مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
برنامه ریزی مجدد جایگاههای توقف هواپیماها (اپرون) برای فرودگاههای مهرآباد و امام خمینی(ره) تهران در شرایط افزایش ناوگان
1
14
FA
محمد جواد
عیسی پور
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
mj.eisapour@yahoo.com
علی
عبدی کردانی
دانشیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین، قزوین، ایران
aliabdi@eng.ikiu.ac.ir
مهدی
نصرالهی
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین، قزوین، ایران
nimaa.nasrollahi@gmail.com
10.22034/tri.2021.114399
امروزه با پیشرفت چشمگیر و پر شتاب حملونقل هوایی در سراسر دنیا، فرودگاهها شاهد رشد ترافیک مسافری که منتج به ناکافی بودن ظرفیت آنها به منظور پاسخگویی به ترافیک در وضع موجود و سالهای آتی میباشد، هستند در این بین فرودگاههای مهرآباد تهران و امام خمینی با توجه به سیاستگذاریهای کلان و همچنین موقعیت استراتژیک خود میبایست توانایی پاسخگویی به بیشترین حجم از ترافیک هوایی را دارا باشند و این در شرایطی است که فرودگاه مهرآباد به دلیل قدمت ساخت دچار محدودیت شدید به منظور تملک و توسعه عوامل پروازی میباشد و فرودگاه امام خمینی نیز نیازمند برنامهریزی جهت توسعه در سالهای طرح میباشد. در این تحقیق با پیشبینی ترافیک هوایی در سال های 1394، 1404 و 1414، تعداد جایگاه مورد نیاز فرودگاه مهرآباد در سالهای طرح به ترتیب برابر با 44، 61 و 81 جایگاه و تعداد جایگاه مورد نیاز فرودگاه امام خمینی به ترتیب برابر با 21، 38 و 63 جایگاه بدست آمد؛ و سپس با بررسی عوامل تاثیرگذار بر ظرفیت توقفگاه فرودگاهها، ظرفیت فرودگاه مهرآباد و امام خمینی در سال 1404 به ترتیب 3 و 4 هواپیمای با رده عملیاتی C و در سال 1414نیز به ترتیب 4 و 6 هواپیمای با رده عملیاتی C در ساعت اوج افزایش یافت. همچنین میزان توسعه مورد نیاز فرودگاه مهرآباد و امام خمینی در سالهای 1404 به ترتیب برابر با 10700 و 42800 مترمربع و نیز در سال 1414 به ترتیب برابر با 95000 و 267300 مترمربع پیشبینی گردید.
ترافیک هوایی,توقفگاه فرودگاه,ظرفیت عوامل میدان پرواز,ناوگان هوایی
https://www.trijournal.ir/article_114399.html
https://www.trijournal.ir/article_114399_217976ef851ccd2a31f7e526efcf1d48.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
مدلسازی عدد جریان مخلوطهای آسفالتی با استفاده از روش رگرسیون چندجملهای تکاملی 2
15
28
FA
علیرضا
غنیزاده
0000-0002-6618-1049
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران
ghanizadeh@sirjantech.ac.ir
نسرین
حیدرآبادیزاده
دانش آموخته کارشناسی ارشد، آزمایشگاه پیشرفته قیر و آسفالت، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران
n.heidarabadi1992@gmail.com
آرش
ضیائی
مربی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران
ziaie111@yahoo.com
10.22034/tri.2021.108196
خرابی شیار شدگی یکی از خرابیهای مهم در روسازیهای آسفالتی است که در آبوهوای گرم بهشدت تحت تأثیر مشخصات مخلوط آسفالتی قرار دارد. روشهای مختلفی برای تعیین مقاومت مخلوطهای آسفالتی در برابر شیار شدگی (تغییر شکل دائمی) وجود دارد که یکی از این روشها، تعیین عدد جریان مخلوط آسفالتی با استفاده از آزمایش خزش دینامیکی است. تعیین عدد جریان مخلوطهای آسفالتی نیازمند تجهیزات دینامیکی پیشرفته و همچنین صرف هزینه و زمان قابلتوجه است. در این مقاله از روش رگرسیون چندجملهای تکاملی (EPR) بهمنظور ارائه مدلی جهت پیشبینی عدد جریان مخلوطهای آسفالتی بر اساس مشخصات طرح اختلاط مارشال، استفادهشده است. با بهرهگیری از مدل توسعه دادهشده میتوان عدد جریان مخلوطهای آسفالتی را با داشتن پارامترهای طرح اختلاط مارشال شامل درصد مصالح درشتدانه، درصد مصالح ریزدانه، درصد فیلر، درصد قیر، درصد فضای خالی مخلوط آسفالتی، درصد فضای خالی مصالح سنگی، استقامت مارشال و نرمی پیشبینی نمود. مدل توسعه دادهشده دارای ضریب تعیین (R2) برابر با 9714/0 برای دادههای آموزش و 9661/0 برای دادههای آزمون است که نشاندهنده دقت بالای مدل توسعه دادهشده است. بررسی انجامشده نشان میدهد که دقت مدل توسعه در مقایسه با مدلهای توسعه دادهشده توسط سایر محققین بیشتر است. به علاوه تحلیل حساسیت نشان دهنده انتطباق مناسب مدل توسعه داده شده با رفتار فیزیکی مخلوطهای آسفالتی است.
