مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
بررسی اندرکنش طولی خط و پل
1
12
FA
سعیده
باکری
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
saeideh.bakeri@gmail.com
سعید
محمدزاده
دانشیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
mohammadz@iust.ac.ir
10.22034/tri.2021.138276
استفاده از خطوط جوشکاری شده طویل از ملزومات خطوط سریعالسیر است. عواملی همچون تغییر دما، خمش سازهی تکیهگاهی و بار ترمز موجب اندرکنش طولی خط و پل میشوند و نیروی طولی زیادی در ریل بوجود میآورند؛ از آنجایی که وجود پلها در مسیر خط امری اجتناب ناپذیر است، لذا بررسی اندرکنش طولی خط-پل، در پلهای راهآهن، امری ضروری است. در این مقاله، مدلسازی اجزا محدود پدیده اندرکنش طولی خط-پل توسعه داده شده و در حالت سختی طولی غیرخطی اعتبارسنجی شده است. به منظور حل یک مسأله واقعی، پل راهآهن ایزدخواست با خط جوشکاری شده پیوسته واقع در مسیر راهآهن اصفهان-شیراز، انتخاب شده و پدیدهی اندرکنش طولی خط-پل با رویکرد قطعی مطالعه شده است. در این رویکرد تنشهای بوجود آمده در ریل ناشی از اندرکنش طولی خط-پل تحت اثر تغییرات دمای پل، بار ترمز و خمش سازهی تکیهگاهی با در نظر گرفتن سختی طولی گسترده غیرخطی بدست آمده و با مقادیر مجاز کنترل شده اند. همچنین تحلیل پارامتری دمای پل، موقعیت اعمال بار قائم، تغییرمکان حدالاستیک و ضریب انبساط حرارتی انجام شده است. حداکثر تنشهای طولی برای بارگذاری دهانه سوم پل رخ داده است.
اندرکنش طولی خط و پل,خط جوشکاری شده پیوسته,سختی غیرخطی,تنش طولی,تحلیل پارامتری
https://www.trijournal.ir/article_138276.html
https://www.trijournal.ir/article_138276_8b803c2efb731ec2e06d2c94f485cb87.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
بررسی نقش بازارهای منطقهای و بینالمللی در جذب حمل جادهای کشور
13
24
FA
پریسا
بازدار اردبیلی
مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
parisabazdar@bhrc.ac.ir
پیمان
پژمان زاد
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
peyman.pejmanzad@gmail.com
سکینه
شمسایی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
parisabazdar@yahoo.com
10.22034/tri.2021.273317.2871
ترانزیت کالا، یکی از پرسودترین خدمات تجاری دنیا به شمار میرود. چنانچه صنعت ترانزیت کشور توسعه یابد میتواند توسعه تجارت، افزایش رقابتپذیری، تثبیت قیمتها، توسعه منابع کمیاب و محدود، توزیع مناسب و بهینه نیروی کار و همچنین گسترش و توسعه صنعت گردشگری و افزایش درآمد ملی و اشتغال را به همراه داشته باشد. با توجه به اهمیت موضوع، در این پژوهش نقش بازارهای منطقهای و بینالمللی در جذب حمل جادهای کشور موردبررسی قرارگرفته است. برای این منظور ابتدا روند تجارت در بین بلوکهای اقتصادی بررسیشده و در ادامه تقاضای ترانزیت در بخش حملونقل جادهای کشور با استفاده از مدل جاذبه موردبررسی قرارگرفته است. نتایج بررسی روند تجارت در بین بلوکهای اقتصادی و تجارت بین کشورهای مختلف نشان میدهد که پتانسیل ترانزیت اولیه برای عبور از کریدورهای ایران میتواند وجود داشته باشد. نتایج حاصل از تخمین مدل نشان میدهد که متغیر نرخ تعرفه ازلحاظ آماری معنادار و ضریب آن 53/0 میباشد و بیان میکند که با افزایش یک درصد در نرخ تعرفه میزان تقاضای ترانزیت در بخش حملونقل جادهای کشور 53/0 کاهش مییابد. همچنین متغیر تولید ناخالص داخلی کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، امارات ازلحاظ آماری معنادار و ضریب آن 36/0میباشد و بیان میکند که با افزایش یک درصد در تولید ناخالص داخلی کشورهای مذکور، میزان تقاضای ترانزیت در بخش حملونقل جادهای کشور 36/0درصد افزایش مییابد. همچنین نتایج متغیر فاصله جغرافیایی بیان میکند که رابطه منفی بین فاصله جغرافیایی کشورهای موردبررسی و تقاضای ترانزیت وجود دارد. همچنین در ادامه اثر شوکهای متغیرهای موردبررسی بر یکدیگر بررسیشده است.
بازارهای منطقهای و بینالمللی,حملونقل جادهای,مدل جاذبه
https://www.trijournal.ir/article_135404.html
https://www.trijournal.ir/article_135404_e57e7684fa126104e8ab32a5d8786b7f.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
تعیین خطرپذیری قابل قبول با ملاحظه خسارت غیر مستقیم قابل قبول ناشی از حادثه زلزله در شریان حیاتی (حمل ونقل جاده ای)
25
40
FA
مقصود
پوریاری
استادیار، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
mpooryari@yahoo.com
کیارش
ناصراسدی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه رنجان، زنجان، ایران
نعمت
حسنی
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
hassaniamoozeshi@gmail.com
پویان
ایار
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
10.22034/tri.2021.257863.2836
ارزیابی خسارت یکی از مراحل اصلی تعیین میزان خطرپذیری شبکه حمل ونقل جاده ای در برابر حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله است. بر اساس میزان افزایش خسارات موجود راهکار کاهش خسارت ارائه می گردد. هر اندازه مقیاس مناسبی از میزان خسارت ارائه گردد، هزینه بهسازی متناسب می گردد. تعیین مقدار کمتر از میزان قابل قبول باعث افزایش خسارات آتی و تعیین مقدار بیشتر از نیاز گرچه ایمنی را افزایش داده لیکن هزینه را بالا می برد.در این تحقیق بر اساس میزان خسارات محتمل یک راه و ابنیه موجود در آن دراثر زلزله و خطرات ثانویه آن بر حسب میزان زمان بازیابی اولیه و زمان بازیابی نهایی مبنای محاسبه میزان خسارت غیر مستقیم قابل قبول قرار گرفت. شدت زلزله در سه رده شدید، متوسط و خفیف در نظر گرفته شده است و میزان عملکرد راه در چهار رده آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی منظور شده است. در این راستا بر اساس دو معیار اثرات اجتماعی و اقتصادی که شامل اخذ نظرات متخصصین و مسئولین به همراه بررسی میزان خسارت وارده بر شبکه حمل ونقل در حوادث قبلی، روشی جهت محاسبه خسارات غیرمستقیم قابل قبول ارائه می گردد و با پیاده سازی روش در 16 مورد انواع راه، اعتبار سنجی لازم به عمل آمد. نتایج نشان داد از میان پارامترهای تاثیرگذار توپوگرافی مسیر، میزان ترافیک عبوری، اهمیت راه ،وجود ابنیه مهم، فصل سانحه،اهمیت شهرهای مبدا و مقصد، وجود مراکز صنعتی مهم در مسیر،ترانزیت بودن مسیر راه،وجود مسیر جایگزین،وجود تجهیزات ویژه در راهدار خانه برای مدیریت بحران،افزایش زمان سفر محور (ساعت) در زمان بازیابی اولیه،افزایش طول مسیر (کیلومتر) در زمان بازیابی نهایی بر میزان خسارت غیر مستقیم قابل قبول تاثیرگذار بوده که از این میان وضعیت توپوگرافی و مسیر جایگزین بیشترین تاثیر را دارا می باشد.
