتی و انتظارات مصرفکنندگان افزایش یافته است. در این مطالعه تلاش شده </em><em></em><em>است تا یک مدل مکانیابی تسهیلات برای یک شبکة زنجیرة</em><em></em><em> تأمین حلقه</em><em></em><em>بستة سبز متشکل از تأمینکنندگان، تولیدکنند</em><em></em><em>گان، توزیعکنندگان، مشتریان، مراکز بازیافت و انهدام ارائه شود. از این رو،</em><em>یک مدل برنامهریزی خطی ترکیبی دوهدفه جهت طراحی شبکه با در نظر گرفتن اهداف حداقلسازی هزینههای کل شبکه و میزان انتشار</em><em>گاز دیاکسید</em><em></em><em>کربن در فرآیندهای حمل و نقل، تولید، بازیافت و انهدام پیشنهاد شده است. علاوه بر این، در طراحی هر شبکه، هزینه های عملیاتی تأثیر بسزایی در هزینۀ کل زنجیرة تأمین دارد. بر این مبنا، در این تحقیق سعی شده است با اضافه نمودن مباحث نمودار یادگیری در دو بخش تولید و بازیافت، زمان و هزینههای ساخت و بازیافت محصول را کاهش داده و اثر استفاده از این نمودار را برروی کاهش هزینههای زنجیرة</em><em></em><em> تأمین مورد مطالعه قرار دهد. برای حل مدل دو هدفه و نشان دادن موازنه بین اهداف از روش محدودیت اپسیلون<sup>1</sup> استفاده شده است. کاربردی بودن مدل با حل یک مثال عددی و تحلیل حساسیت نشان داده میشود.</em>
زنجیرة تأمین سبز,زنجیرة تأمین حلقهبسته,مدلسازی ریاضی,مکانیابی تسهیلات,منحنی یادگیری
https://www.trijournal.ir/article_91138.html
https://www.trijournal.ir/article_91138_64635607a869814ef0a83054756146d6.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
مطالعه تطبیقی جایگاه مرور زمان در مطالبه خسارت در حمل و نقل هوایی
107
117
FA
حسین
حمدی
گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران
std_hamdi@khu.ac.ir
سیدمحمد
صادق حسینی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران
سیده الهه
حسینی
دانشکده اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
sadegh.hosseini7055@gmail.com
<em>حکم مرور زمان در مطالبه خسارات ناشی از سوانح هوایی در حقوق ایران روشن نیست. در دو عهدنامه مهم بین المللی یعنی کنوانسیون ورشو و کنوانسیون مونترال در مورد مرور زمان مطالبه خسارت حکم مشابهی وجود دارد که بر مبنای آن، اگر مطالبه خسارت در مدت دو سال از زمانهای مندرج در این دو عهدنامه صورت نگیرد، این حق زایل خواهد شد. این مسئله در حقوق ایران پیچیدگی خاصی دارد. از یک طرف حدود مسئولیت متصدیان حمل و نقل هوایی داخلی مطابق قانون تعیین حدود مسئولیت شرکتهای هواپیمایی سال 1391 تعیین شده است.</em> <em>اگرچه</em> <em>این قانون در مورد مرور زمان سکوت کرده است ولی ایران در سالهای 1354 و 1394 به کنوانسیون ورشو و اصلاحات آن ملحق شده است که در نتیجه، این کنوانسیون مطابق ماده 9 قانون مدنی در حکم قانون عادی ایران است. بنابراین، باید امکان تسری مرور زمان موجود در این کنوانسیون به قانون تعیین حدود مسئولیت شرکتهای هواپیمایی را مورد بررسی قرار داد. برای روشنی موضوع باید به سه پرسش پاسخ داده شود. اولین پرسش این است که ماهیت حمل و نقل هوایی چیست؟ چه خسارتهایی در حمل و نقل هوایی امکان وقوع دارند؟ و این که مرور زمان در مورد این خسارتها چگونه اجرا میشود؟</em>
مطالبه خسارت,مرور زمان,سانحه هوایی,عهدنامه
https://www.trijournal.ir/article_91248.html
https://www.trijournal.ir/article_91248_b46cb54ede70727159ca29528355d449.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
مقایسه ایمنی عابر پیاده در تداخل با اتومبیلها و موتورسیکلتها بر اساس شاخصهای تداخلی
119
133
FA
مصطفی
شفاعتی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
mshafaati141270@gmail.com
امین میرزا
بروجردیان
0000-0003-3939-2526
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
boroujerdian@modares.ac.ir