عدد جریان,پتانسیل شیارشدگی,پارامترهای طرح اختلاط,روش EPR
https://www.trijournal.ir/article_108196.html
https://www.trijournal.ir/article_108196_158263c7a6dd57f4d341cfac0f61f1c2.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
تأثیر خودروهای خودران شخصی و اشتراکی بر روی انتخاب مد سفر با اهداف متفاوت با توجه به تغییرات سه متغیر زمان سفر، هزینه پارکینگ و هزینه بهرهبرداری (مطالعه موردی: شهر قم)
29
40
FA
شهریار
افندی زاده
0000-0001-5137-3673
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
zargari@iust.ac.ir
رضا
جعفری
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
rezaj5453@gmail.com
نوید
کلانتری
دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
na.kalantari@gmail.com
10.22034/tri.2021.118088
با توجه به پیشرفتهای گسترده تکنولوژی در زمینه هوشمند سازی سیستم های حملونقل، پیشبینی میشود که خودروهای خودران۱ بزودی به صورت گستردهای وارد صنعت می شود و مؤلفههای مختلف تقاضا در حملونقل شامل زمان سفر، مد سفر۲، ارزش زمان، وسیله-مسافت پیموده شده، هزینه پارکینگ۳، هزینه بهرهبرداری۴، استفادهکنندگان و غیره را تحت تأثیر قرار بدهند. لذا در این پژوهش، تلاش بر این است که تأثیرات این خودروها بر روی انتخاب مد سفر در شهر قم تعیین شود. برای انجام این کار، دادههای مربوط به جمعیت مصنوعی، اشخاص، خانوار، نواحی ترافیکی، اطلاعات کاربری زمین و ماتریسهای مقاومت بین نواحی مربوط به شهر قم، جهت پیشبینی تقاضا بهصورت فعالیت مبنا وارد نرمافزار اکتیویتیسیم۵ شد. در گام بعد جهت مشخص کردن تأثیرات خودروهای خودران بر روی انتخاب مد، برای سه متغیر زمان سفر، هزینه پارکینگ و هزینه بهرهبرداری که طبق پیشبینیها و با استناد به مقالات معتبر، تغییرات گستردهای را در زمان حضور این خودروها تجربه میکنند، بازهای از تغییرات طی ۱۰ مرحله در نظر گرفته شد و تغییرات حاصله در انتخاب مد سفر برای هر مرحله و هر هدف سفر بهصورت جداگانه تجزیهوتحلیل شده اند. نتایج نشان میدهند که از بین سه متغیر ذکرشده، تغییرات هزینه پارکینگ بیشترین تأثیر را بر روی سهم مد خودروی خودران شخصی و تغییرات زمان سفر بیشترین تأثیر را بر روی مد خودروی خودران اشتراکی۶ دارند
"خودروی خودران","زمان سفر","هزینه پارکینگ","هزینه بهرهبرداری,"نرمافزار اکتیوییتسیم"
https://www.trijournal.ir/article_118088.html
https://www.trijournal.ir/article_118088_19696674e3cfe485e53917879f4f600b.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
جستجوی بهترین مدلهای معماری در شبکه عصبی برای مدلسازی پارامترهای مکانیکی نرمال شده بتن
41
60
FA
سیدامیرحسین
هاشمی
گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران و نقشه برداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
علیرضا
عاملی
گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
amelii@gmail.com
سید محمد جواد
شفیعی شالکه
گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران و نقشه برداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الهه السادات
هاشمی
گروه مهندسی عمران و معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رجاء، قزوین، ایران
10.22034/tri.2021.137050
<em>در این پژوهش به منظور ارزیابی عملکرد شبکه عصبی، از دو مدل شبکه عصبی </em><em>MLP</em><em> و شبکه عصبی </em><em>RBF</em><em> در راستای پیش بینی مقاومت های خمشی، کششی و فشاری استفاده شد. داده های مورد استفاده، از نتایج مدلهای برازش شده بر نتایج آزمایشات انجام شده بر روی نمونههای بتن غلتکی حاوی مقادیر مختلف خرده لاستیک بازیافتی، خاکستر بادی و نانوسیلیس بر اساس آزمایشات مقاومت فشاری، خمشی و کششی گرفته شده است. انواع مختلفی از شبکههای عصبی مصنوعی برای پیش بینی انواع مقاومت بتن استفاده شدهاند. در هر قسمت ساختار شبکه عصبی مورد استفاده به همراه جدول اطلاعات ورودی و نتایج خروجی آن شبکه آورده شده است. در هر نوع شبکه عصبی از تعداد لایهها و تعداد نرونهای مختلفی برای مدلسازی استفاده شده است. در جداول، <br />ردیفهای سبزرنگ نشاندهندهی بهترین ساختاری است که توانسته به خوبی مقاومتهای بتن را پیش بینی کند. همچنین بهترین نتیجه (کمترین خطا و بالاترین ضریب همبستگی) با درنظرگرفتن عملکرد شبکه در پیش بینی همزمان انواع مقاومت انتخاب شده است. نتایج مقاومت های فشاری و کششی، در یک راستا بوده و عموماً هم راستا میباشد ولی مقاومت خمشی معمولا نتایج متفاوتی را از خود نشان داده است.</em>
مدل,معماری,شبکه عصبی,پارامترهای مکانیکی,بتن
https://www.trijournal.ir/article_137050.html
https://www.trijournal.ir/article_137050_52b15b8ccebecce5d4ee470b48ec2bda.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
تحلیل ناهمگنی رفتار انتخاب وسیله با استفاده از مدل کلاس پنهان
61
74
FA
حمید
رضائی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه برنامهریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
hamidrezaei@modares.ac.ir
الناز
ایران نژاد
دانش آموخته دکتری، دانشکده تجارت، اقتصاد و حقوق، دانشگاه کوئینزلند، کوئینزلند، استرالیا
e.irannezhad@uq.edu.au
امیر رضا
ممدوحی
0000-0002-5339-9807
دانشیار، گروه برنامهریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
armamdoohi@modares.ac.ir
10.22034/tri.2021.115402
در شهر تهران به منظور کاهش تردد به محدوده مرکزی شهر و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، طرح مدیریتی قیمتگذاری عوارض در این منطقه از شهر اجرا میشود. در پژوهش حاضر، انتخاب وسیله افراد در محدوده طرحترافیک، با توجه به سناریوهای ساعت مبنا بررسی شده است. جامعه آماری شامل 1388 پاسخ دهنده است که به دلیل پاسخ دادن هر شخص به سه سناریوی قیمتی 4164 مشاهده برای تحلیل موضوع مورد نظر فراهم شد. همچنین بهمنظور بررسی ناهمگنی در رفتار مسافران و تاثیر هزینه طرح ترافیک بر انتخاب وسیله گروههای مختلف، از مدل کلاس پنهان استفاده شده است.براساس نتایج مدل کلاس پنهان حساسیت گروههای مختلف نسبت به قیمت متفاوت است به گونهای که در کلاسی که احتمال عضویت شاغلین بیشتر است، حساسیت نسبت به قیمت طرح ترافیک نیز کمتر است. محاسبه اثرحاشیهای متغیر هزینه طرح ترافیک نشان میدهد، درصورتیکه هزینه طرح ترافیک 1000 تومان زیاد شود، احتمال انتخاب گزینه خودرو شخصی به طور متوسط در سه کلاس 1984/0 درصد کاهش مییابد.