حمل ونقل جاده ای,خسارت غیر مستقیم,خطرپذیری,زلزله
https://www.trijournal.ir/article_132795.html
https://www.trijournal.ir/article_132795_3b3933109dc9f44f426c8d14839f305f.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
آسیبشناسی نظام مند حملونقل جادهای ایران در بخش صادرات کالا و ارایه راهکارهای مرتبط بر اساس رویکرد SWOT
41
58
FA
الناز
میاندوآبچی
دانشیار، گروه پژوهشهای لجستیک و زیرساخت، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران، ایران
e.miandoabchi@itsr.ir
غلامرضا
نصیری
0000-0001-9919-1107
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
grnasiri@yahoo.com
علیرضا
زمانیان
دانشآموخته کارشناسیارشد، شرکت مهندسی حملونقل پتروشیمی، تهران، ایران
zamanian@ptc-ir.com
10.22034/tri.2021.106957
حملونقل جادهای به دلیل سهم بیش از نود درصدی از جابجایی کالا در کشور و نقش آن در صادرات کالا به بازارهای صادراتی مهم ایران در منطقه، از جایگاه ویژهای در نظام حملونقل کشور برخوردار است. اما شواهد حاکی از آن است که مشکلات موجود در این بخش، کارایی صادرات جادهای را به لحاظ هزینه، زمان و قابلیت اطمینان تحت تاثیر قرار داده است. در همین راستا، پژوهش حاضر به شناسایی مشکلات حملونقل جادهای کشور در زمینه صادرات و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات اولویتدار میپردازد. در این رابطه، ابتدا به کمک مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و برگزاری پانل خبرگی با حضور متخصصین و دستاندرکاران صادرات جادهای، مجموعهای از بیست و شش مشکل موجود شناسایی شده و ذیل هفت مولفه مدل آسیبشناسی دستهبندی شدند. سپس از روش پرسشنامهای برای اعتبارسنجی و اولویتبندی مشکلات بهره گرفته شد. نتایج حاکی از آن است که اغلب مشکلات اولویتدار، ذیل موضوعاتی چون نهادها و کسبوکارهای مرتبط و نظام اطلاعات حملونقل بار و تخصیص بار جادهای قرار میگیرند. مشخصا نیز دو مشکل تعدد نهادهای دخیل و عدم هماهنگی بین بخشی و نبود شرکتهای تخصصی صادراتی بخصوص برای محصولات فاسدشدنی، از بالاترین اولویت در بین مشکلات شناسایی شده برخوردار هستند. در نهایت به کمک تحلیل نقاط ضعف و قوت و تهدید و فرصت، هفت راهبرد به منظور ارتقای کارایی حملونقل جادهای در صادرات استخراج شده و راهکارهایی متناسب با هر یک از راهبردها ارایه شده است.
صادرات کالا,حملونقل جادهای,آسیبشناسی,پنل خبرگی,تحلیل SWOT
https://www.trijournal.ir/article_106957.html
https://www.trijournal.ir/article_106957_366951178766e832f2418681a54325cd.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
تخمین ضریب بهبود تصادف برای بهسازی شانه راه با توسعه مدل پیش بینی تصادف به روش بیز تجربی
59
70
FA
شاهین
شعبانی
گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
kmohammad068@gmail.com
محمد
کوهی
دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
m.koohhi@gmail.com
10.22034/tri.2021.87445
با بازنگری آیین نامه طرح هندسی راه عرض شانه راههای اصلی با افزایش 35 درصدی مواجه شده است. در این پژوهش، تعیین میزان تاثیر توامان افزایش عرض شانه و رویه دار کردن آن در کاهش تصادفات در راههای دوخطه دوطرفه برون شهری هدفگذاری شد. مطالعات در حوزه راههای استان ایلام انجام و از روش بیز تجربی (EB) استفاده شد. تعدادی قطعه راه دارای شانه های باریک رویه دار و یا بدون رویه به عنوان گروه مرجع انتخاب و داده های تصادف، جریان ترافیک و هندسه آنها جمع آوری و تحت مدلسازی قرار گرفت. سه نوع مدل پیش بینی تصادف (SPF) برای کل تصادفات، تصادفات فوتی و جرحی و تصادفات وابسته به شانه در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) با استفاده از مدل رگرسیون دوجمله ای منفی برای گروه مرجع ایجاد شد. تعدادی قطعه که شانه های آنها با تعریض و روکش ایمن سازی شده بودند نیز به عنوان گروه اصلاحی انتخاب گردیدند. برای تخمین ضریب بهبود تصادف (CMF)، تصادفات مورد انتظار در تمام قطعات اصلاحی با هم جمع و سپس با تعداد تصادفات مشاهده شده کل در دوره بعد از اقدام اصلاحی مقایسه گردید. همچنین دو بار روش EB برای گروه اصلاحی بهسازی شانه های باریک به شانه های پهن رویه دار انجام شد. یک بار با SPF مربوط به هر یک از سه دسته تصادف، با درنظرگرفتن این که گروه اصلاحی ممکن است سازگاری خوبی با گروه مرجع نشان ندهد و یک بار فقط با SPF تصادفات کل انجام شد. نتایج نشان داد تعریض و رویه دار کردن شانه ها تاثیر ایمنی قابل توجهی بر تصادفات وابسته به شانه در فصول سرد سال با CMF حدود 42/0 (کاهش 58 درصدی) و تصادفات فوتی و جرحی با CMF حدود 72/0 (کاهش 28 درصدی) دارد. همچنین می تواند باعث بهبود 12 درصدی کل تصادفات فصول سرد سال گردد.