<em>عابران پیاده در بخشهایی مانند تقاطع های بدون چراغ بعضاً در ریسک بالایی قرار میگیرند. عابران در این تقاطعها با وسایل نقلیه مختلفی از جمله اتومبیل ها و موتورسیکلت ها تداخل دارند. در این تحقیق با استفاده از شاخصهای تداخلی زمان تا تصادف و زمان پس از تخطی، ایمنی عابران پیاده در تداخل با این دو نوع وسیله مقایسه میشود. تقاطع بدون چراغ وصال-بزرگمهر در تهران برای مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. برای بررسیهای آماری، از تحلیل آنووای یک طرفه استفاده شد. تعداد مشاهدات برای هر کدام از متغیرهای وابسته زمان تا تصادف و زمان پس از تخطی به ترتیب 758 و 791 مشاهده هستند. میانگین لگاریتم شاخص زمان تا تصادف در موتورسیکلت ها 03/0 کمتر از اتومبیل ها بود. همچنین میانگین لگاریتم شاخص زمان پس از تخطی در وسایل نقلیه نیز 09/0 کمتر از موتورسیکلتهاست. از شاخص زمان تا تصادف، برای شناسایی وضعیتهای دارای پتانسیل خطر و از شاخص زمان پس از تخطی برای شناسایی وضعیتهای بحرانی برای عابران پیاده استفاده شده است. چون شاخص زمان تا تصادف، در تداخل موتورسیکلت با عابر، کمتر است، بنابراین موتورسیکلتها، پتانسیل خطر بالاتری را برای عابران به وجود میآورند. اما چون شاخص زمان پس از تخطی در تداخل عابر و اتومبیل بدتر است، اتومبیلها، احتمال ایجاد شرایط بحرانی را برای عابران پیاده افزایش میدهند. </em>
ایمنی عابر پیاده,تقاطع بدون چراغ,شاخص زمان پس از تخطی,شاخص زمان تا تصادف,شاخص فاصله زمانی
https://www.trijournal.ir/article_91150.html
https://www.trijournal.ir/article_91150_b7a3705c4b8e26c920f56908efe53e0f.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
بررسی عملکرد سطحی آسفالت حفاظتی چیپسیل بر روی اساس تثبیتشدۀ سیمانی
135
148
FA
علی
بردیونس
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
alibordiuness@gmail.com
محمدمهدی
خبیری
0000-0003-3434-7603
دانشگاه یزد/دانشکده مهندسی عمران
mkhabiri@yazd.ac.ir
<em>چیپ سیل باپخش مصالح دانهای بر روی قیر امولسیون برای حفاظت رویههای سطحی اجراء می شود. مهمترین خرابی چیپسیل کنده شدن سنگدانه از سطح رویه میباشد در این مطالعه سعی شد برخی از این عوامل شامل نوع قیر، نوع دانهبندی و درصد قیر در وقوع این خرابی بررسی شود. رویهای که چیپسیل بر روی آنها اجرا شده، اساس تثبیت شده با سیمان و قیر مورد استفاده در این تحقیق شامل دو نوع قیر امولسیون و امولسیون با پودر لاستیک است و دانهبندی مورد استفاده نشریه شماره 234 در طراحی چیپسیل شامل سه نوع دانهبندی میباشد که در این تحقیق از دانه بندی نوع (ج) که ریز ترین دانه بندی میباشد استفاده شد. با توجه به اینکه سطح رویه تثبیت شده، یک سطح صاف و بدون خلل و فرج میباشد از یک نوع دانه بندی پیشنهادی که در مطالعه حاضر تحت عنوان دانه بندی نوع (د) مطرح شده است استفاده شد. در این تحقیق از آزمایش جاروب و آزمایش پخش ماسه برای بررسی عملکرد سطحی رویه بهرهگرفتهشد. از آزمایش جاروب برای مقایسه تاثیر نوع دانهبندی، درصد قیر، نوع قیر و لایه زیرین چیپ سیل استفاده شد همچنین از آزمایش پخش ماسه به منظور بررسی نوع دانهبندی و تاثیر درصد قیر در عمق بافت چیپسیل مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که استفاده از قیر امولسیون با پودر لاستیک باعث کاهش تقریباً20 الی 23 درصد از دست رفتن سنگدانه در سطح چیپسیل میشود. همچنین میزان کندهشدن سنگدانه با ریزتر شدن دانهبندی رابطه مستقیم دارد و بطورمتوسط 14 درصد کاهش مییابد. همچنین نتایج حاصل از آزمایش پخش ماسه نشان داد که استفاده از چیپ سیل بر روی اساس سیمانی باعث افزایش مقاومت لغزندگی رویه میشود.</em>
آزمایش جاروب,اساس تثبیتشده سیمانی,چیپسیل,قیرامولسیون با پودر لاستیک,کنده شدن سنگدانه
https://www.trijournal.ir/article_91213.html