انتخاب وسیله,محدوده طرح ترافیک,ناهمگنی,مدل کلاس پنهان
https://www.trijournal.ir/article_115402.html
https://www.trijournal.ir/article_115402_aac2d5f62a2714c9b441fecd3c0f499b.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
تعیین میزان فرونشست زمین با استفاده از تکنیک تداخلسنجی راداری (مطالعه موردی :شریانهای حمل و نقلی منطقه غرب شهر کرمان)
75
90
FA
محمد
محمدحسنی
0000-0001-6668-8096
استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
m.mohammadhasani@bhrc.ac.ir
بهناز
شیخ شریعتی کرمانی
دانش آموخته کارشناسیارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
10.22034/tri.2021.232651.2770
<em>فرونشست ناشی از ازدیاد بهرهبرداری از منابع آب زیرزمینی نسبت به توان ترمیمی آن در برخی نواحی داخلی ایران، سابقه طولانی دارد. در سالهای اخیر، فرونشست زمین باعث بروز مخاطره جدی محیطی در دشتها و مناطق مختلف ایران شده است. فرونشینی سطح زمین از جمله مخاطرات محیطی است که بشر در دهههای اخیر به دلیل برداشت بیرویه از منابع آب زیرزمینی با آن مواجه شده است. این پدیده همانند سایر مخاطرات مانند زلزله، خشکسالی، سیل، طوفان، لغزش و غیره... از جمله موانع توسعه اقتصادی-اجتماعی و عمرانی به شمار میرود. پدیده فرونشست به طور معمول با مخاطرات فراوانی همراه است. این پدیده میتواند سبب آسیبهای زیربنایی، طبیعی و در نهایت منجر به افزایش خطرپذیری جامعه و اقتصاد گردد. در سالهای اخیر با افزایش میزان فرونشست به پی ساختمانها، باند فرودگاهها، پلها، تونلها، خیابانها، خطوط حمل و نقل ریلی و جادهای آسیب زیادی وارد شده است. بدین منظور در این پژوهش، میزان فرونشست زمین در منطقه صنعتی غرب شهر کرمان با استفاده از تصاویر راداری ماهواره </em><em>Sentinel-1</em><em> از سال 2014 تا 2020 در نرمافزار </em><em>Snap</em><em> با استفاده از تکنیک تداخل سنجی راداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد میزان فرونشست این محدوده از سال 2014 تا 2017 حداقل 3/3 سانتیمتر و حداکثر 6 سانتیمتر، از سال 2017 تا 2020 حداقل 6/3 سانتیمتر و حداکثر 13/2 سانتیمتر و از ژانویه سال 2020 تا آوریل سال 2020 حداقل 1/03 سانتیمتر و حداکثر 2/13 سانتیمتر بوده است که افزایش قابل توجهی را نشان میدهد. ازدیاد بهرهبرداری از منابع آب زیرزمینی، فشردگی به علت زهکشی زمین و فشردگی به علت تحمیل بارهای سنگین (بار گذاری </em><em><br /></em><em>سازهها و غیره...) را میتوان از عوامل فرونشست در این محدوده نام برد. که میتواند منجر به ایجاد خسارات هنگفتی در این محدوده گردد.</em>
تکنیک تداخل سنجی راداری,فرونشست زمین,فرودگاه شهر کرمان,Sentinel-1,SNAP
https://www.trijournal.ir/article_127267.html
https://www.trijournal.ir/article_127267_1c1d41bdc8de3e9eb20928aac34186b5.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
ارایه مدلی برای انتخاب سرعت بر اساس مشخصههای طرح هندسی و ویژگیهای حاشیه مسیر در راههای برون شهری (مطالعه موردی: راههای استان زنجان)
91
112
FA
رضوان
باباگلی
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه علم و فناوری مازندران، بهشهر، ایران
rezvan_babagoli@yahoo.com
امیررضا
جلوه زیده سرایی
0000-0003-3313-2141
دانش آموخته کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی علوم و فناوری آریان، امیرکلا، بابل، ایران
amirrezajelveh@gmail.com
10.22034/tri.2021.137270
<em>معمولاً تخطی از سرعت مجاز یکی از عوامل اصلی حوادث رانندگی در راه</em><em></em><em>های برونشهری است. در این مطالعه سعی شده با ثبت سرعت و تکمیل پرسشنامه از خودروهای در حال تردد در محورهای دوخطه-دوطرفه برونشهری استان زنجان به بررسی عوامل موثر بر انتخاب سرعت توسط رانندگان پرداخته شود. به این منظور متغیرهای متعددی در 5 گروه، متغیرهای مربوط به راننده، وسیله نقلیه، راه و محیط اطراف، سفر و سرنشینان تعریف شده و داده</em><em></em><em>های مربوط به آنها جمع</em><em> </em><em>آوری شده است. </em><em><br /></em><em>به منظور تحلیل داده</em><em></em><em>ها از مدل رگرسیون لجستیک استفاده شده که احتمال انتخاب سرعت غیرمجاز از سوی رانندگان را محاسبه می</em><em></em><em>کند. نتایج انجام این مطالعه نشان داد که با افزایش سن رانندگان، احتمال انتخاب سرعت غیرمجاز از سوی آنها کاسته میشود و بر عکس با کاهش سن رانندگان، احتمال انتخاب سرعت غیرمجاز افزایش می</em><em></em><em>یابد. همچنین نتایج حاصل از مدل ساخته شده بیان می</em><em></em><em>کند که با افزایش حجم موتور خودروها بر احتمال انتخاب سرعت غیرمجاز توسط رانندگان افزوده شده است. نتایج مدل نشان می</em><em></em><em>دهد، احتمال ارتکاب تخلف سرعت در راههایی با سرعت مجاز 60 و 80 کیلومتر بر ساعت بیشتر از راه</em><em></em><em>هایی با سرعت مجاز 95 کیلومتر بر ساعت است.</em>