ایمن سازی شانه راه,راه دوخطه دوطرفه برونشهری,ضریب بهبود تصادف,روش بیز تجربی
https://www.trijournal.ir/article_87445.html
https://www.trijournal.ir/article_87445_1ce3e7708fdb4c5e75a82430fb280045.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
عوامل مؤثر بر انتخاب پیادهروی در سفرهای اختیاری، مطالعه ناهمگونی مسافت سفر
71
84
FA
محمدحسین
عباسی
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
a_mohammadhossein@modares.ac.ir
ایمان
فرزین
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
iman.farzin@modares.ac.ir
امیر رضا
ممدوحی
0000-0002-5339-9807
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
armamdoohi@modares.ac.ir
10.22034/tri.2021.253407.2821
پیادهروی از جمله شیوههای فعال حملونقل شهری است که در دهههای اخیر به دلیل افزایش استفاده از وسایل نقلیه موتوری و مالکیت خودروی شخصی در کشورهای درحالتوسعه، سهم کمی از شیوههای انتخابی سفر را به خود اختصاص داده است. شکافهای موجود در ادبیات همچون عدم توجه کافی به شیوههای سفر فعال در کشورهای درحالتوسعه، تمرکز بر رفتار سفر گروه خاصی از افراد (همچون دانشآموزان، سالمندان و غیره) و همچنین توجه کم به ناهمگونی موجود در رفتار سفر پیاده افراد با توجه به مسافت سفر و سن، نویسندگان را بر آن داشت تا بهمنظور شناسایی عوامل محیط مصنوع و فردی مؤثر بر انتخاب شیوه پیادهروی و همچنین بررسی ناهمگونی افراد به مسافت پیادهروی در سفرهای اختیاری، از دادهها و اطلاعات ماتریس مبدا-مقصد سفر ساکنین شهر قزوین به خصوص دادههای 4463 مشاهده مبدا-مقصد سفرهای پیاده اختیاری استفاده کنند. نتایج پرداخت مدل لوجیت دوتایی حاکی از ترجیحات متفاوت افراد با سنهای متفاوت نسبت به مسافت سفر در سفرهای اختیاری است. همچنین زنان تمایل بیشتری در انتخاب پیادهروی در سفر اختیاری دارند. افزایش بعد خانوار باعث افزایش و داشتن گواهینامه رانندگی موجب کاهش مطلوبیت انتخاب شیوه پیادهروی در سفرهای افراد میشود. همچنین از نتایج جالب این پژوهش میتوان به تمایل بیشتر افراد برای انتخاب شیوه پیادهروی با افزایش سن آنها اشاره کرد. همچنین واکاوی ناهمگونی افراد از منظر سن در مسافتهای گوناگون سفر بیانگر آن است افراد بین 24-15 سال در سفرهای اختیاری با مسافت 75/0-5/0 مایل، تمایل کمتری نسبت به دیگر گروههای سنی برای انجام سفر پیاده خواهند داشت. همچنین در انتخاب شیوه پیادهروی برای سفرهای با مسافت 1-75/0 مایل، افراد مسن نسبت به دیگر گروههای سنی تمایل بیشتری دارند. نتایج این پژوهش میتواند مورداستفاده تصمیم گیران حملونقل و مدیریت شهری بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب شیوه پیادهروی بهمنظور محقق کردن هرچه بیشتر شاخصهای حملونقل پایدار و شهر انسانمحور باشد.
پیادهروی,سفر اختیاری,لوجیت دوگانه,محیط مصنوع
https://www.trijournal.ir/article_130949.html
https://www.trijournal.ir/article_130949_e8af4e725108d5c5d416e4957e5357ce.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
بررسی و تحلیل نقش بخش حمل و نقل دریایی بر رشد اقتصادی استان خوزستان
85
98
FA
مریم
پرور
دانشجوی دکتری، گروه اقتصاد، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران
m_parvarstat@yahoo.com
داریوش
حسنوند
استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
hassanvand.d@lu.ac.ir
محمد
خرسند
استادیار، گروه ریاضی کاربردی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران
m.khorsandzak@gmail.com
فرهاد
ترحمی
پسا دکترای اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
f.tarahomi@alzahra.ac.ir
10.22034/tri.2021.111710
در این تحقیق، با استفاده از جدول داده- ستانده استان خوزستان، به بررسی اهمیت بخش حمل و نقل دریایی بر رشد اقتصادی منطقه پرداخته می شود.برای این منظور با استفاده از روش حذف فرضی،پیوندهای 68 بخش اقتصادی استان محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.نتایج پژوهش نشان می دهد که بخش حمل و نقل دریایی در استان پیشرو نیست ولی دارای ارتباط با برخی از بخش های پیشرو استان است. به علاوه در زیر بخش های حمل و نقل، قوی ترین پیوند را پس از حمل و نقل جاده ای دارد.ضمن این که حجم بالایی از واردات واسطه ای حمل و نقل دریایی از سایر استان های کشور تامین می شود که ناشی از امور مالی و بیمه ای آن می باشد.لذا ضروری است به منظور تقویت پیوندهای این بخش،انتقال امور بیمه ای و مالی شرکت های کشتیرانی و دریایی به درون استان صورت پذیرد.به طور کل، سهم این بخش از ستانده استان طی دوره 94-1390 افزایش یافته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بخش های صنعتی پیشرو استان عبارتند از:پتروشیمی، فرآورده های نفتی و ساخت فلزات اساسی.بنابراین، رشد اقتصادی استان وابسته به صنایع سنگین و وابسته به منابع است که دارای فناوری متوسط هستند.