https://www.trijournal.ir/article_91213_7b3ac2f6ba8667b0e3c53de24dc155a2.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
مکانیابی محل استقرار موانع صوتی در معابر اصلی شهر کرج با استفاده از روش تاپسیس
149
164
FA
زهره
عیسیخانبیگی
گروه محیطزیست، دانشکده منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مظاهر
معین الدینی
محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران
moeinaddini@ut.ac.ir
افشین
دانه کار
گروه محیطزیست، دانشکده منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
danehkar@ut.ac.ir
<em>امروزه تعیین محل مناسب جهت اجرای پروژه، میتواند از مهمترین عوامل موفق بودن آن </em><em>است</em><em>. این پژوهش با هدف مکانیابی موانع صوتی شهر کرج انجام شده است. در این پژوهش، معیارها و زیرمعیارهای مهم مکانیابی موانع صوتی تعیین و در مرحله بعد نقشههای استاندارد شده هر یک تهیه شد. با استفاده از مقایسه زوجی وزن هر یک از معیارها و زیرمعیارها تعیین شد. سپس با استفاده از روش ترکیب خطی وزنی (</em><em>WLC</em><em>)، گزینههای دارای شایستگی لازم برای استقرار موانع صوتی به دست آمدند. سپس با بازید میدانی، اندازهگیری شدت تراز صوتی و بررسی امکان نصب، در نهایت نه محور ارتباطی یا معبر انتخاب شدند. در مرحله بعد با استفاده از روش تاپسیس (</em><em>TOPSIS</em><em>)، 9 محور منتخب اولویتبندی شدند. نتایج این تحقیق نشان داد مهمترین معیارها برای مکانیابی موانع صوتی به ترتیب معابر شهری، تراز معادل صوت، ترافیک شهری، نوع کاربری، تراکم جمعیت، مراکز حساس به صوت، فاصله کاربری تا بَر معابر، توپوگرافی (شیب)، ارتفاع ساختمانها و پوشش گیاهی هستند. بیشترین تراز صوت اندازهگیری شده به ترتیب مربوط به محور دوم (</em><em>M2</em><em>) در منطقه دو شهرداری کرج، محور اول (</em><em>M1</em><em>) در منطقه یازده و محور پنجم </em><em>M5)</em><em>) در منطقه پنج بود. با توجه به اولویتبندی 9 محور ارتباطی، ارجحیت برای نصب مانع به ترتیب برای چهار محور نخست عبارت از محور نهم (</em><em>M9</em><em>) واقع در بلوار گلشهر و بلوار دانش، محور هفتم (</em><em>M7</em><em>) بلوار شهید رجایی </em><em>–</em><em> ظفر، محور ششم (</em><em>M6</em><em>) بلوار علامه جعفری- بلوار جمهوری اسلامی </em><em>–</em><em> ارس و محور دوم (</em><em>M2</em><em>) آزادراه کرج- قزوین، محور پل فردیس تا بلوار گلشهر است. نتایج این پژوهش میتواند برای استقرار موانع صوتی مورد توجه صاحبنظران و برنامهریزان شهری کرج و در مجموع رویکرد استفاده شده در این پژوهش در سایر شهرها مورد استفاده قرار گیرد.</em>
موانع صوتی,مکانیابی,روش TOPSIS,کرج
https://www.trijournal.ir/article_91214.html
https://www.trijournal.ir/article_91214_8cd9c124f12322a9f68549c5f5e5aedd.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
بررسی نتایج آزمایش خمش 4 نقطهای تیرچههای مخلوط بتن غلتکی (RCC)حاوی خرده لاستیک و خرده آسفالت بازیافتی
165
188
FA
علی رضا
عاملی
گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
ابراهیم
پرورش کاران
گروه مدیریت ساخت، دانشکده مهندسی کاربردی، فناوری و ایمنی، دانشگاه میلرزویل، میلرزویل، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا
سید امیرحسین
هاشمی
گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
<em> ترکخوردگی ناشی از تنش کششی یکی از اساسیترین نوع خرابی در روسازیهای بتنی بشمار میآید. در این مقاله اثر خصوصیات بتن غلتکی حاوی خرده لاستیک بازیافتی و خرده آسفالت بر روی رفتار شکست نمونهها در مودهای مختلف<sup>1</sup> شکست مورد بررسی قرار گرفته است. مجموعهای شامل 288 نمونه تیرچه بتن غلتکی حاوی<sup>2</sup> </em><em>RAP</em><em> یا خرده لاستیک تحت آزمایش خمش چهارنقطهای</em><em>(4PB) </em><em> قرار گرفتند. تاثیر دانهبندی و درصد خرده لاستیک یا خرده آسفالت بازیافتی و سیمان بر ضریب شدت تنش نمونهها در مودهای </em><em>I</em><em>و</em><em> II</em><em> مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج ضریب شدت تنش نمونهها بیانگر این بود که ترکیب مخلوط بتن غلتکی تاثیر بسزایی بر رفتار شکست آن خواهد داشت. همچنین اگرچه، ترکیب مصالح بازیافتی باعث افزایش انعطاف پذیری و چقرمگی نمونهها میگردد ولیکن اثر معکوسی در میزان ضریب شدت تنش شکست نمونهها و میزان تاب باربری آنها خواهد داشت. </em>