پرسشنامه,انتخاب سرعت مجاز و غیرمجاز,مدل رگرسیون لجستیک,محورهای برون شهری
https://www.trijournal.ir/article_137270.html
https://www.trijournal.ir/article_137270_881129c89d2925e91eff70b6dd4d2447.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
ارزیابی تأثیر پلاستیک بازیافتی (PET) بر مشخصات مکانیکی و مقاومت سایشی روسازی بتنی
113
132
FA
بشیر
مرادی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، گرایش راه و ترابری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
bashir.moradi1372@gmail.com
ابوالفضل
حسنی
استاد، گروه راه و ترابری، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
hassani@modares.ac.ir
حامد
روح الامینی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، مهندسی عمران، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
h.rooholamini@modares.ac.ir
10.22034/tri.2021.106958
با توجه به افزایش روزافزون زبالههای پلاستیکی، تجزیه ناپذیر بودن و همچنین مشکلات مربوط به دفن بهداشتی این مواد، مصرف دوباره زبالههای پلاستیکی پس از فرآوری در راهها میتواند مزایای اقتصادی و محیط زیستی فراوانی داشته باشد. طبق گزارشات سالانه مرکز اطلاعات صنعتی و تکنولوژیکی وزارت صنایع و معادن در سال 1396 برای ضایعات بطریهای پلاستیکی حاصل از مصرف نوشیدنیها و سایر انواع پلاستیکهای از جنس PET ، مجموعاً به میزان قابل توجه 3/509 هزار تن میباشد. همچنین در روسازیهای بتنی، مقاومت سایشی از جمله فاکتورهای مهم دوام است که همواره مشکلساز بوده و موجب هزینه-های سنگین تعمیر و نگهداری میشود و اکثر روشهای بهبود آن نیز پرهزینه میباشد. در این پژوهش PET بازیافتی در درصدهای جایگزینی 5، 10، 15، 20، 25 و 30 به صورت حجمی جایگزین ریزدانه طبیعی گردید و در مجموع 7 طرح کلی ساخته شد و مشخصات بتن تازه و بتن سخت شده از قبیل: مشخصت مکانیکی و مقاومت سایشی نمونههای ساخته شده با درصدهای جایگزینی ذکر شده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدین قرار است که: جایگزینی PET بازیافتی با مصالح سنگی طبیعی هماندازه موجب کاهش اسلامپ و وزن مخصوص بتن تازه شد، افزایش درصد جایگزینی PET زوال بیشتر مشخصات مکانیکی را بهمراه داشت بطوریکه جایگزینی تا 30 درصد موجب کاهش مقاومت فشاری، کششی غیر مستقیم و خمشی به ترتیب تا 36، 42 و 22 درصد نسبت به نمونه شاهد شد، PET بازیافتی ریزدانه موجب بهبود مقاومت سایشی بتن شد که با افزایش درصد جایگزینی مقاومت سایشی بطور کلی افزایش یافت. با توجه به بررسی مشخصات مکانیکی و مقایسه با حداقل-های پیشنهادی آیین نامههای مختلف و همچنین نظر به مقاومت سایشی نمونهها، لذا در این پژوهش جایگزینی 20 درصد PET بازیافتی با ریزدانه به عنوان محتملترین درصد جایگزینی بهینه معرفی شده است.
پلاستیک بازیافتی,پلی اتیلن ترفتالات(PET),روسازی بتنی,مشخصات مکانیکی,مقاومت سایشی
https://www.trijournal.ir/article_106958.html
https://www.trijournal.ir/article_106958_2bd7e6314db8234efadff5d60ab479c2.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
تأثیر الیاف پلی پروپیلن بر مقاومت مکانیکی و دوام بتن حاوی سرباره کنورتور
133
152
FA
امین
چوبدار
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
امین
فرج الله
گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
aminfarajollahi@gmail.com
علیرضا
عاملی
گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
amelii@gmail.com
10.22034/tri.2021.137310