حمل ونقل دریایی,رشد اقتصادی,پیوندهای بین بخشی,جدول داده- ستانده,استان خوزستان
https://www.trijournal.ir/article_111710.html
https://www.trijournal.ir/article_111710_0c7a92448a00439511c3e2b6091fd049.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
بررسی کششپذیری تقاضای پارکینگ عمومی نسبت به قیمتگذاری خدمات پارکینگ (مطالعه موردی: شهر اصفهان)
99
114
FA
احمد رضا
جعفریان مقدم
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
ar.jafarian@trn.ui.ac.ir
علی
برجیان
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز پژوهش سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان، اصفهان، ایران
aliborjian87@yahoo.com
10.22034/tri.2021.113130
مساله شلوغی شبکه حملونقل و تراکم ترافیکهای مقطعی به علت پارک حاشیهای نامناسب در خیابانهای شهرهای بزرگ موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است. بنابراین لزوم مدیریت صحیح امکانات حملونقلی موجود در شهرهای بزرگ امری غیر قابل انکار است. از طرفی پارکینگها و فضاهای پارک از جمله مهمترین تسهیلات حملونقلی در یک شهر به شمار میآیند. بر این اساس، مقاله حاضر به بررسی حساسیت و کششپذیری کاربران پارکینگهای عمومی نسبت به تغییرات قیمت پارکینگها میپردازد. در این مقاله قیمت بهینه برای پارکینگها به منظور حداکثر کردن میزان درآمد تعیین میشود. علاوه بر این، بررسی تاثیر اضافه شدن امکانات رفاهی مانند کارواش به پارکینگها بر میزان حساسیت کاربران به تغییرات قیمت و همچنین تاثیر اعمال جرائم راهنمایی و رانندگی بر پارک حاشیهای و میل به استفاده از پارکینگهای عمومی نیز مد نظر قرار گرفته است. استفاده از تکنیک کششپذیری قیمت به منظور بررسی رفتار متقاضیان پارکینگ در ایران برای اولین بار در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تعیین قیمت بهینه پارکینگ براساس هدف سفرهای مختلف و بررسی تاثیر امکانات رفاهی و جرائم راهنمایی و رانندگی بر استفاده از پارکینگ از دیگر نوآوریهای مقاله محسوب میشود. نتایج اجرای روش پیشنهادی در شهر اصفهان به عنوان یک مطالعه موردی نشان میدهد که هزینه 1500 تومانی برای خدمات پارکینگ منجر به کسب بیشترین درآمد میشود و همچنین هدف سفرهای اجباری کششپذیری بیشتری نسبت به هدف سفرهای اختیاری دارند؛ افراد با هدف سفرهای اجباری تمایل کمتری به پرداخت هزینههای بالا برای پارکینگ دارند.
پارکینگ عمومی,کششپذیری تقاضا,قیمتگذاری,سفرهای اجباری,سفرهای اختیاری
https://www.trijournal.ir/article_113130.html
https://www.trijournal.ir/article_113130_4c2e292a39393f51e39b936bd2eb8b3e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
ارائه مدل ترکیبی به منظور پیشبینی تصادفات شهری بر اساس پارامترهای ساختار مکانی شبکه معابر (رویکرد مطالعه موردی)
115
130
FA
سید احمد
اسلامی نژاد
0000-0001-7587-3779
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی نقشهبرداری و اطلاعات مکانی، دانشکده مهندسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
ahmad.eslami73@ut.ac.ir
10.22034/tri.2021.234253.2778
امروزه ایمنی جادهای یکی از دغدغههای بزرگ مهندسان ترافیک است، زیرا تصادفات اثرات زیادی روی زندگی مردم داشتهاند. بنابراین پیشبینی قطعات حادثهخیز شبکه معابر جهت جلوگیری از وقوع تصادفات آتی و بهبود ایمنی ترافیک بسیار حائز اهمیت است. یکی از مهمترین عواملی که باعث بروز تصادفات میشود، ساختار مکانی شبکه معابر است. ساختار مکانی شبکه معابر مرتبط با آرایش و چیدمان اجزای شبکه معابر است که به عنوان یک قید مکانی بر جریانات شهری بسیار تأثیرگذار است. نوآوری تحقیق حاضر ارائه یک رویکرد ترکیبی جدید جهت تعیین پارامترهای ساختار مکانی مؤثر در پیشبینی قطعات حادثهخیز (منطقه سه شهر تهران) است. در این راستا از ترکیب رگرسیون وزندار مکانی (کرنلهای نمایی و مربع دوگانه) و الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات گسسته استفاده گردید. روش ترکیبی پیشنهادی مناسب برای مسائل رگرسیون مکانی است، زیرا این روش با دو خواص منحصر به فرد دادههای مکانی یعنی خودهمبستگی مکانی و ناایستایی مکانی سازگار است. بهترین مقدار تابع برازش (1-R2) برای کرنلهای نمایی و مربع دوگانه به ترتیب 0.064 و 0.003 به دست آمد. همچنین مشخص شد که پارامترهای ساختار مکانی تأثیر قابل توجهی بر پیشبینی قطعات حادثهخیز در منطقه موردمطالعه دارند.
الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات گسسته,رگرسیون وزندار مکانی,ساختار مکانی,شبکه معابر
https://www.trijournal.ir/article_132691.html
https://www.trijournal.ir/article_132691_4ea3b061c6b3f105a5cd8fa97d1fb3e7.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
مدل تاثیر پارامترهای رفتاری بر روی انتخاب شیوه سفر
131
146
FA
شهریار
افندی زاده
0000-0001-5137-3673
استاد، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
zargari@iust.ac.ir
امیر
تبریزیان
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
amir_tabrizian@civileng.iust.ac.ir
نوید
کلانتری
دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
na.kalantari@gmail.com
10.22034/tri.2021.255854.2829
این پژوهش با هدف بررسی لزوم درنظر گرفتن فرآیند شکلگیری تصمیم و وارد کردن متغیرهای پنهان در مدلهای انتخاب گسسته صورت پذیرفتهاست. طرح وارد کردن این متغیرها در مدلهای انتخاب، از آنجایی است که مفهوم تئوری رفتاری با ماهیت بوجود آمدن یک تصمیم سر و کار دارد درحالیکه مدلهای انتخاب گسسته که مبتنی بر فرضیه مطلوبیت تصادفی و تئوری اقتصادی مصرفکننده میباشند با تمرکز بر متغیرهای قابلمشاهده بعنوان ورودی و خروجی قابلمشاهده که همان انتخاب باشد، ساخته میشوند. روش مورد استفاده در این پژوهش، رویکردی مرحلهای است که ابتدا متغیرهای پنهان، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، مدل شده و از خروجی این بخش در ساخت مدل انتخاب، استفاده شدهاست. نتایج تحقیق نشان داد که وارد کردن متغیرهای پنهان در مدل انتخاب، به لحاظ آماری تاثیر معنیداری داشته و منجر به این میشود که مدل با حضور متغیرهای پنهان، دارای برآورد بهتری نسبت به مدل بدون حضور این متغیرها، باشد.