بتن غلتکی,ضریب شدت تنش,تیرچه چهار نقطهای,خرده آسفالت بازیافتی,خرده لاستیک بازیافتی
https://www.trijournal.ir/article_91244.html
https://www.trijournal.ir/article_91244_8bd1004db49199a7f223cdd138414ea8.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
بررسی پارامترهای مقاومت برشی ماسه و آسفالت در المان سطح تماس
189
198
FA
میلاد
تاج دینی
فارغ التحصیل دانشگاه تبریز
m.tajdini@tabrizu.ac.ir
عبدالرضا
رضایی ارجرودی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
rezaeear@yahoo.com
علیرضا
ماهپور
0000-0001-9454-5906
دانشکده عمران، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
a_mahpour@sbu.ac.ir
<em>بطور کلی وقتی دو مصالح متفاوت در مجاورت با یکدیگر قرار می گیرند، رفتار مسئله در سطح تماس بین آنها بدلیل تغییر ماهیت مکانیکی دچار تغییر می شود. حال اگر یکی از این دو مصالح را مصالح انعطاف پذیر مانند خاک تشکیل دهد، بدلیل اثراتی همچون تغییرات تنش در خاک، رطوبت خاک، نوع دانهبندی، اندازه و شکل ظاهری دانه</em><em></em><em>ها، این مسئله پیچیدگی های خاص خود را پیدا می کند و رفتار در سطح مشترک این مصالح نیاز به بررسی دقیق تری دارد. هدف از این پژوهش تخمین واقعی تری از این پارامترها می باشد که طبعا تابعی از اندرکنش بین بتن آسفالتی و مصالح دانهای آن است. لذا در این مقاله، با انجام آزمایشات آزمایشگاهی به بررسی اندرکنش این دو ماده پرداخته می شود. آزمایشات بر روی مصالح ماسه ای و مصالح سطح تماس _ مصالح ماسه ای در تماس با بتن آسفالتی _ در شرایط خشک و اشباع بررسی شد و پس از اخذ مقادیر پارامترهای مقاومت برشی از این آزمایش ها، این مقادیر با یکدیگر مقایسه شدند. در پایان نیز بصورت عددی این المان بررسی شد. سپس با توجه به پارامترهای بدست امده از نتایج آزمایش برش مستقیم مدل عددی این ازمایش با استفاده از نرم افزار </em><em>FLAC3D</em><em> ساخته شد، به منظور افزایش دقت تحلیل عددی لازم بود پارامترهای بتن اسفالتی از طریق آزمایش مارشال استخراج گردد، سپس با استفاده از تحلیل برگشتی در نرمافزار </em><em>ABAQUS</em><em> پارامترهای موهرکولمب بتن آسفالتی بدستآمد. در نهایت با بکارگیری پارامترهای بدست امده پارامتر سختی نرمال سطح تماس با استفاده از تحلیل برگشتی با مقایسه تنش گسیختگی در آزمایش برش مستقیم و تحلیل عددی در نرم افزار </em><em>FLAC3D</em><em> بدست آمد.</em>
بتن آسفالتی,مصالح دانه ای,مصالح سطح تماس,آزمایش برش مستقیم کوچک مقیاس,مدلسازی عددی
https://www.trijournal.ir/article_91255.html
https://www.trijournal.ir/article_91255_c50be10b5f904675b960fa8ba775f206.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
برنامهریزی حمل و نقل کانتینر با رویکرد استوار سناریویی مبتنی بر روش FTA
199
207
FA
مجید
عباسی
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
m.abasi@modares.ac.ir
جعفر
قیدرخلجانی
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
kheljani@gmail.com
مرتضی
عباسی
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
morabbasi@gmail.com