<em>در سالهای اخیر استفاده از سرباره ذوب فلز که یکی از مواد زائد و غیر قابل استفاده کارخانجات ذوب فلز میباشد، بهعنوان جایگزینی برای بخشی یا تمام مصالح سنگی در لایههای مختلف روسازی مورد توجه قرار گرفته است. لذا در این تحقیق به بررسی استفاده از درصدهای مختلف سرباره فولاد به به صورت درصدی از مصالح سنگی درشت دانه در دانه بندی طــرح اختلاط (۰٪، ۵۰٪ و ۱۰۰درصد سرباره فولاد جایگزین مصالح سنگی درشت دانه) پرداخته شده است. همچنین جهت بررسی تاثیر استفاده از الیاف پلی پروپیلن بر عملکرد روسازی بتن غلتکی حاوی سرباره، از درصدهای مختلف ۱/۰و ۲/۰ و ۳/۰ درصد استفاده شد. برای دستیابی به این هدف، ۱۲ طرح اختلاط متفاوت برای سنین 7 و 28 روزه طراحی و برای آزمایش هر طرح بتن غلتکی (6 عدد نمونه برای مقاومت فشاری 7 و 28 روزه، 3 عدد نمونه برای مقاومت کششی 28 روزه و 3 عدد نمونه برای وزن مخصوص و جذب آب 28 روزه) ساخته شد. نتایج آزمایشها نشان میدهد که مقاومت فشاری بتن غلتکی در سن 28 روز با جایگزینی سنگدانههای سرباره کنورتور به میزان ۵۰ و ۱۰۰ درصد به عنوان درشت دانه، به ترتیب حدود ۹ و ۲۱ درصد کاهش یافت. افزودن الیاف به میزان تا ۲/۰ درصد روند افزایشی در مقاومت فشاری نمونهها را به همراه داشته و با افزودن ۳/۰ درصد الیاف مقاومت فشاری شروع به کاهش کرد. همچنین مقاومت کششی نمونهها در سن 28 روز با جایگزینی سنگدانههای سرباره کنورتور به میزان ۵۰ و ۱۰۰ درصد به عنوان درشت دانه، به ترتیب حدود ۵/۱ و ۳ درصد کاهش یافت. افزودن الیاف به میزان تا ۲/۰ درصد روند افزایشی در مقاومت کششی نمونهها را به همراه داشته و با افزودن ۳/۰ درصد الیاف مقاومت کششی شروع به کاهش کرد. در صورتی که وزن مخصوص نمونهها با جایگزینی سرباره به میزان ۵۰ و ۱۰۰ درصد به ترتیب افزایش ۵ و ۱۱درصدی به همراه داشت. در حالیکه افزودن الیاف سبب کاهش وزن مخصوص نمونهها شده است. نتایج جذب آب نمونهها نشان میدهد تمامی نمونههای بتن غلتکی در سن 28 روزه در مقایسه با نمونه شاهد جذب آب بیشتری داشتند. جذب آب نمونهها با افزایش مقادیر سرباره کنورتور جایگزین شده با مصالح طبیعی افزایش مییابد. برای نمونههایی با مقادیر بیشتر سنگدانههای سرباره کنورتور، روند افزایشی جذب آب دیده می شود. نمونههای طرح حاوی ۱۰۰ درصد سرباره و ۳/۰ درصد الیاف در سن 28 روز با جذب آب ۴۸/۷ درصد بیشترین جذب آب نسبت به نمونه شاهد را بدست آورد.</em>
بتن غلتکی,مقاومت فشاری,مقاومت کششی,سرباره کنورتور
https://www.trijournal.ir/article_137310.html
https://www.trijournal.ir/article_137310_8256a1bc4170f90db74a1ac6e847800f.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
ارتقاء عملیات حمل و نقل هوایی هوشمند با استفاده از رویکرد فرآیندکاوی
153
170
FA
فروزنده
کریمی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
frouzandehkarimi@gmail.com
مهدی
غضنفری
استاد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
mehdi@iust.ac.ir
محمدرضا
رسولی
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
rasouli@iust.ac.ir
میلاد
معافی
برنامهنویس فرانت اند، گروه اینترنتی ایران، اسنپ فود، تهران، ایران
miladmoafi@outlook.com
10.22034/tri.2021.119310
امروزه ﺻﻨﻌﺖ حملونقل ﻫﻮﺍﻳﻲ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻤﻲ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺎﻥ، ﻧﻤﺎﻳﺶ قدرتهای ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﻭ ﺗﺴﺮﻳﻊ ﺍﻣﻮﺭ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﻳﮏ ﮐﺸﻮﺭ بر ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ. بهبود عملکرد صنعت حملونقل هوایی با استفاده از تحلیل داده های عظیم موجود در این صنعت توسط روش های هوشمند، باعث افزایش بهره وری این سیستم می شود. طبق بررسی های انجام گرفته باوجود اهمیت این صنعت و وجود داده های عظیم در آن، در مطالعات گذشته به استفاده از روش های مبتنی بر داده برای کشف دانش در این صنعت توجه کم تری شده است. فرآیندکاوی یکی از این روش های هوشمند است که اجازه استخراج خودکار اطلاعات از داده های تاریخچه رخدادها و تجزیهوتحلیل فرآیندهای سیستم را می دهد. این تحقیق برای بررسی چگونگی پیش بینی هوشمند زمان وقوع رویدادهای کلیدی پرواز، به اجرای روش کشف فرآیند از منظرهای کنترل جریان (فرآیندی) و زمانی به کمک نرم افزار پروم می پردازد. در این تحقیق بعد از استخراج داده های اولیه پروازها از شرکت هواپیمایی زاگرس و تبدیل داده ها به گزارش رویداد، گزارش رویداد پروازها وارد پروم می شوند و به استخراج مدل سیستم گذار و پیش بینی زمان وقایع کلیدی پرواز پرداخته می شود. از جمله نوآوری های این تحقیق استفاده از روش پیشبینی زمان رویکرد فرآیندکاوی روی داده های واقعی، پیشبینی زمان و تحلیل رفتار زمانی وقایع کلیدی پروازهای آتی بهصورت پویا و مبتنی بر رفتار گذشته هر پرواز است. بکارگیری نتایج این تحقیق باعث کاهش زمان انتظار، جلوگیری از ازدحام مسافران و افزایش رضایت آن ها با اطلاعرسانی به روز پروازها و درنتیجه افزایش تقاضای حملونقل هوایی می شود. همچنین به ایجاد برنامه ریزی هوشمند در سیستم حملونقل هوایی و بهبود زمان بندی تسهیلات فرودگاهی کمک شایانی می کند.