"مدل انتخاب گسسته","متغیرهای پنهان","مدلسازی معادلات ساختاری","پارامترهای رفتاری","مدل انتخاب شیوه سف"ر
https://www.trijournal.ir/article_130918.html
https://www.trijournal.ir/article_130918_ee799227331b7c1f792faee5433c7f93.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
تاثیر استراتژی های بازاریابی سبز بر توسعه حمل و نقل پایدار در شهر قزوین
147
156
FA
سحر
حسینی خواه چوشلی
استادیار، گروه مدیریت، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
s.hk@liau.ac.ir
اسماعیل
زندپور
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
e.zandpour@gmail.com
10.22034/tri.2021.70543
امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می گردد و بدلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. همچنین یکی از بزرگترین دغدغه های بشر مسئله محیط زیست می باشد. این نگرانی باعث شده است تا توجه به عرصه بازاریابی نیز به این مساله معطوف گردد. هیچ یک از مطالعات گذشته روابط بین آمیخته های بازاریابی سبز و تاثیر آن بر حمل و نقل پایدار را مورد بررسی قرار نداده اند. لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی سبز بر توسعه حمل و نقل پایدار در شهر قزوین، صورت گرفته است. بر این اساس، نمونه ای مشتمل بر 384 نفر از شهروندان قزوینی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای ، در مناطق پنج گانه شهرداری قزوین انتخاب گردیده و بررسی شدند. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش نشان داد که بین متغیرهای محصول سبز، قیمت گذاری سبز، مصرف سبز و سیستم اطلاعات سبز بعنوان متغیرهای مستقل و حمل و نقل پایدار بعنوان متغیر وابسته، رابطه معنادار وجود دارد.
"محصول سبز","قیمت گذاری سبز","مصرف سبز","سیستم اطلاعات سبز ","حمل و نقل پایدار"
https://www.trijournal.ir/article_70543.html
https://www.trijournal.ir/article_70543_e3c2f801729e4ae135694812f8525a5e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
اثر افزودنی لاستیکی RAR بر عملکرد آسفالت با دانهبندی پیوسته و میانتهی
157
174
FA
سیدحمیدرضا
صاحب الزمانی
0000-0003-2024-3774
دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hsahebzamani@ut.ac.ir
نادر
محمودی نیا
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
nader.mahmoodinia@gmail.com
کوروش
نادری
دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
koorosh.n@colas-middle-east.com
جورج
سوزا
دانش آموخته دکتری، مدیر عامل، شرکت مهندسین مشاور Consulpav، لیسبون، پرتغال
jmbsousa@aol.com
10.22034/tri.2021.106959
تولید و اجرای آسفالت با قیر لاستیکی به روش اختلاط تر در سراسر دنیا با دشواری زیادی همراه است. در سالهای اخیر، افزودنی لاستیکی RAR برای کاهش دشواری تهیه و مصرف قیرهای لاستیکی طراحی و به صنعت آسفالت معرفی شده است. این افزودنی متشکل از قیر خالص، پودر لاستیک و فیلرهای مختلف است که از طریق مخلوط کردن گرم و فعالسازی لاستیک درون قیر تولید شده و به روش اختلاط خشک مستقیماً به میکسر کارخانه آسفالت اضافه میشود. اثر RAR بر عملکرد آسفالت در نقاط مختلف جهان با نتایج مطلوب ارزیابی شده است، لیکن برای نشان دادن عملکرد آن در آسفالتهای با دانهبندی متقاوت به تحقیقات بیشتری نیاز است. در این تحقیق سعی بر آن شده است که آسفالت لاستیکی با دانهبندی پیوسته و میانتهی به روش اختلاط تر با استفاده از پودر لاستیک و به روش اختلاط خشک با استفاده از RAR با توجه به مشخصات حجمی مربوط به نمونههای متراکم دستگاه تراکم چرخشی سوپرپیو طراحی شود و با انجام آزمایشهای عملکردی در مقایسه با آسفالت معمولی بدون افزودنی مورد ارزیابی قرار گیرد. تغییرشکل دائمی، خستگی و نیز شکست آسفالتهای حاوی RAR ارزیابی شده و با آسفالتهای اصلاحنشده و اصلاحشده با پودر لاستیک مقایسه گردید. نتایج نشان داد که اصلاح آسفالت با مواد لاستیکی باعث افزایش سفتی و کاهش تغییرشکلهای دائمی شده و افزودنی RAR در شیارافتادگی به اندازه قیر لاستیکی مؤثر است. عمر خستگی آسفالتهای اصلاحشده با پودر لاستیک بیشتر از آسفالتهای بدون افزودنی است و عملکرد خستگی آسفالتهای حاوی RAR به نوع دانهبندی بستگی دارد. همچنین استفاده از افزودنیهای لاستیکی باعث کاهش شاخص انعطافپذیری و افزایش ترکخوردگی آسفالت میشود.