<em>بدون شک یکی از عوامل توسعه حمل و نقل و افزایش سرعت آن در دنیای امروز به وجود آمدن حمل و نقل کانتینری است.</em><em>اما آنچه در عرصه حمل و نقل کانتینری به عنوان مسالهای حل نشده باقی مانده است، معضل کانتینر خالی است که به علت ناهماهنگی بین صادرات و واردات کالا در همه بنادر جهان وجود دارد</em><em>.</em><em> در</em><em>این مقاله </em><em>به بررسی تغییر موقعیت کانتینر خالی در شرایط غیرقطعی بودن برخی از پارامترهای مساله، پرداخته شده است. </em><em>از </em><em>رویکرد استوار </em><em>سناریویی مبتنی بر روش </em><em>آنالیز درخت </em><em>سناریو</em><em>، به منظور مدلسازی عدمقطعیت برخی از پارامترهای مساله، </em><em>تحت سناریوهای مختلف</em><em> استفاده شده است.</em><em>همچنین به منظور ارزیابی و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی، از مجموعه دادههای مربوط به شبکه بنادر دریایی ایران استفاده شده است.</em> <em>نتایج محاسباتی حاصله نشاندهنده عملکرد مناسب مدل پیشنهادی در شرایط غیرقطعی </em><em>و اهمیت استفاده از رویکرد استوار در ایجاد برنامههای استوار تغییر موقعیت کانتینر خالی در </em><em>شرایط عدمقطعیت است.</em>
حمل و نقل کانتینری,عدمقطعیت,بهینهسازی استوار,روش FTA
https://www.trijournal.ir/article_91301.html
https://www.trijournal.ir/article_91301_6e81de4add05dfca97d277019073d85f.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
تعیین تناسب بهینه انواع شیوههای حملونقل با استفاده از مدل جاپای بومشناختی در شهر سنندج
209
221
FA
وریا
لطفی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، ایران
weryalotfi@gmail.com
هوشمند
علیزاده
0000-0001-6441-8797
گروه شهرسازی دانشگاه کردستان
h.alizadeh@uok.ac.ir
صلاح
ویسی
استادیار، گروه مهندسی معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، ایران
آرمان
رحیمی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، ایران
rahimiarman2010@yahoo.com
<em>یکی از موثرترین مدل</em><em></em><em>های کمی و کیفی ارزیابی توسعه پایدار، مفهوم </em><em>جاپای بومشناختی است. افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری در شهر سنندج، ترافیک را به یکی از اصلیترین معضلات این شهر از نظر پایین آمدن کیفیت محیط زیست تبدیل کرده است. در این تحقیق با بهره</em><em></em><em>گیری از مدل جاپای بومشناختی، میزان پایداری هرکدام از سیستمهای حمل و نقل شهر سنندج در سال 1395 مورد سنجش قرار گرفته و سپس مدل بهینه شبکه حمل و نقل برای سال 1405 ارائه شده است. مقایسه میزان جاپای سیستمهای حمل و نقل شهر سنندج با مقادیر استاندارد جهانی، حاکی از آن است که بهجز اتوبوس، سایر وسایل حمل و نقل شهر از میزان جاپای اکولوژیکی بیشتری نسبت به استاندارد برخوردار هستند. با توجه به تخمین جمعیتی حدود 457.390 نفر در سال 1405 و بر اساس محاسبات صورت گرفته درصد سهم وسایل نقلیه موتوری، شامل مینیبوس، اتوبوس، تاکسی، خودروهای شخصی و موتورسیکلت از جابهجایی مسافرین در سال 1405 با کمترین </em><em>میزان جاپای بومشناختی، به ترتیب برابر با </em><em>71/6، 02/57، 31/16، 08/19 و 88/0 درصد است. مزیت طرح پیشنهادی صرفه جویی در مصرف سوختهای فسیلی به میزان 16.132 لیتر و همچنین کاهش میزان تولید دی اکسید کربن به میزان 11 تن در سال است.</em>
توسعه پایدار,جاپای بومشناختی,حمل و نقل بهینه,شهر سنندج,کاهش دی اکسید کربن
https://www.trijournal.ir/article_91405.html
https://www.trijournal.ir/article_91405_c01fa0b19107e9af46e438f935485b7a.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
داوران این شماره
1
1
FA
داوران
https://www.trijournal.ir/article_92559.html
https://www.trijournal.ir/article_92559_0d210609b48325b8e84451fb01b344bc.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
16
2
2019
07
23
فهرست
2
3
FA
https://www.trijournal.ir/article_92555.html
https://www.trijournal.ir/article_92555_f75dac06261596d6c595f0659d3d4da8.pdf