پیش بینی زمان,حمل و نقل هوایی هوشمند,فرآیندکاوی,مدل فرآیند
https://www.trijournal.ir/article_119310.html
https://www.trijournal.ir/article_119310_6c6ac6d804593d648ac7d21c62d548a5.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
ارائه یک مدل چندهدفه مکانیابی هاب ظرفیتدار با ارتباطات سلسلهمراتبی بین گرهها و حل با الگوریتمهای فراابتکاری
171
184
FA
رامین
ًصادقیان
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه پیام نور، ایران
sadeghian@pnu.ac.ir
زهرا
قره داغی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه پیام نور، ایران
z.gharedaghi2@yahoo.com
10.22034/tri.2021.119322
در این مقاله مسالهی مکانیابی هاب در یک شبکه غیر کامل با ساختار سلسلهمراتبی بررسی شدهاست. تخصیص نقاط به هاب در شبکه بهصورت تکی است. گرههای هاب و مسیرها ظرفیتدار است. تابع هدف اول مساله از نوع "حداقل حداکثر" بوده و جهت حداقلسازی حداکثر زمان جابجایی در شبکه استفاده میشود و تابع هدف دوم از نوع "حداقل مجموع" بوده و جهت حداقلسازی مجموع هزینههای جابجایی در شبکه استفاده شدهاست. در نهایت مسالهی مکانیابی هاب چند هدفه با ساختار سلسلهمراتبی، با تخصیص تکی و ظرفیتدار با استفاده از برنامهریزی عدد صحیح مختلط مدلسازی میشود. جهت ارزیابی عددی مدل ایجاد شده ابتدا مساله در ابعاد کوچک جهت بررسی شدنی بودن توسط نرمافزار گمز و روش حل شد. با توجه به بودن مسالهی موجود جهت حل مساله در ابعاد متوسط و بزرگ از روشهای فراابتکاری استفاده گردید. در این تحقیق از دو روش فراابتکاری بهنامهای ژنتیک نامغلوب چند هدفه (نسخهی دوم) و بهینهساز شیرمورچهی چندهدفه استفاده شد. جهت مقایسهی نتایج از شاخصهای مقایسهای بهنامهای تعداد جواب پارتو، بیشترین گسترش، فاصلهی متریک و زمان محاسبه استفادهشد. مقایسهی نتایج توسط یک روش آماری انجام شد. نتایج نشان داد الگوریتم شیرمورچهی چندهدفه جوابهایی با پراکندگی بیشتر نسبت به الگوریتم ژنتیک نامغلوب تولید کرده و در مقابل الگوریتم ژنتیک نامغلوب سرعت حل بالاتری نسبت به الگوریتم بهینهساز شیرمورچه داشته است.
مکانیابی هاب,شبکه غیر کامل,ساختار سلسلهمراتبی,تخصیص تکی,ظرفیت مسیر
https://www.trijournal.ir/article_119322.html
https://www.trijournal.ir/article_119322_ed2399eb00c4b94dfee3fa5cc4f17538.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
طراحی مدل بهینه یابی و سیستم پشتیبان تصمیم تعیین ظرفیت تعداد انواع وسایل حمل و نقل عمومی خطوط اتوبوسرانی شهری
185
206
FA
علیرضا
پویا
استاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
alirezapooya@um.ac.ir
مرتضی
پاکدامن
استادیار، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، پژوهشکده اقلیمشناسی مشهد، ایران
pakdaman.m@gmail.com
سمیه
فدائی
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
somayehfadaei@mail.um.ac.ir
مرتضی
چایچی مطلق
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
m.chaichi.motlagh@gmail.com
سروش
صدرایی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، جنوب، تهران، ایران
s.sadraei@gmail.com
10.22034/tri.2021.96249
سامانه حمل و نقل اتوبوس یکی از مهمترین سامانههای حمل و نقل همگانی به شمار می رود. بهبود این سامانه تأثیر بهسزایی در عملکرد و افزایش کارایی سامانه حمل و نقل شهرها و به تبع آن رضایت بیشتر و جذب مسافران خواهد داشت. یکی از مسائل مهم در این حوزه تخصیص بهینه تعداد وسایل نقیله به خطوط است که تحت عنوان مساله جدول زمانی حمل و نقل شناخته می شود. به طور مشخص تخصیص تعداد بیش از نیاز هر کدام از این وسایل به هر خط باعث ایجاد ظرفیت مازاد برای آن خط و برعکس تخصیص کمتر از نیاز باعث نارضایتی مسافر به عنوان خدمت گیرنده میشود. از اینرو هدف اصلی تحقیق، برآورد دقیق و بهینه تعداد وسیله و تعداد حرکت وسایل به تفکیک هر خط، هر بازه و هر نوع روز می باشد. در این پژوهش از مدلهای ریاضی بهینهیابی برای حل مساله مذکور استفاده میشود. مدل پیشنهادی، یک مدل برنامهریزی عدد صحیح است. برای ساخت مدل از پیشینه تحقیق و مصاحبه با دست اندرکاران، کارشناسان و مدیران سازمان اتوبوسرانی و خبرگان حمل و نقل عمومی استفاده شد. برای ارزیابی مدل طراحی شده علاوه بر حل چند مثال کوچک اقدام به پیادهسازی آزمایشی روی مجموعه خطوط پایانه آزادی شبکه اتوبوسرانی مشهد شد. نتایج حاصل از حل مدل با مقادیر واقعی مقایسه شد. نتایج پاسخهای بدست آمده از مدل نشان داد با تعداد وسیله کمتر نسبت به تعداد واقعی اتوبوسها در روزهای مورد بررسی، کلیه محدودیت های سیستم به ویژه تقاضا تامین میشود.
برنامه ریزی ظرفیت,برنامه ریزی عدد صحیح,خطوط اتوبوسرانی شهری,سیستم پشتیبان تصمیم
https://www.trijournal.ir/article_96249.html
https://www.trijournal.ir/article_96249_42d1631f3d3dd60d6b0b96904106cfd0.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
اندازهگیری اثرات سرریز بنادر بر رشد اقتصادی در ایران: یک تحلیل اقتصادسنجی فضایی
207
222
FA
فاطمه
حسین پور
0000-0002-5633-2923
استادیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران
hosseinpour.fatemeh@gmail.com
10.22034/tri.2021.79193
بندر به عنوان یک زیرساخت مرکزی و حیاتی در سیستم حمل و نقل دریایی نقشی مهم و اساسی ایفاء میکند. این امکان که منافع بنادر در یک منطقه بزرگتر نسبت به منطقه بندری منتشر میشوند، چندین پرسش پژوهشی را مطرح میسازد که پرسش اصلی مرتبط با سنجش آثار سرریز در مناطق همجوار است. از این رو پژوهش حاضر بر آن است تا اثرات سرریز بنادر بر رشد اقتصادی در ایران با تحلیل اقتصادسنجی فضایی اندازهگیری نماید. دادههای مورد استفاده در این پژوهش در بازه زمانی 1384 تا 1392 مجموعه 23 استان غیر ساحلی و 7 استان ساحلی را پوشش میدهند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که طی دوره نه ساله مورد بررسی عملکرد بنادر تأثیر مثبتی بر تولید استانهای ساحلی ایران داشته است اما اثر سرریز در این دوره منفی بوده است. به عبارت دیگر، یک افزایش در سطح عملکرد بندر در یک ناحیه مشخص تمایل دارد GDP در سایر مناطق را کاهش دهد.