آسفالت لاستیکی,RAR,سوپرپیو,خستگی,شاخص انعطافپذیری
https://www.trijournal.ir/article_106959.html
https://www.trijournal.ir/article_106959_ae164665732227e2927d41de45b7c8b0.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
استفاده از برنامهریزی خطی جهت توزیع بهینه آسفالت از کارخانهها به پروژههای متعدد (مطالعه موردی: پروژههای استان خوزستان)
175
194
FA
مهدی
دزفولی نژاد
0000-0003-1386-2155
دانش آموخته دکتری ، گروه عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
m.dezfulinezhad@gmail.com
محسن
آخوند
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
aryancivil2000@gmail.com
10.22034/tri.2021.88481
روسازی راهها همواره تحت تاثیر عواملی متعددی دچار خرابی می شوند، از این رو سازمانهای بهره بردار راه بطور سالانه، پروژههایی را جهت مرمت و اصلاح این خرابیها تعریف میکنند که اجرای آنها نیازمند تامین آسفالت از کارخانه آسفالتهای در دسترس میباشد. کارخانه آسفالت مطلوب جهت تامین آسفالت مورد نیاز هر پروژه علاوه بر نزدیکی به محل پروژه میبایست ظرفیت تولید خالی متناسب با میزان تقاضا آن پروژه را داشته باشد، دوری کارخانه از محل پروژه موجب افزایش هزینه حمل و به تبع آن افزایش هزینه اجرا و عدم ظرفیت تولید خالی موجب تاخیر در تحویل آسفالت و به تبع آن تاخیر در اجرای پروژه میگردد. یک سیستم متمرکز و یکپارچه برنامهریزی تولید و توزیع برای کارخانههای مختلف میتواند بهینهترین توازن را بین تقاضا و ظرفیت تولید کارخانههای مختلف تامین کننده، ایجاد نماید. این مقاله یک مدل برنامهریزی یکپارچه تولید و توزیع آسفالت (بیتا) برای کارخانههای مختلف آسفالت ارائه کرده است که به اختصار مدل بهینهسازی بیتا نامیده میشود، در این مدل پارامترهای، میزان آسفالت مورد نیاز هر پروژه (Dai)، ظرفیت تولید هر یک از کارخانههای آسفالت (Capj)، فواصل حمل بین کارخانه و محل پروژه (dtij)، هزینههای حمل در مسیرهای مختلف (Ctij) و هزینه فروش آسفالت هر کارخانه به هر پروژه (Cpij) به عنوان ورودی به مدل ارائه شده، سپس مدل در نرم افزار بهینهسازی GAMS کد نویسی شده و متغیر میزان آسفالت تخصیص یافته از هر کارخانه به هریک از پروژهها در هر دوره زمانی (Xijt)، به عنوان خروجی مدل با استفاده از Solver CPLEX محاسبه میشود. در انتهای مقاله نیز جهت بیان نحوه استفاده از این مدل، یک مثال کاربردی در خصوص یکپارچه سازی برنامهریزی تولید و توزیع بین20 کارخانه آسفالت و 15 محل نیازمند آسفالت در استان خوزستان در طول یک سال ارائه شده است.
برنامهریزی تولید,کارخانه آسفالت,بهینهسازی,مدیریت زنجیره تامین
https://www.trijournal.ir/article_88481.html
https://www.trijournal.ir/article_88481_23e4ea1da0dd95c31cbd75e58fe92452.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
تبیین مدل بکارگیری قابلیتهای نوآوری فناورانه در حمل و نقل پایدار
195
206
FA
حمیدرضا
سلمانی مجاوری
0000-0001-6255-9262
دانش آموخته دکتری، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
mazisalmani@yahoo.com
تقی
ترابی
دانشیار، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
t-torabi@srbiau.ac.ir
رضا
رادفر
استاد، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
radfar@gmail.com
10.22034/tri.2021.81455
درحال حاضر در بسیاری از صنایع، نوآوری فناورانه به مهمترین محرک دستیابی به موفقیت رقابتی تبدیل شده است. هدف از این تحقیق، تبیین مدل بکارگیری قابلیتهای نوآوری فناورانه در حمل و نقل پایدار بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی و جهت پاسخگویی به پرسش های اصلی و فرعی از معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از طریق توزیع پرسشنامه بین 145 نفر از مدیران، معاونین و کارشناسان در 43 شرکت فعال در حوزه حمل و نقل کشور که 108 نفر آنها با محقق همکاری نموده اند و با نرمافزار ایموس تحلیل شدهاند، نشان داده است که قابلیت های نوآوری فناورانه در ایجاد حمل و نقل پایدار، موثر است و فرضیه کلی تایید و از بین فرضیه های موجود، 7 فرضیه تایید ومابقی آنها رد شده است. نوآوری مقاله حاضر نیز در این است که برای اولین بار تاثیر قابلیت های نوآوری فناورانه در ایجاد حمل و نقل پایدار بوسیله نرم افزار ایموس در سیستم حمل و نقل کشورمورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که قابلیت های نوآوری فناورانه در ایجاد حمل و نقل پایدار مؤثراست. شاخصهای برازندگی نیز حاکی از تأیید مدل می باشد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاداتی از قبیل نظارت و کنترل سیستماتیک بر روی روندهای توسعه تکنولوژی در سازمان در جهت بروز سازی سازمان، انتقال و بهروزآوری دانش فنی، استقرار تکنولوژیهای جدید، همچنین تمرکز بر نوآوری از طریق بهبود نوآوریهای نو و فناورانه میتواند همراه با جذب مشتریان بیشتر سبب توسعهی مزیتهای اقتصادی-رقابتی و ثبات شرکت و عملکرد بهتر شود، ارائه شده است
قابلیتهای نوآوری فناورانه,حمل و نقل پایدار,شرکتهای فعال حمل و نقل
https://www.trijournal.ir/article_81455.html
https://www.trijournal.ir/article_81455_63f663caee9e6c65eca075fbdef010fb.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
ارزیابی رضایت مندی شهروندان از وضعیت حمل ونقل عمومی شهری(مورد مطالعه شهر اراک)
207
220
FA
محسن
سقائی
استادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
mohsensaghaei@yahoo.com
رضا
مختاری
دانشیار، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
mokhtaryus@yahoo.com
ابوالحسن
بخشی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، مرکز وزوان، ایران
hasan.bakhsi@gmail.com
10.22034/tri.2021.113142
موضوع این پژوهش «ارزیابی رضایت مندی شهروندان از خدمات ترافیک شهری شهر اراک» می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش علی می باشد. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و از آزمون رگرسیون جهت بررسی فرضیه ها استفاده شده است. برای ارزیابی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و برای محاسبه آن از نرم افزار SPSS22 استفاده گردید. میزان ضریب آلفای کرونباخ در تمامی متغیرهای این پژوهش بزرگتر از 0.7 مشاهده شد که این نشان دهنده اعتبار بالای پرسشنامه بوده است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شهروندان بالای 15سال مناطق مختلف شهر اراک است که به واسطه نامحدود بودن آنها، با استناد بر فرمول کوکران 384 نفر از آنها برای پاسخ به سئوالات انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شهروندان از خدمات ترافیک شهری و بررسی تفاوت رضایت شهروندان مناطق مختلف از آزمون تی و به منظور بررسی ارتباط بین مؤلفه های عمومی و میزان رضایت از آزمون همبستگی استفاده شده است و سپس با کاربرد مدل AHP مناطق مختلف شهر اراک از نظر میزان رضایت شهروندان رتبه بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد: میزان رضایت شهروندان از خدمات ترافیک شهری در سطح متوسطی است، بین مناطق مختلف شهروندان اراکی از لحاظ رضایت از خدمات ترافیک شهری، تفاوت معناداری وجود دارد و بین مؤلفه های عمومی(سن-جنس-تحصیلات و وضعیت شغلی) و میزان رضایت مندی از خدمات ترافیک شهری ارتباط معناداری وجود دارد.