بنادر,عملکرد بنادر,رشد اقتصادی,استان های ساحلی,اقتصادسنجی فضایی
https://www.trijournal.ir/article_79193.html
https://www.trijournal.ir/article_79193_d70253b5cd333fb1d7431edf5355451e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
مدلسازی تعاملات رفتاری راننده- عابرین پیاده در تقاطعات شهری بدون چراغ راهنمایی
223
244
FA
امین
فرج اللهی
گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
امین
چوبدار
دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
سیدروح اله
معافی مدنی
گروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، مازندران، ایران
r.moafimadani@gmail.com
10.22034/tri.2021.137407
<em>پیاده</em><em> </em><em>روی جایگاه برجسته ای در سیستم حمل و نقل شهری دارد. زیرا بخش قابل توجه ای از سفرهای درون شهری به صورت پیاده انجام می گیرد. افزایش وسایل نقلیه موتوری و در نتیجه ازدحام معابر، آلودگی هوا، افزایش قیمت سوخت و همچنین توجه روزافزون مردم به کیفیت سلامتی شان، شیوههای حمل و نقل غیر موتوری خصوصاً پیاده روی، بیش از گذشته مورد توجه مردم قرار گرفته است. از طرفی با توجه به این مسائل، عدم توجه به مقوله ی ایمنی عابرین پیاده منجر به وقوع حوادث رانندگی متعددی طی سالیان گذشته شده است. تجزیه</em><em> </em><em>و </em><em> </em><em>تحلیل ایمنی مسیرها به طور متداول، اغلب با سوابق آمار تصادف و بکارگیری مدل های آماری در راستای تعیین نقاط حادثه خیز و ناامن صورت میپذیرد. دلایل متعددی نشان میدهد که این شیوه ابزار چندان مناسب جهت ارزیابی ایمنی نیست. به همین دلیل استفاده از روش های جایگزین یا مکمل مبتنی بر داده های غیرتصادف برای بهبود ایمنی ترافیک، مورد توجه محققین علم ترافیک قرار گرفته است که از مهمترین روشهای آن میتوان به استفاده از شاخصهای تعامل ترافیکی اشاره کرد. در پژوهش حاضر سعی شده است که موضوع ایمنی عابرین پیاده در تقاطع های کنترل</em><em> </em><em>نشده درون شهری با استفاده از روش شبکه عصبی و روش جایگزین مبتنی بر دادههای غیرتصادف مورد ارزیابی قرارگیرد. ابتدا با بهره گیری از روش شبکه عصبی، عوامل موثر در وقوع یک تعامل بین خودرو و عابرین پیاده تعیین شدند و در نهایت با استفاده از شاخص های زمان سپری شده از تخطی (</em><em>PET</em><em>) و زمان مانده تا برخورد (</em><em>TTC</em><em>) آستانه بحرانی احتمال وقوع تعاملات خودرو- عابر در تقاطعات کنترل نشده شهری مشخص گردید. </em>
ترافیک,عابرین پیاده,تعاملات,شاخصهای تعامل ترافیکی,رانندگان
https://www.trijournal.ir/article_137407.html
https://www.trijournal.ir/article_137407_bcf05dab748c81063972297baef3f363.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
اثرسنجی نصب دوربینهای کنترل سرعت متوسط در کاهش سرعت وسایل نقلیه در راههای چندخطه برونشهری
245
258
FA
مهدی
حیدری
0000-0002-8727-1764
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
mehdi432@gmail.com
حمیدرضا
بهنود
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
behnood@eng.ikiu.ac.ir
آرزو
حاج رجبی
استادیار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
hajrajabi@sci.ikiu.ac.ir
10.22034/tri.2021.109592
یکی از مشکلات سیستمهای کنترل سرعت لحظهای این است که سرعت خودروهای عبوری، تنها در نقاط مشخصی از مسیر بررسی شده و رفتار رانندگان در تمام مسیر قابلبررسی نمیباشد. هدف اصلی این تحقیق، اثرسنجی کاهش سرعت دوربینهای کنترل سرعت متوسط وسایل نقلیه در راههای برونشهری است. در این پژوهش با استفاده از مدلهای آماری آزمون فرض و سری زمانی، میزان کاهش سرعت وسایل نقلیه نسبت به حالت بدون دوربین به دست آمده و تغییرات سرعت در پی نصب و راهاندازی دوربینهای کنترل سرعت متوسط بررسی شده است. برای این ارزیابی 9 محور در مناطق مختلف ایران انتخاب شدهاند. برای اندازهگیری و تحلیل اثرسنجی از روشهای آزمون فرض آماری و سریهای زمانی استفاده شده است. محورهای مورد مطالعه در مقطع مورد بررسی دارای دوربینهای کنترل سرعت متوسط بوده که اطلاعات و زمان نصب این دوربینها از سازمان راهداری و حملونقل جادهای گرفته شده است. به طور کلی، میانگین سرعت خودروها قبل از نصب دوربینها برابر 66/89 کیلومتر بر ساعت و بعد از نصب دوربینها برابر 08/84 کیلومتر بر ساعت بوده است که کاهش 58/5 کیلومتر بر ساعت را نشان میدهد. میانگین درصد کاهش سرعت متوسط نیز برابر 25/5 درصد بوده که میزان قابل قبولی را نشان میدهد. طبق خروجیهای آزمون فرض در سطح اطمینان 95 درصدی، در 6 محور از 9 محور موردبررسی، سرعت متوسط وسایل نقلیه کاهش معناداری پیداکرده است. این نتیجه بدان معنی نیست که در بقیه محورها کاهشی وجود نداشته بلکه کاهش سرعت به میزان قابلتوجهی نبوده است. به طور کلی، تأثیر دوربینهای کنترل سرعت متوسط در کاهش سرعت خودروها در مسیرهایی که حجم تردد کمتری داشتهاند، نسبت به مسیرهای پرتردد بیشتر بوده است.