رضایت مندی شهروندان,خدمات ترافیک شهری,شهر اراک,حمل و نقل عمومی
https://www.trijournal.ir/article_113142.html
https://www.trijournal.ir/article_113142_a30d41140268e5c5973ec75c5c06b9f3.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
مدل هوشمند کنترل و پایش وسایل نقلیه
221
232
FA
محمد
برادران
0000-0002-2718-3893
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
info.baradaran@gmail.com
محمدعلی
افشار کاظمی
مدیر گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک
dr.mafshar@gmail.com
عباس
طلوعی اشلقی
استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
toloie@srbiau.ac.ir
محمدرضا
معتدل
استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
dr.motadel@gmail.com
10.22034/tri.2021.119316
در این پژوهش، شش سناریو مبتنی بر حمل و نقل هوشمند طراحی و پیاده سازی گردید. در سناریو اول؛ فرآیند پایش وکنترل سرعت خودرو تحلیل و پیاده سازی گردید. در سناریو دوم و سوم؛ فرآیندهای پایش خودروها در ورود و تردد در محدوده های طرح ترافیک و زوج و فرد تحلیل و پیاده سازی گردید. در سناریو چهارم؛ فرآیند پایش خودروها در هنگام نقص فنی خودرو و اطلاع رسانی هوشمند سیستم امداد خودرو طراحی و پیاده سازی شد. در سناریو پنجم؛ سیستم امداد رسانی در حوادث و تصادفات و اطلاع رسانی هوشمند به مرکز اورژانس طراحی و پیاده سازی گردید و در سناریو ششم؛ سیستم هوشمند پایش خودرو و اطلاع رسانی و ارسال پیام به مالک و نیروی انتظامی، در حین و پس از سرقت خودرو در جهت پیشگیری و مکان یابی خودرو مسروقه طراحی و پیاده سازی شد. فرآیند ارسال پیام به صورت پوشش کامل در محدوده شهر هوشمند به نحوی پیادهسازی گردیده که در صورت لزوم علاوه بر مرکز، کلیه خودروهای موجود در فرآیند حملونقل هوشمند پیام را دریافت نمایند. جهت انجام فرآیند پیادهسازی از یک نقطه دسترسی که وظیفهاش ارسال پیام است استفاده میگردد. اولین چالش این پژوهش، انتخاب گرههای ثابت هدف است که با استفاده از الگوریتم برنامهریزی آرمانی رتبهبندی شده فازی، طراحی و پیادهسازی گردید. پس از حل چالش اول، با توجه به مشکل برد ارتباطی در شبکه خودرویی چالش مسیریابی پیام از نقطه دسترســـی به گره ثابت هدف مطرح گردید که با استفاده از روش الگوریتم Dijkstra استفاده گردید. پس از شبیه سازی، نتایج بدست آمده با الگوریتم eTGMD ازنظر پارامترهای نرخ تحویل پیام، تأخیر تحویل، تعداد مخابرههای بسته مصرفی و تعداد گرههای هدف ثابت مقایسه گردید. نتایج الگوریتم پیشنهادی، بهبود مناسب و بهینهای را نسبت به الگوریتم eTGMD نشان داد.
حمل و نقل هوشمند,شبکه خودرویی,اینترنت,الگوریتم برنامه ریزی آرمانی,شبکه عصبی
https://www.trijournal.ir/article_119316.html
https://www.trijournal.ir/article_119316_1ccfc049c96b6f7a53a355fdf17aa236.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
بررسی تأثیر ویژگیهای ذینفعان بر عملکرد پروژههای بازیابی سوانح طبیعی: شبکه حمل و نقل پس از وقوع زلزله (مورد مطالعه: سازمان هلال احمر)
233
254
FA
محمدمهدی
مظفری
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
mozaffari@soc.ikiu.ac.ir
مهدی
اجلی
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
mehdiajalli2010@gmail.com
امیر
زهدی
دانش آموخته کارشناس ارشد، موسسه آموزش عالی علامه مجلسی، قزوین، ایران
azohdi2017@gmail.com
10.22034/tri.2021.92473
در این پژوهش پس از مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، "ویژگیهای ذینفعان "، "وضعیت زیرساختهای حمل ونقل" و "شرایط اجتماعی و اقتصادی" به عنوان متغیرهای تأثیرگذار برروی عملکرد پروژههای بازیابی زلزله مورد بررسی قرار گرفتند تا نحوهی تأثیرگذاری هریک مشخص شوند. روش این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش از بین مدیران، معاونان و کارشناسان سازمان هلال احمر شهرستان ساوه به تعداد 170نفر میباشد که به طور تصادفی از طریق فرمول نمونهگیری تعداد 118نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامهها بین آنها توزیع و جمعآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی روابط بین متغیرها و آزمون فرضیات از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS و برای ارزیابی روایی سازهها و تعیین شاخصهای متعدد برازندگی از نتایج تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج نهایی بررسی و آزمون فرضیات نشان از تأثیر مستقیم سازههای "ویژگیهای ذینفعان"، "شرایط اجتماعی و اقتصادی"، "وضعیت زیرساختهای حمل و نقل" بر عملکرد پروژههای بازیابی زلزله، و تأثیر متغیرهای مداخلهگر "شرایط اجتماعی و اقتصادی" و "وضعیت زیرساختهای حمل و نقل" در رابطه بین ویژگیهای ذینفعان و عملکرد پروژههای بازیابی زلزله دارد. جلوگیری از احداث سازهها، بدون بکار بردن ضوابط و استانداردها، تشکیل گروه های ویژة امداد برای مقابله با خطرات احتمالی و تهیة بانک اطلاعاتی گسلهای نزدیک یا مؤثر در ایجاد خطرات از پیشنهادات کاربردی این پژوهش است.
ویژگیهای ذینفعان,زیرساختهای حمل ونقل,شرایط اجتماعی واقتصادی,عملکرد پروژههای بازیابی زلزله,آسیبپذیری
https://www.trijournal.ir/article_92473.html
https://www.trijournal.ir/article_92473_8b0e676df737b5bb962424a4dca485af.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
بتن متراکم غلتکی با سنگدانه بتن بازیافتی جهت کاربرد در اساس روسازی
255
266
FA
امین
چوبدار
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسیعمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
امین
فرج اللهی
گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
aminfarajollahi@gmail.com
علیرضا
عاملی
گروه مهندسیعمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
amelii@gmail.com
10.22034/tri.2021.142125
<em>این تحقیق با هدف بررسی خواص مکانیکی و فیزیکی بتن غلتکی متراکم استفاده شده با سنگ بتن بازیافتی به عنوان جایگزینی برای سنگدانه درشت طبیعی است. حداکثر تراکم خشک برای تهیه مخلوط بتن غلتکی با 200 کیلوگرم در متر مکعب محتوای سیمان <br />و سنگدانههای درشت طبیعی در مخلوط بتن اتخاذ شد. چهار مخلوط بتن غلتکی از نسبتهای مختلف ترکیب (0٪ ، 5٪ ، 15٪ <br />و 30٪) تولید شد. آزمایش تراکم، مقاومت فشاری، مقاومت کششی غیرمستقیم، مقاومت کششی خمشی و مدول الاستیسیته، تخلخل، چگالی و آزمون جذب آب برای تجزیه و تحلیل خصوصیات مکانیکی و فیزیکی مخلوطها انجام شد. برای شناسایی تأثیر سنگ بتن بازیافتی بر خواص مکانیکی بتن غلتکی از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. با افزایش سنگ بتن بازیافتی در مخلوطها، برخی از خصوصیات مکانیکی کاهش مییابد، مانند مدول الاستیسیته، اما در مقاومت کششی چنین نتیجهای مشاهده نمیشود. تمام سنگ بتن بازیافتی مقاومت فشاری بیش از 15.0 مگاپاسکال را در 28 روز، مقاومت کششی بالای 1.9 مگاپاسکال، مقاومت کششی خمشی بالای 2.9 مگاپاسکال و مدول الاستیسیته بالای 19.0 گیگا پاسکال را نشان دادند. طبق استاندارد، سنگ بتن بازیافتی اضافه شده به بتن غلتکی میتواند برای لایه اساس استفاده شود.</em>
بتن غلتکی,ضایعات بتن,مقاومت فشاری,مقاومت خمشی,مقاومت کششی
https://www.trijournal.ir/article_142125.html
https://www.trijournal.ir/article_142125_4a37350f4c6ade748957a77b6f6bca76.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
18
4
2021
12
22
ارایه مدلی برای سیستم مدیریت روسازی راههای روستایی استان مازندران
267
281
FA
رضوان
باباگلی
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه علم و فناوری مازندران، بهشهر، ایران
rezvan_babagoli@yahoo.com
10.22034/tri.2021.142129
<em>در سیستم نگهداری راهها، گزینههای مختلفی برای ترمیم و نگهداری مطرح میگردد. اما به واسطه محدودیت منابع، می بایست از میان گزینههای مختلف موجود، گزینه ای مدنظر قرار گیرد که با کمترین هزینه اهداف مورد نظر را تامین نماید و از خسارات زیان بار آتی جلوگیری کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مدیریت روسازی شبکه راههای روستایی استان مازندران میباشد. یکی از مهمترین مراحل در سیستم مدیریت روسازی ارزیابی شرایط فعلی روسازی میباشد که بدین منظور از </em><em>شاخص</em><em></em><em>های گوناگونی استفاده میشود. یکی از شاخصها که از تحلیل دادههای برداشت خرابی استخراج میگردد، شاخص</em><em> </em><em>PCI</em><em> ب</em><em>وده که جز بهترین شاخصها جهت ارزیابی خرابی راههای ایران میباشد. در این پژوهش پس از برداشتهای میدانی و ارزیابی خرابی ها و تحلیل ان با نرم افزار </em><em>Micro Paver</em><em> </em><em>مشخص گردید که روسازیهای جادهای روستایی "شرایط مناسب" با میانگین 76</em><em>PCI </em><em> داشتند. روسازیهای آسفالتی که 87 درصد از موجودی روسازی را تشکیل میدهند، دارای میانگین</em><em>PCI</em><em> متوسط 74 بودند. روسازیهای بتنی، که 13 درصد از موجودی روسازی را تشکیل می دهند، دارای مقدار کمی بالاتر از </em><em>PCI 87</em><em> بودند. نتایج نشان داد که میزان بودجه پیش بینی شده در حال حاضر 2.0</em><em>M / YR</em><em> (تقریبا) است، احتمالاً به کاهش 6 درصدی در کل </em><em>PCI</em><em> و همچنین افزایش رکود </em><em>M & R</em><em> در طی پنج سال آینده منجر خواهد شد. میزان بودجه 7.1 </em><em>M/YR</em><em> </em><em>حذف رکود تعیین شده بود که در طول دوره تجزیه و تحلیل پنج ساله، کمترین هزینه کل را به دست آورد.</em>
PCI,میکروپیور,خرابی راهها,بودجههای نگهداری,بازسازی
https://www.trijournal.ir/article_142129.html
https://www.trijournal.ir/article_142129_9f98d909ac12043730325e18c8494af9.pdf