دوربین کنترل سرعت متوسط,کاهش سرعت,آزمون فرض,سری زمانی
https://www.trijournal.ir/article_109592.html
https://www.trijournal.ir/article_109592_c4968b9556591aea15d448d31a54ba09.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
رتبهبندی شرکتهای مسافربری اتوبوسرانی برونشهری با استفاده از روشهای تصمیمگیری چندشاخصه
259
276
FA
حمزه
امین طهماسبی
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلان، رودسر، ایران
amintahmasbi@guilan.ac.ir
زهرا
نیکجو
دانشجوی کارشناسی، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلان، رودسر، ایران
zahranikjoo1997@gmail.com
10.22034/tri.2021.109311
یکی از خواستههای اساسی افراد در جوامع امروزی بیشک بهبود کیفیت خدمات حملونقل عمومی است. شرکتهای خدمات مسافربری برای رقابت در این فضا نیاز دارند عوامل مؤثر بر رضایت مسافران و معیارهای کیفیت خدمات از دید آنها را شناسایی کنند و ضمن ارزیابی وضعیت خود از این دیدگاه، برای بهبود وضعیت خود و کسب رضایت مسافران اقدام نمایند. هدف از پژوهش حاضر اولویتبندی شرکتهای مسافربری با استفاده از رویکرد ترکیبی فرایند تحلیل شبکهای (ANP) و ارزیابی نسبت جمعی (ARAS) است. بدین منظور در ابتدا از طریق مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش موجود، 35 معیار مرتبط شناسایی گردید. سپس با توزیع پرسشنامه بین مدیران و کارشناسان شرکتهای تعاونی استان گیلان، ۱۹ عامل مهمتر تعیین و در ۶ دسته اصلی، تقسیم شدند. در گام بعدی با استفاده از نظرات خبرگان روابط میان عوامل شناسایی شد. سپس با استفاده ANP، وزن عوامل محاسبه و اهمیت آنها مشخص گردید؛ و درنهایت برای رتبهبندی شرکتهای اتوبوسرانی شاغل در شهرستان رشت از روش ARAS استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که معیارهای خدمات و تضمین کیفیت، هزینهها و قابلیت اطمینان از اهمیت بیشتری برخوردارند. در میان زیرمعیارها نیز پاسخگویی به نیازها و شکایات مشتریان، قیمت بلیت و احترام کارکنان به اربابرجوع بهعنوان مهمترین زیرمعیارها شناسایی شدند. همچنین این مطالعه نشان داد شرکتهای برتر ازنظر کیفیت خدمات به ترتیب شرکتهای رویال سفر ایرانیان، سیروسفر و همسفر راه باران هستند.
ارزیابی نسبت جمعی (ARAS),رتبهبندی,شرکتهای مسافربری,فرایند تحلیل شبکهای (ANP)
https://www.trijournal.ir/article_109311.html
https://www.trijournal.ir/article_109311_3fe4f7c3685fa21388d8e84dba78043f.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
3
2021
09
23
مطالعه عوامل مؤثر در بروز حوادث دریایی شناورهای با تناژ ناخالص کمتر از 500 (مورد مطالعه: آبراههای خوزستان)
277
295
FA
محمد حسین
خیراله زاده بائی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم و فنون، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران
pmo.kheirolahzade@gmail.com
10.22034/tri.2021.207820.2667
این تحقیق برای نخستین بار با هدف شناسایی و رتبه بندی کلیه عوامل مؤثر در بروز حوادث دریایی شناورهای با تناژ ناخالص کمتر از 500 (مورد مطالعه آبراههای خوزستان)، تهیه و تنظیم شده است. یافتههای این پژوهش کاربردی می تواند به اتخاذ راهکارهای موثر عملی در راستای افزایش سطح ایمنی شناورهای با تناژ ناخالص کمتر از 500 متردد در آب های خوزستان کمک شایانی نماید. در این پژوهش، ضمن مطالعه کتابخانهای و اسنادی، از ابزار پرسش نامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. دو بخش آمار توصیفی و استنباطی دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند و برای پردازش اطلاعات، از نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس و اکسپرت چویس استفاده گردیده است. بر اساس تجزیه و تحلیل و نتایج حاصله، عوامل انسانی، عوامل محیطی، عوامل نرم افزاری و عوامل سخت افزاری در بروز حوادث دریایی شناورهای با تناژ ناخالص کمتر از500 در آبراه های خوزستان تأثیر دارند که از بین آنها، عامل انسانی با وزن نهایی 0.534 بیشترین اولویت را نسبت به عوامل دیگر دارد. همچنین از میان زیرعوامل، کمبود و فقدان آموزش پرسنل شناورها در میان زیر عوامل انسانی، عامل ویژگی های طبیعی کانال (جریان شدید آب، عمق و عرض) در میان زیر عوامل محیطی، عامل عدم اجرای صحیح دستورالعمل های موجود فنی و ایمنی از میان زیر عوامل نرم افزاری و عامل شرایط تعمیر و نگه داری بدنه و تجهیزات شناور از میان عوامل سخت افزاری اولویت اول را نسبت به دیگر زیر عوامل به خود اختصاص داده اند.
سوانح دریایی,شناورهای با تناژ ناخالص کمتر از 500,آبراههای خوزستان
https://www.trijournal.ir/article_133113.html
https://www.trijournal.ir/article_133113_d3f194ac639619de2b1a4d69be17970f.pdf